دستیابی ایران به دانش ساخت مخازن ال.ان.جی/ آمادگی برای صادرات خدمات مهندسی به کشورهای همسایه

عضو انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی همچنین از آمادگی برای ساخت مخازن ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع شده) خبر داد و گفت: با توجه به نیاز کشور به صنعت ال.ان.جی امکان بومی سازی ساخت مخازن ال.ان.جی در داخل نیز وجود دارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بومی سازی تجهیزات مورد نیاز صنایع مختلف از جمله نفت و قطع وابستگی به خارج از مهم ترین روش ها برای خنثی سازی سیاست تحریم است.
در نتیجه این تلاش ها، اکنون بیش از 70 درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، داخلی سازی شده است که نتایج مثبت این اقدامات را توانستیم پیش از برجام و در دوران سخت تحریم مشاهده کنیم.
به تازگی و در میانه هیاهوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از برجام و بازگشت تحریم ها نیز متخصصان کشورمان از بومی سازی دانش و ساخت یکی از تجهیزات مهم صنعت نفت یعنی مخازن ذخیره سازی ال.پی.جی (گاز مایع) خبر دادند.
بومی سازی دانش و ساخت مخازن ال.پی.جی که در ذخیره سازی و صادرات گاز مایع و فرآورده های غیرنفتی دارد، نقش مهمی در خودکفایی و قطع وابستگی به شرکت های خارجی دارد که علاوه بر رفع نیاز داخلی، امکان خروج ارز از کشور را نیز فراهم می کند.

**بومی سازی دانش ساخت و طراحی مخازن ال.پی.جی
«غلامرضا زینلپور» عضو انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی (اپک) در نشست خبری با تشریح دستاوردهای کشور در صنعت مخازن ال.پی.جی (گاز مایع)، از ایران به عنوان تنها کشور دارنده این توانایی در خاورمیانه یاد کرد.
زینلپور با بیان اینکه دستیابی به دانش طراحی و ساخت مخازن ال.پی.جی از مصادیق اصلی اقتصاد مقاومتی است، اضافه کرد: ساخت مخازن ال.پی.جی از پیچیده ترین بخش های ساخت پالایشگاه به شمار می رود، زیرا از نظر مسایل ایمنی، بسیار حساس است به طوری که دمای این مخازن باید زیر 50 درجه سانتیگراد باشد.
او خاطر نشان کرد: مخازن ال.پی.جی از ارز آورترین بخش های پالایشگاه های گازی هستند به طوری که با صادر کردن گاز مایع ذخیره شده در آنها امکان صادرات روزانه 1.5 میلیون یورو گاز مایع وجود دارد.
عضو انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه از سال 2000 میلادی، فعالیت در مخازن ال.پی.جی آغاز شد، افزود: ابتدا به عنوان پیمانکار در ساخت این مخازن در فازهای 4 ،5 ،6، 7 و 8 پارس جنوبی فعالیت می کردیم، اما کار اصلی بر عهده شرکت های بین المللی قرار داشت.
مدیرعامل شرکت مهندسی پناه ساز ایران ادامه داد: با توجه به نیاز کشور به دانش ساخت مخازن ال.پی.جی با مشارکت یک شرکت انگلیسی - اسکاتلندی، تلاش شد که دانش ساخت و طراحی مخازن ال.پی.جی نیز کسب شود که این روش در فازهای 9 و 10 و همچنین پروژه ان.جی.ال جزیره سیری به کار گرفته شد.
او با بیان اینکه در زمان اجرای فازهای 15 و 16 پارس جنوبی، دانش ساخت این مخازن بومی سازی شد، افزود: با بومی ساخت این مخازن از خروج بخش قابل توجهی ارز از کشور جلوگیری می شود.
زینلپور ادامه داد: اکنون در حال ساخت مخازن فازهای 14،20، 21، 22، 23 و 24 هستیم که تا سال آینده همگی آنها به بهره برداری خواهند رسید.

**علاقه برخی شرکت های پتروشیمی به خرید خارجی
عضو انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی با انتقاد از بی توجهی برخی مجتمع های پتروشیمی در استفاده از ساخت داخل، گفت: متاسفانه برخی شرکت ها با وجود این که دانش طراحی و ساخت این مخازن استراتژیک در کشور وجود دارد به سراغ شرکت ها و لایسنسورهای خارجی (عرضه کنندگان دانش فنی) می روند.
زینلپور اضافه کرد: این دسته از کافرمایان و شرکت های پتروشیمی به سراغ شرکت هایی رفته اند که در دوران تحریم، با کشورمان همکاری نمی کردند.
او یادآور شد: تاکنون حدود 40 مخزن ذخیره سازی ال.پی.جی در منطقه پارس جنوبی طراحی و ساخته شده که بخش عمده آنها نیز به بهره برداری رسیده اند، اما برخی کافرمایان و شرکت های پتروشیمی هنوز به خارجی ها اتکا دارند.
زینلپور خاطر نشان کرد: بی اعتمادی آنها به سازندگان داخلی تا حدی است که حتی سازندگان داخلی را به مناقصه هایی که برگزار می کنند، دعوت نکرده اند.
عضو انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه ساخت مخازن ذخیره سازی ال.پی.جی (گاز مایع بوتان و پروپان) 30 درصد ارزان تر از نمونه های مشابه خارجی است، اظهار داشت: خرید خارجی این مخازن تا 100 میلیون یورو هزینه دارد، اما خرید آنها به قیمت 70 میلیون یورو از داخل کشور امکان پذیر است.

**دستیابی ایران به دانش ساخت مخازن ال.ان.جی
عضو انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی همچنین از آمادگی برای ساخت مخازن ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع شده) خبر داد و گفت: با توجه به نیاز کشور به صنعت ال.ان.جی امکان بومی سازی ساخت مخازن ال.ان.جی در داخل نیز وجود دارد.
او تصریح کرد: امروز صاحب دانش ساخت و طراحی مخازن ال.ان.جی هستیم.

**آمادگی برای صادرات خدمات مهندسی به کشورهای همسایه
عضو انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه ایران، تنها کشور دارنده دانش طراحی و ساخت مخازن ال.پی.جی در خاورمیانه است، گفت: ایران در جمع 10 کشوری قرار دارد که دانش طراحی و ساخت این مخازن را دارا هستند.
او یادآور شد: با توجه به کسب دانش طراحی و ساخت مخازن ال.پی.جی در کشور، اکنون در پی صدور خدمات فنی و مهندسی این صنعت به کشورهای همسایه هستیم و بر این اساس با کشورهای کویت و عراق نیز مذاکراتی را داشته ایم.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 948716

وب گردی

وب گردی