صالح اسکندری: جزء 5 ناشر اول دانشگاهی هستیم/دانشگاه آزاد اسلامی بیش از 50 ناشر فعال دارد

رئیس سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه جزء 5 ناشر نخست میان ناشران دانشگاهی بودیم، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر بیش از 50 ناشر فعال، دارای پروانه نشر دارد.

دکتر صالح اسکندری در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، اظهار کرد: امسال دانشگاه آزاد اسلامی با حدود 2000عنوان کتاب از جدیدترین کتاب چاپ شده طی سه سال اخیر در سی و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت کرد.

وی افزود: بعد از استقبال واحدهای سراسر کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب، 10 واحد از استان تهران به از هر استان، یک ناشر به عنوان نمایندگی در این دوره شرکت کرده اند.

اسکندری اضافه کرد: کلیه ناشرانی در طول سال فعال هستند می توانند از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شرکت در نمایشگاه کتاب غرفه بگیرند به طوریکه پس از ثبت نام اینترنتی میزان کتب ثبتی در خانه کتاب مورد بررسی قرار گرفته و به نسبت آن به ناشر غرفه تعلق می گیرد.

رئیس سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی با ثبت حدود 453 عنوان در خانه کتاب، یکی از فعال ترین ناشران بخش دانشگاهی است.

وی اضافه کرد: انتشارات دانشگاه آزاد با دارا بودن شعب مختلف در سطح کشور یکی از بزرگترین ناشران کشور است بیش از 50 ناشر فعال که دارای پروانه نشر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد در این دانشگاه مشغول به چاپ و نشر کتب هستند و بالطبع جای کار فعالیت زیادی دارد یکی از برنامه های پیش رو راه اندازی شعب فروشگاه های زنجیره ای در تهران و واحدهای سراسر کشور است و راه اندازی سامانه نشر، فروش الکترونیکی کتب، قابل باور است.

این مقام مسئول افزود: با احتساب نمایندگی دو غرفه واحد اصفهان و علوم تحقیقات تهران، حدود 90 متر غرفه به دانشگاه آزاد اسلامی تعلق گرفت که از این حیث جزء 5 ناشر اول ناشران دانشگاهی محسوب می شد البته پس از اختصاص غرفه به دانشگاه، رایزنی ها از سوی انتشارات با سایر واحدهای دانشگاهی آغاز شد و استقبال بسیار خوبی از این غرفه در طول برگزاری نمایشگاه کتاب صورت گرفت.

اسکندری خاطرنشان کرد: در این دوره به علت پایین آوردن هزینه ها از طریق وزارت ارشاد اقدام به اخذ غرفه کردیم که با توجه به کثرت ناشران دانشگاهی محدودیت فضا در مصلی به متراژ 90 متر فضا در اختیار، قرار گرفت و به این خاطر مقدور نبود تا بتوانیم تمامی کتاب جدید دانشگاه آزاد اسلامی را به نمایش درآوریم و تعداد اندکی از واحدهای دانشگاه نیز به لحاظ کمبود نیرو و عدم تامین منابع مالی موفق به حضور نماینده در این نمایشگاه نشدند اما کتب خود را از طریق نماینده های استان های دیگر به این نمایشگاه ارسال کردند.

سکندری اظهار کرد: از هر استان مقرر شد یک ناشر به عنوان نماینده استان، کتاب های سراسر استان را جمع آوری و به نمایشگاه بیاورد و واحدهای تهران نیز به صورت مستقل با عناوین خود در نمایشگاه شرکت کنند.

رئیس سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: متاسفانه پس از سی دوره برگزاری نمایشگاه هنوز مکانی جامع و کامل برای این رویداد فرهنگی و اجتماعی بزرگ تدارک دیده نشده است. شهر آفتاب با هزینه بسیار بالایی ساخته شد و وعده های بسیار زیادی از سوی مسئولین برای انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب داده شد اما پس از دو دوره برگزاری نمایشگاه در این مکان عیوب نهفته آن نمایان شد و تعداد زیادی از ناشران در مکان های غیر استاندارد جانمایی شدند که با بارش باران به تعدادی از غرفه ها آسیب وارد شد.

وی افزود: از دیگر معایب شهرآفتاب دور بودن از مرکز شهر و حمل و نقل عمومی ضعیف آن بود که رفت و آمد را برای بازدید کنندگان دشوار می کرد همچنین عده ای از ناشران هم که در مرکز شهرو خیابان انقلاب مستقر هستند از دوری مسافت شهرآفتاب و دشوار بودن انتقال کتاب و وسایل نمایشگاهی به شهر آفتاب گله مند بودند البته نمایشگاه مصلی هم همچنان با مشکلات قبلی دست و پنجه نرم می کند مشکل ترافیک ، استفاده از چادر برای ناشران دانشگاهی و عدم تامین پارکینگ گوشه ای از مشکلات نمایشگاه است.

اسکندری اضافه کرد: سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی دارای ظرفیت ها و پتانسیل بسیار بالایی است که طی این سالها نادیده گرفته شده است این قسمت از دانشگاه توانمندی های بسیاری دارد که حمایت و برنامه هایی برای رشد و ارتقا آن می تواند رسالت دانشگاه مبنی بر درآمدزایی غیر شهریه ای را به انجام برساند هم در قسمت انتشارات و هم در قسمت چاپخانه با کمی سرمایه گذاری در کوتاه مدت می توان درآمدزایی بسیار بالایی را محقق کرد.

وی درباره کمبودهای سازمان چاپ و انتشارات گفت: این سازمان با کمبود نیرو، امکانات و تجهیزات مواجه است و در بسیاری از موارد به علت نداشتن نیرو و دستگاه، بسیاری از سفارشات چاپی دانشگاه، برون سپاری می شود بنابراین پولی که باید در چرخه حساب های دانشگاه به گردش در بیاید از این سیستم خارج می شود البته اخیرا تمهیداتی اندیشیده شده است تا بتوانیم به صورت کامل سفارشات دانشگاه را جذب و به چاپ برسانیم.

اسکندری اضافه کرد: از طرفی تعدادی از نیروهای ماهر قسمت چاپ بازنشسته و در حال بازنشستگی هستند و جایگزین کردن نیروهای حرفه ای کاری بس دشوار است و در این خصوص نیازمند حمایت ویژه هستیم.

502

کد خبر: 948706

وب گردی

وب گردی