موزه ها ما را بر سر جای  بایسته خود می نشانند

موزه ها بخش بسیار مهمی از تاریخ، فرهنگ و هنر هر کشوری را تشکیل می دهند که بازدید از هر کدام از آنها می تواند اطلاعات زیادی را در اختیار باردید کنندگان  قرار دهد.ایران به عنوان کشوری که قدمتی کهن در بین کشورهای دنیا دارد دارای موزه های بسیاری است در اهمیت شناخت موزه ها کافی است بدانیم مردم هر کشوری برای اینکه خود را بهتر بشناسند و به جایگاه واقعی خود پی ببرند باید ریشه های فرهنگی خود را بدانند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی ایسکانیوز،موزه ها با هدف اعتلاء و بهبود میزان دانش ، محصلان ، دانشجویان، پژوهشگران وجلوگیری از انهدام فرهنگ بومی و ایجاد سدی در برابر فرهنگ های نامأنوس تلاش می کنند .

موزه ملی به عنوان اولین موزه ایران در سال 1295 هجری شمسی در ایران پایه گذاری شد شهر تهران موزه های بسیار زیادی از جمله موزه هنرهای معاصر تهران، موزه کاخ گلستان، موزه نیاوران، موزه جهان نما، موزه آبگینه، موزه سعد آباد، موزه طبیعت و حیات وحش ایران، موزه جواهرات ملی، موزه فرش ایران، موزه تاریخ، موزه پول و… دارد که بازدید از آنها می تواند علاوه بر اینکه روز لذت بخشی را برایمان فراهم کند، مقدار زیادی به اطلاعاتمان هم اضافه کند.

محمد رضا کارگر،مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی‌تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی در باره روز جهانی موزه گفت: روز موزه ها به عنوان اینکه موزه به عنوان یکی از مهمترین مراکز تاثیر گذار فرهنگی در جوامع بشری در توسعه خودشان را بسیار مدیون این نهاد فرهنگی می داند از طرف یونسکو برای توجه بیشتر به موزه ها 28 اردیبهشت و 18(MAY) را به نام روز جهانی موزه نامگذاری شده است که تمامی موزه ها در دنیا و تمام انجمن ها و سازمان های مرتبط باموزه خودشان را آماده می کنند تا در چنین روزی برنامه های ویژه ای برای مردم داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه میراث فرهنگی گفت: هر ساله ایکوی جهانی ،شعاری را برای سال پیش رو تعیین می کند که این شعار موضوع عمومی برای تمام موزه های جهان قرار می گیرد و موزها تلاش می کنند تا این شعار را تحقق ببخشند این شعارها بر اساس نیاز های عمومی جوامع بشری انتخاب می شوند.

کارگر گفت: روز 28 اردیبهشت همه موزه های کشور یک برنامه متفاوت تجربه می شود و در این روز تمامی موزه ها رایگان است و از بازدید کنندگان ورودیه دریافت نمی شود. بسیاری از موزها و تشکلات موزه ای یک مراسم ویژه ای دارند به عنوان مثال دبیر کل موره ها در این روز نشست فوق العاده دارد و از موزه دارهای فعال و برجسته با اعلام یک گزارش عملکرد از سال قبل و ارائه برنامه برای سال پیش رو و سخنرانی شخصیت های مطرح در این حوزه تقدیر می شود .

وی گفت: ایکوم نیز در این روز اقداماتی را دارد به عنوان مثال تقدیر از موزه های برتر و ارایه برنامه های ویژه در این روز ،بهار موزه ها را گرامی می دارند بسیاری از این برنامه ها به مدت یکماه ادامه دارند.

مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی‌تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی در مورد نحوه اطلاع رسانی به مناسبت این روز بیان کرد: برای اطلاع رسانی از برنامه های این روز علاوه بر رسانه ها از سایت میراث فرهنگی نیز به مردم اعلام می کنیم اما خیلی بهتر بود که برای برنامه ها و مناسبت های سازمان بتوانیم از امکانات شهری مانند بیلبورد استفاده کنیم که در این خصوص هم مذاکزاتی آغاز شده است .

وی در خصوص پر بازدید ترین مکانهای میراث فرهنگی گفت: در شهر تهران مجموعه سعد آباد یکی از پر مخاطب ترین موزها است و سپس موزه ملی ،کاخ گلستان و موزه نیاوران در یک خط باردید قرار دارند و در استان فارس،حافظیه، سعدیه و تخت جمشید از پر بازدید ترین ها هستند.

وی با اشاره به اینکه کثرت بازدید از موره های دنیا با آماری بین 25 تا 30 هزار نفر در روز است گفت: در کشوری مانند فرانسه با 60 میلیون توریست و علاقمندی 90 درصدی مردم به دیدن موزه لوور را داریم این در حالی است که کشور ما 2 تا3 میلیون توریست دارد بطور یقین در 100 نفری که در صف موزه لوور قرار گرفتند شاید 2نفر فرانسوی نباشند ولی وقتی ما در موزه ملی ایران در یک روز 15 هزارو600 نفر بازدید کننده داریم حداقل15 هزار و300 نفر ایرانی هستند بنا بر این در خیلی از کشورهایی که صنعت توریست در آنجا فعال است آمار بازدید کنندگان متعلق به بازدید کنندگان و توریست های خارجی است ضمن اینکه ما الان نمیتوانیم بگوییم موزه های ما کم بیننده است زیرا مردم به اهمیت موزه ها پی برده اند و موزه ها نیز تغییر پیدا کرده است و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است بطوری که ما برخی اوقات مجبور به محدود کردن مخاطبان می شویم و تعداد بازدیدکنندگان را به دلیل آسیب های احتمالی که ممکن است بوجود بیاید محدود کنیم.

وی در خصوص خیابان 30 تیر گفت: در اینکه فضاهای تاریخی وحیاط شبانه در شهر تهران در حال زنده شدن است و این فواید بسیاری برای شهر دارد شکی نیست از جمله اینکه خیلی از گالری ها تصمیم گرفتند که در فضای تاریخی تلاش کنند تا ساختمان های تاریخی تخریب نشود و با تغییر کارکرد مثلابه یک مغازه فروش آثار هنری یا گالری ،بنا را حفظ کنند و علاقه تخریب و ساخت پاساژ را منتفی می کند و حضور فرهنگی مردم هم آرام آرام منطقه را از یک کارکرد اقتصادی صرف جدا کرده و آن را به سمت فرهنگ برده است.

کارگر افزود: سالها پیش که من مدیر موزه ملی بودم عده ای تلاش کردند موزه ملی را به تپه های عباس آباد ببرند من گفتم خوب است در آنجا موزه ای ساخته شود اما موزه ملی نباید تعطیل شود و موزه ملی در این منطقه مانند عمودی بر خیمه است یعنی بسیاری از موزه ها به اتکا موزه ملی می توانند در این منطقه به حیاتشان ادامه دهند لذا این پایداری در حال جواب دادن است و مرکز تاریخی شهر تهران در حال تبدیل شدن به یک مرکز فرهنگی است.

وی تاکید کرد: کلیت شبانه شدن خیابان 30 تیر اتفاق خوبی است زیرا در طول روز خیلی فعالیت ندارند و تنها نگرانی در بحث آتش سوزی احتمالی است اما با توجه به فاصله این غرفه ها با موزه ملی و اینکه این غرفه ها مکان های آتش خیر هم نیستند و غالبا با یک گاز پیک نیکی کوچک و فضاهای بازشان مشکلی بوجود نمی آید اما در صورتی که این دکه ها منبع درآمدی برای شهرداری نشوند و فقط به نیاز مردم توجه شود ساماندهی این غرفه ها توسط شهرداری بدون ایراد است و باید توسط شهرداری ساماندهی شوند.

دکتر مهدی حجت،بنیان گذار سازمان میراث فرهنگی در ارتباط با روز موزه به ایسکانیوز گفت: لازم است جهت گیری ها اتفاق بیفتد تا موزه ها بتوانند وظایف خودشان را به درستی انجام دهند.

وی گفت: آنچه که تاکنون تصور عمومی از نقش موز ه ها وجود دارد این است که موزه جایی برای نگهداری و محل انبار تعدادی از اشیا است که در مقابل دید مخاطبان قرار می گیرند و بر اساس توضیحات حداقلی که از هر کدام از آن اشیا داده می شود اطلاعات مختصری از آن شی به دست می آید و توقع اینکه موزه نقش خود را به عنوان نهاد فرهنگی در جامعه ایفا کند با روالی که متاسفانه هنوز هم در کشور ما وجود دارد مغایر است و موزه ها نمی توانند وظیفه حقیقی خود را انجام دهند.

رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: موزه ها باید از طریق آنچه که عرضه می کنند،محل اتصال آحاد بازدیدگنندگانش با ریشه های فرهنگی شان باشد یعنی باید هدف موزه این باشد که کسی که وارد موزه می شود و از در دیگر خارج می شود میزان اتکا ،دریافت ،باور و اعتقادش به آنچه که ریشه های فرهنگی خودش (مربوط به آثار کشور و بومی خودش است) بیشتر شده باشد به عنوان مثال : یک موزه ،اگر موزه هنری است و تابلوهای معاصر را به نمایش گذاشته این امکان را فراهم کند که بازدید کننده متوجه شود امروز استفاده از این بیان هنری ،در موقعیت داخلی و یا بین المللی ،در چه سطحی قرار گرفته است در حقیقت موزه ها باید مردم را بر سر جای بایسته خود بنشانند.

رئیس موسسه ایکوموس بین المللی در تهران ادامه داد: امروزه به دلیل مسائل روز مره گی زندگی اجتماعی از جایگاه حقیقی بودن خود، خارج می شویم و مرتب به وسیله اتفاقات و حوادث و کارهایی که در مقابلمان قرار گرفته است اتصال خود را با آنچه که باید وجود داشته باشد تا در سر جای حقیقی خود باشیم را از دست داده ایم.

دکتر حجت با اشاره به اینکه موزه ها باید این امکان را فراهم کنند که هر انسانی در هر فرهنگی به جایگاه واقعی خود دست پیدا کندگفت: وسیله رسیدن به این هدف ،چیزی است که موزه ها باید عرضه کنند و این وسیله می تواند در حوزه های مختلف باشد. موزه ادبیات یا شعر ،هرکدام به مقتضای خودمسیر بازدیدکننده را تصحیح می کنند و تماشاگر را متوجه جایگاه و موقعیت خود می کنند و به او می گوید کی هستی،کجا ایستاده ای و در چه موقعیتی قرار داری و با این عالم باید چگونه نسبت و ارتباط برقرار کنی.

این دکترای حفاظت از میراث فرهنگی در پایان گفت: زنده نگاه داشتن ارزش های فرهنگی جامعه هدفی است که امروزه موزها تعقیب می کنند و در حقیقت به افراد تذکر می دهند که روی چه خطی و چگونه باید حرکت کنند .

وی گفت: با روش فعلی، بازدید موزه ها فقط جنبه تفریحی برای مردم دارد و افراد فقط برای تنوع و یا سرگرمی و گذراندن اوقات بیکاری به آنجا می روند و اعجاب بر انگیز بودن موزها برای افراد مهمتر از آموختن از آنهاست.

رئیس اسبق و بنیانگذار سازمان میراث فرهنگی در پایان گفت: با توجه به نقش فرهنگی موزه به عنوان یک مکان فرهنگی ،اشیایی که در موزه ها قرار می گیرند باید با حواس و ادراک انسان ارتباط برقرار کنند و به نوعی در انسان جابجایی بوجود بیاورند تا به افراد مرتبا در باره ارزش های فرهنگی جامعه تذکر بدهند.

خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 948691

وب گردی

وب گردی