تحلیل بلومبرگ؛ سود تحریم نفت ایران در جیب آمریکا

بازگشت مجدد تحریم های آمریکا علیه سومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک احتمالا صحنه را برای افزایش بی سابقه صادرات نفت آمریکا تا پایان سال هموار خواهد کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اندی لیپو، رئیس موسسه لیپو اویل گفت، تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته ای و برقراری مجدد تحریم های ایران، موجب حذف بخشی از نفت ایران از بازار جهانی خواهد شد و ضمن افزایش قیمت نفت، تقاضا برای نفت آمریکا را افزایش خواهد داد.

سندی فیلدن، مدیر بخش تحقیقات موسه مورنینگ استار در تگزاس گفت، نفت شیل آمریکا که سبک تر و شیرین تر از نفت خام ایران است، قادر به جایگزینی با نفت خام ایران نیست. با این حال، افزایش قیمت نفت موجب تقویت رشد تولید آمریکا و افزایش شکاف قیمت بین نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا و نفت برنت خواهد شد.

نفت خام آمریکا در حال حاضر حدود 6 دلار در هر بشکه ارزان تر از نفت برنت است، در حالی که این شکاف قیمت در سال گذشته 2.5 دلار بود. فیلدن افزود، اگر این شکاف قیمت باز هم بیشتر شود «صادرات نفت آمریکا ممکن است در 7 ماه آینده تا 2.5 میلیون بشکه افزایش یابد و به طور متوسط در سال جاری میلادی به 2 میلیون بشکه در روز برسد.» بر اساس آمارهای دولت آمریکا صادرات نفت آمریکا در ماه مارس به طور متوسط 1.67 میلیون بشکه در روز بود.

با این وجود، ممکن است تنگناهای خطوط لوله انتقال نفت آمریکا در کوتاه مدت موجب محدود شدن صادرات نفت آمریکا شود. به دلیل محدودیت خطوط لوله نفت آمریکا هم اکنون قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت در میدان پرمیان 12 دلار و 75 سنت کمتر از قیمت شاخص وست تگزاس اینترمدییت در کوشینگ اوکلاهاماست که پایین ترین رقم در طی بیش از 3 سال گذشته به شمار می رود.

منبع: تسنیم

400

کد خبر: 948539

وب گردی

وب گردی