مقام آمریکایی: حتی بدون برجام، ایران باید به اجرای پروتکل الحاقی ادامه دهد

یک مقام آمریکایی می‌گوید حتی در صورت لغو توافق هسته‌ای، ایران باید همچنان به اجرای پروتکل الحاقی و همکاری کامل با آژانس ادامه دهد.

به گزارشایسکانیوز، یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته که خروج این کشور از برجام نباید تأثیری روی روند بازرسی‌ها از مراکز هسته‌ای ایران داشته باشد.

یکی از تعهدات ایران ذیل برجام، اجازه دسترسی‌های دائم برای بازرسی‌های سرزده از تأسیسات هسته‌ای کشورمان بود؛ این تعهد البته در برابر تعهد غربی‌ها به عادی کردن روند تجارت ایران با جهان و برداشتن تحریم‌ها، ایجاد شده بود.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که سه‌شنبه شب از برجام خارج شد، خواستار دسترسی بازرسان بین‌المللی به همه سایت‌های نظامی ایران بود.

این مقام آمریکایی به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفته که «بازرسی‌های سرزده» باید ادامه پیدا کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب پس از خروج آمریکا از برجام، فرمودند که تنها در صورت ارائه تضامین کافی از سوی اروپایی‌ها، ایران حاضر به ماندن در برجام بدون آمریکا خواهد بود.

این مقام ارشد دولت آمریکا در خصوص انتظارات آمریکا از ایران گفته: «انتظار داریم که ایران به اجرای پروتکل الحاقی و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دهد، چه [توافق هسته‌ای] باقی بماند یا نه.»

ایران ذیل توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ پذیرفت به صورت داوطلبانه ذیل پروتکل الحاقی بر نظام پادمانی آژانس، دسترسی ارتقا یافته‌ای به بازرسان آژانس ارائه دهد. بر اساس این توافق، قرار بود ایران در برابر پذیرش محدودیت‌های موقت بر فعالیت‌های هسته‌ای و ارائه دسترسی بیشتر به بازرسان آژانس، از منافع اقتصادی برخوردار شود.

در طول دو سال اجرای این توافق، آمریکا با اعمال مداوم تحریم‌های تازه و تحت فشار قرار دادن بانک‌ها و شرکت‌های بین‌المللی مایل به همکاری با ایران، عملا در بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی برجام مانع ایجاد کرد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا این هفته رسما از برجام خارج شد و تحریم‌های رفع‌شده ذیل این توافق را احیا کرد.

با این وجود کشورهای اروپایی وعده داده‌اند که قصد دارند توافق هسته‌ای با ایران را حفظ و از منافع اقتصادی خود دفاع کنند. هنوز مشخص نیست که این کشورها چه راهبردی برای مقابله با تحریم‌های ثانویه آمریکا که دارای اثراتی فراتر از مرزهای این کشور هستند، در دستور کار دارند. ایران تأکید کرده در صورتی که منافعش تأمین نشود، به حضور در توافق هسته‌ای پایان می‌دهد.

301

کد خبر: 948503

وب گردی

وب گردی