قدرت های مجازی دلسوز مردم ایران نیستند

رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و استاد علوم ارتباطات گفت: تلگرام، ماهیت روشنی ندارد و در عین حال 43 میلیون کاربر ایرانی دارد و به ارباب مجازی تبدیل شده است که در این محیط، حکمرانی می کند؛ هر چند خوشبختانه در چند هفته اخیر، نزدیک به 30 درصد کاربران آن به پیام رسانه های داخلی مهاجرت کردند. 

به گزارش ایسکانیوز؛ سعید رضا عاملی رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و استاد علوم ارتباطات گفت: قدرت های مجازی جهان، اهداف اقتصادی را دنبال می کنند و تلگرام که رده جهانی هم ندارد و فقط به عنوان یک پیام رسان بیشتر برای تسلط بر فضای ارتباطی ایران، روسیه و چند کشور دیگر طراحی شده است، به طور حتم اهداف اقتصادی و سیاسی را دنبال می کند.

سعیدرضا عاملی درباره وضعیت تلگرام و اقناع اجتماعی مردم برای استفاده از پیام رسان های داخلی، اظهار داشت: تلگرام، ماهیت روشنی ندارد و در عین حال 43 میلیون کاربر ایرانی دارد و به ارباب مجازی تبدیل شده است که در این محیط، حکمرانی می کند؛ هر چند خوشبختانه در چند هفته اخیر، نزدیک به 30 درصد کاربران آن به پیام رسانه های داخلی مهاجرت کردند.
وی ادامه داد: این پیام رسان، پشتوانه حقوقی هم ندارد و اگر در این فضا حقوق کاربران نقض شود یا مشکلی برای آنان به وجود آید، نمی توان در محافل قانونی بین المللی طرح شکایت کرد و نمی دانیم با چه نوع شرکت و سازمانی مواجه هستیم.

* قدرت های مجازی مالکیت زمینه سوء استفاده از مالکیت های قانونی دارند
عاملی یادآور شد: اساسا قدرت های مجازی جهان مثل گوگل، فیس بوک، ام. اس.ان و یاهو به قدرت های فراملی تبدیل شده اند که در بسیاری از موارد، ضوابط دولت - ملت ها را زیر پا می گذارند و از فرصت نو بودن این پدیده، سوء استفاده های زیادی برای «مالکیت های غیر قانونی» فراهم آورده اند.

* گوگل روزانه بیش از 30 ترابایت داده مردم جهان را وارد سرورهای خود می کند
این استاد ارتباطات اضافه کرد: یکی از تصرفات مهم فضاهای مجازی، در اختیار گرفتن بدون مجوز داده های افراد، سازمان ها و دولت های جهان است به عنوان نمونه، گوگل روزانه بیش از 30 ترابایت داده های باز مردم جهان را وارد سرورهای خود می کند و این موضوع، هیچ محمل قانونی و توافق شده بین المللی ندارد.
عاملی خاطرنشان کرد: اقتصاد اینترنت، عامل توسعه است و در این میان، رقابت، اصل اساسی به شمار می آید به طوری که اکنون ارزش سرمایه گوگل، یک تریلیون و 79 میلیون دلار است و درآمد سال گذشته گوگل 110 میلیارد دلار بوده است؛ اینها نشان می دهد که در حال کسب درآمد هستند و منطق این شرکت ها این است که همه مردم جهان، منابع تولید داده آنها به شمار می آیند.

* قدرت های مجازی دلسوز مردم ایران نیستند
این استاد علوم ارتباطات اظهار داشت: تلگرام و سایر قدرت های مجازی دلسوز مردم ایران و ملت های جهان نیستند که خدمات مجانی بدهند بلکه آنها دنبال توسعه درآمدهای خود هستند حال نکته اینجاست که درآمدهای حاصل از فعالیت در این عرصه در حوزه ملی سرمایه گذاری شود یا منابع مالی را ناآگاهانه به خارج از کشور انتقال دهیم.
عاملی ادامه داد: باید در فضای رقابتی، پیام رسان ها قدرتمند وارد شوند زیرا راه حل این نیست که به مردم گفته شود به جای زندگی در یک جای پیشرفته و مدرن به فضای فقیرانه و ضعیف بروند بلکه باید شرایطی در پیام رسان های داخلی و سایر منابع مجازی ملی فراهم شود تا انتخاب مردم قرار گیرند.

* علت اعتماد مردم به پیام رسان خارجی بی هویت
وی استقبال و پذیرش مردم در استفاده از پیام رسان های داخلی را مهم دانست و افزود: ظرفیت های خوبی در پیام رسان های داخلی ایجاد شده است که می تواند نیازهای ارتباطی مردم را برطرف کند اما بی اعتمادی، ضعف اجتماعی، کوتاهی های نظام آموزشی همچنین دشمنی هایی که نسبت به فرهنگ ایران وجود دارد، باعث شده که مردم به پیام رسان خارجی بی هویت اعتماد داشته باشند اما پیام رسان های داخلی را نپذیرند.
عاملی یادآور شد: شرکت های حوزه فناوری اطلاعات در حد کشورهای بزرگ دنیا درآمد دارند و برای فعالیت های خود سرمایه گذای می کنند؛ البته آنها از یک شروع ضعیف برخوردار بوده اند ولی به سرعت قدرتمند شده اند و ما هم می توانیم شروع کنیم و امکان تبدیل شدن به قدرت های مجازی و مهم جهان، فرصتی است که برای همه وجود دارد.
این استاد ارتباطات گفت: گوگل در سال 1998 روزانه تنها هزار جستجو داشت اما اکنون 200 میلیارد در روز جستجو دارد و برای پیشرفت در حوزه فناوری اطلاعات هزینه می کند به طوری که بودجه تحقیق و توسعه شرکت گوگل در سال 2017، 9 برابر بودجه آموزش عالی ایران یعنی حدود 17 میلیارد دلار بوده است.
رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران تصریح کرد: پیشرفت و توسعه حوزه فناوری اطلاعات بسیار شتابان است و به زودی خواهید دید که شرکت های قدرتمند این حوزه جای دولت های جهان را می گیرند و یا عملکرد های آنها را شدیدا تضعیف می کنند.

* تلگرام نباید تیتر اصلی ما باشد بلکه فضای مجازی ایرانی باید در صدر قرار گیرد
عاملی اظهار داشت: نباید به جایی برسیم که تلگرام تیتر اصلی خبرهای ما باشد زیرا قرار نیست اتفاق خاصی رخ دهد بلکه باید به صورت فراگیر و با برنامه استراتژیک ملی به توسعه فضای مجازی در مسیر پیشرفت ایران و تسهیل زندگی مردم اقدام کرد.
استاد ارتباطات دانشگاه تهران گفت: برای پاسخگویی به نیازهای ارتباطی مردم، باید مبنای درستی برنامه ریزی شود و پیام رسان های داخلی هم باید فعالیت حرفه ای و قوی داشته باشند زیرا با کار ضعیف، نمی توان انتظار همراهی داشت.

ایرنا

۷۰۵

کد خبر: 948513

وب گردی

وب گردی