روسیه از احتمال برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام خبر داد

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین گفت که احتمال برگزاری نشست کمیسیون مشترک ایران و گروه 1+5 برای بررسی مستمر و منظم روند اجرای برجام به دلیل بروز شرایط فوق العاده و خروج آمریکا از این توافق، قوت گرفته است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تاس، میخاییل اولیانوف با بیان این مطلب که این نشست ها در وین برگزار خواهد شد، افزود: در این شرایط این پرسش پیش می آید که آیا آمریکا که اعلام کرده هیچ کاری با برجام ندارد، حق دارد در نشست این کمیسیون شرکت کند؟.

وی در ادامه با بیان اینکه واکنش سنجیده و متوازن ایران پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، به این معنی است که توافق همچنان معتبر است، اظهار کرد: موضع گستاخانه آمریکا نقطه مقابل واکنش سنجیده تهران است که بررسی امکان ادامه اجرای برجام بدون مشارکت طرف آمریکایی را اعلام کرد.

اولیانوف افزود: روسیه تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از برجام را غیرمسئولانه می داند زیرا دلیلی برای حمله به این توافق وجود نداشت، ما با تصمیم محاسبه نشده و نسنجیده دولت آمریکا مواجه هستیم که آن را می توان اقدام بسیار غیرمسئولانه خواند.

مقام روس با اشاره به اینکه برجام در طول دو سال و چند ماه (یک سال در دوره اوباما و یک سال و چند ماه در دوره ترامپ) اجرا شد و هیچ دلیلی برای حمله به این توافق وجود نداشت، تصریح کرد: ایران منصفانه به تعهدات خود در برجام عمل و آژانس بین المللی انرژی اتمی در 10 گزارش خود پایبندی تهران را تایید کرد.

اولیانوف ادامه داد: روسیه از تلاش آمریکا بر تحمیل اراده خود را بر جامعه جهانی و تهدید دیگر کشورها به استفاده از تحریم های جدید اعلام انزجار می کند.

وی افزود: در واقع واشنگتن وضعیت را به سوی تشکیل نظام جهانی پلیسی سوق می دهد که در آن هیچ جایی برای دگراندیشی وجود ندارد، این خط مشی هیچ وجه مشترکی با مناسبات بین المللی دمکراتیک ندارد.

به گفته اولیانوف، نمی توان به توافقنامه هایی که با مشارکت آمریکا امضا می شود، اطمینان و اعتماد کرد ، آنچه که ترامپ درباره برجام بیان کرد به تلاش ها برای جستجوی راهکار حل مسائل شبه جزیره کره هم ضربه وارد کرد.

301

کد خبر: 948499

وب گردی

وب گردی