اولین همایش ملی «یافته‌های نوین روانشناسی تربیتی و چالش‌های پیش رو» با بررسی چالش‌های پیش رو و ارزیابی نظام آموزشی تیزهوشان در ایران در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار ‌شد.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، کاربرد نظریه‌های آموزش، رشد، انگیزش و فراشناخت در تدریس و یادگیری، شیوه‌های اصلاح و تغییر رفتار، نقد ابزارهای حوزه روانشناسی تربیتی، ساخت و هنجاریابی ابزارهای حوزه روانشناسی تربیتی، روانشناسی افراد با نیازهای ویژه و چالش‌های پیش رو، نقد روش‌شناختی و محتوایی پژوهش‌های اخیر در حوزه روانشناسی تربیتی، سبک‌های یادگیری و آموزش، سبک‌های تفکر و آموزش، روانشناسی معلم، مدیریت کلاس درس، اختلالات یادگیری و مطالعات عصب تربیتی از محورهای اولین همایش ملی «یافته‌های نوین روانشناسی تربیتی و چالش‌های پیش رو» بود.

مقاله‌هایی با عنوان «نقد روش‌شناختی و محتوای پژوهش‌های اخیر در حوزه روانشناسی تربیتی»، «نقد ابزارهای حوزه روانشناسی تربیتی»، «هنجارهای روانشناسی و خطاهای معرفت شناختی» و «حدود و قلمروی عصب تربیت‌شناسی و چالش‌های پیش رو و ارزیابی نظام آموزشی تیزهوشان در ایران» در این همایش یکروزه ارائه شد.

دکتر شهره شکرزاده استاد واحد علوم و تحقیقات که ارائه دهنده مقاله در این همایش ملی بود، در ارزیابی نظام آموزشی تیزهوشان در ایران گفت: نظام آموزش و پرورش دانش­آموزان تیزهوش از ظرافت­های ویژه­ای برخوردار است و نمی­توان به برنامه درسی تیزهوشان، بی­توجه بود.

وی با تاکید بر تعیین اهداف ویژه در نظام برنامه درسی دانش­آموزان تیزهوش، خاطرنشان کرد: همچنین باید محتوای متفاوتی را در نظام برنامه درسی دانش­آموزان تیزهوش در نظر گرفت، مواد آموزش متنوعی را به کار برد و الگوهای یاددهی- یادگیری را مدنظر قرار داد. علاوه بر آن، غربالگری، تشخیص و سنجش تیزهوشی است که می­تواند به ارائه اطلاعات مرتبط با تفاوت­های فردی منجر شود و نظام آموزش مبتنی بر سنجش نیازهای ویژه شناختی را فراهم سازد.

این عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات یادآور شد: در نظام آموزش و پرورش رسمی دانش­آموزان تیزهوش، مدارس سمپاد قرار دارد که به­عنوان سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با شکست روبه­رو شده است؛ زیرا سنگ زیربنایی نظام آموزشی مزبور متکی بر آزمون­های پیشرفت تحصیلی مرتبط با سطح دانش است. به راحتی می­توان آزمون­های ورودی مدارس سمپاد را مورد ارزیابی قرار داد و مشخص کرد که هیچکدام از آزمون­های مزبور، قابلیت اندازه­گیری هوش عمومی را نداشته و غفلت قابل توجهی را در سنجش تیزهوشی نشان می­دهند.

دکتر شهره شکرزاده تصریح کرد: هر چند که در برخی از مدارس سمپاد در کشورهای اروپایی برای دانش‌آموزان ایرانی با تأکید بر جهش آموزشی، نسخه نوین هوش­آزمای تهران- استانفورد- اجرا می­شود ولی متأسفانه در نظام ورودی دانش­آموزان تیزهوش، هرگز آزمون­های هوشی به کار نمی­رود و نمی­توان دانش­آموزان تیزهوش را از طریق برخی آزمون­های پیشرفت تحصیلی با سطح اهداف آموزشی رده پایین (دانش- فهمیدن)، مشخص کرد.

وی افزود: ضعف در نظام ارزیابی از دانش­آموزان تیزهوش با فقدان محتوای آموزشی ویژه تلفیق شده و هرگز نمی­توان آموزش­های دانش­آموزان ویژه از قبیل غنی­سازی و … را مشاهده کرد. در مدارس سمپاد جایگاهی برای روش آموزشی تفکرپژوهی نمانده و محتوی آموزشی مرتبط با سطوح ارزشیابی وجود ندارد؛ زیرا اکثریت دانش‌آموزان، درس‌خوان می­باشند و تیزهوش.

به گفته این عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات، با ارزیابی نقادانه نظام ارزشیابی دانش­آموزان مدارس سمپاد و نظام برنامه درسی این دانش­آموزان می­توان دریافت که تمامی برنامه­ریزان در مدارس مزبور، تخصص و تجربه­ای در حیطه آموزش و پرورش دانش­آموزان تیزهوش نداشته­اند و هیچکدام از برنامه­های آموزشی تیزهوشان متناسب با هوشبهر دانش­آموزان تیزهوش طراحی نشده است.

کد خبر: 948718

وب گردی

وب گردی