تعیین استاد حقوق دانشگاه آزاد اسلامی برای نظارت بر عملکرد شهرداری اصفهان

رئیس شورای شهر گفت: شهرداری اصفهان یکی از اساتید حقوق دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان را به عنوان مشاور در امور شفافیت و قانونگرایی تعیین کرده که وظیفه وی نظارت بر عملکرد شهرداری است.

فتح الله معین رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت وگو با ایسکانیوز، اظهار داشت: براساس قانون و به منظور نظارت شورای اسلامی شهر بر عملکرد شهرداری مواردی پیش بینی شده که ما در شورا این موارد را به طور جدی پیگیری می کنیم.

رئیس شورای شهر اصفهان تصریح کرد: اولین مورد تصویب بودجه سالیانه شهرداری است که در این بودجه شورای شهراعلام می کند که در آمدهای شهرداری از کدام منابع تامین شود و در کدام جهت (بودجه جاری، عمرانی و پرسنلی ) هزینه شود. برای تنظیم بودجه سالیانه شهرداری در سال 97 هر نفر از اعضای شورای شهر اصفهان 50 ساعت وقت کاری صرف کردند. اصفهان از معدود کلانشهرهایی بود که در زمان پایان بهمن ماه و فرصت مقرر بودجه خود را به استانداری تحویل داد.

معین افزود: دومین مورد پیگیری از سوی شورای شهر، تفریغ بودجه و حسابرسی سنواتی شهرداری است که قرارداد سال 96 ابلاغ شده و گزارشات سال 95 مان تنظیم شده که در حال حاضر در کمیسیون های شورا مورد رسیدگی قرار گرفته است؛ این دو موضوع براساس قانون جزء قوانینی بوده که تاکنون پیش بینی شده است.

وی در خصوص اقداماتی که شورای اسلامی شهر اصفهان در راستای این موضوع داشته است ادامه داد: برای کلیه معاملات جاری و معاملات عمرانی شهرداری، در کمیسیون های مربوطه شورای شهر دو نفر ناظر از سوی اعضای انتخاب شده اند تا در این جلسات حضور پیدا کنند و بر معاملات شهرداری نظارت کنند.

رئیس شورای شهر اصفهان افزود: براساس مصوبات شورای شهر شورا یک نفر از اعضای خود را به عنوان ناظر تعیین کرده که در جلسات هیات مدیره سازمان و شرکت های کلیه سازمان های تابعه شهرداری بدون داشتن حق رای شرکت کنند؛ این عضو شورا دارای سمت نظارتی است و گزارش نظارتی خود را به شورا ارائه می دهد.

معین تصریح کرد: همچنین در ابتدای تشکیل شورای پنجم باتوجه به طرحی که داشتیم شهرداری را مکلف کردیم تا در سامانه ای که در جهت شفافیت و مربوط به دولت است بپیوندد و کلیه گزارشات خود را در آن سایت منتشر کنند که تاکنون این کار انجام شده است.

رئیس شورای شهر ادامه داد: شهرداری اصفهان یکی از اساتید حقوق دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان را به عنوان مشاور در امور شفافیت و قانونگرایی تعیین کرده که وظیفه وی نظارت در عملکرد شهرداری است.

معین ادامه داد: اخیرا در مجموعه شورا و شهرداری اصفهان سامانه ای مورد پیگیری واقع شد که قرار شد تا تمام قراردادهای منعقده شهرداری با هر شخص حقیقی و حقوقی در آن سامانه منتشر شود و مورد دید تمام اهالی شهرستان و مردم ایران قرار گیرد.

وی افزود: همچنین در رابطه با آگهی های مناقصه و مزایده قرار شده است تا این موضوعات علاوه بر روزنامه هایی که در اصفهان منتشر می شوند در روزنامه های سراسری کثیرالانتشار هم به صورت کامل چاپ شوند که از انحصار خارج شود.

رئیس شورای شهر اصفهان در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای برخورد با مدیران متخلف دارید، گفت: اگر تخلف در شهرداری در حد تخلف اداری باشد(کیفری نباشد) هیات های رسیدگی به تخلفات اداری به این موضوع رسیدگی خواهند کرد اما اگر مواردی مانند اختلاس و سواستفاده انجام شده باشد طبق قانون هیات های رسیدگی به تخلفات همان هیات مکلف هستند تا پرونده تخلف را به دادگستری محل ارجاع دهند و دادگستری هم براساس قانون خارج از نوبت رسیدگی می کند.

معین ادامه داد: شورای شهر به تمام شهرداری اعلام کرده است اگر در حین حسابرسی به مواردی برخورد کردید و اعضای شورا استنباط کردند که از طرف هر شخصی تخلف مالی در این پرونده ها صورت گرفته بلافاصله به دادگستری اعلام شود.

رئیس شورای شهر اصفهان افزود: بحث دیگر شوراها که خیلی بر آن مصر هستیم که انجام شود اقدامات پیشگیرانه ای است که در آنجا امکان وقوع تخلف به جهت شفافیت کامل وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در زمان شهردار فعلی تخلفی تاکنون صورت گرفته است یا خیر، گفت: حدود 5 ماه است که شهردار اصفهان در شهرداری مستقر شده است اما در این مدت هیچ تخلفی از سوی وی ملاحظه نکرده ایم و وی با شورای شهر اصفهان همکاری کاملی داشته اند.

شفافیت را به صورت کامل اعمال کردیم و به دنبال این موضوع هستیم که همه نقاط شهرداری و مواردی که شهرداری وارد معامله می شود به صورت روشن برای همه مردم بیان کنیم.

وی همچنین در رابطه با عملکرد شهرداری گذشته گفت: شهرداری اصفهان تا پایان سال 94 تفریغ بودجه تصویب شده به آن معنا که عملیات شهرداری در شورای چهارم تایید شده است.

معین با بیان اینکه پرونده های حسابرسی شهرداری اصفهان در سال های 95 و 96 در دست بررسی است، افزود: مواردی بوده که نیاز به توضیح داشته و از شهرداری برای شرح آن موضوع درخواست شده تا به صورت کتبی این موارد را ارائه و جوانب مختلف موضوع را توضیح دهد؛ به طور مثال در مورد این که آیا فلان پروژه عمرانی در فرصت مقرر انجام شده یا خیر یا چرا تعدیلاتی که ناشی از عدم فعالیت پیمانکار بوده است انجام گرفته ، چنین مواردی از پرونده های حسابرسی شهرداری اصفهان وجود دارد که دنبال می کنیم.

901/900

کد خبر: 948744

وب گردی

وب گردی