آن روی سکه زندگی در خوابگاه های دانشجویی/ درس خواندن در خوابگاه حال و هوای دیگری دارد

اگر از استرس کنکور و قبولی دانشگاه هم بگذریم، مهاجرت به شهری دیگر برای ادامه تحصیل، همواره یکی از نگرانی های دانشجویان به شمار می رود به طوری که برخی از آنان حاضرند  4 روز در هفته مسیر 150 کیلومتری را طی کنند اما ساکن خوابگاه نشوند!

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز،این ذهنیت در عموم افراد جامعه جا افتاده است که زندگی در خوابگاه های دانشجویی به معنای تنهایی، افسردگی، اعتیاد و... است در صورتی که چنین تصویری کاملا اشتباه در اذهانمان نقش بسته است .این جمله را به عنوان یک خبرنگار نمی گویم، به عنوان کسی می گویم که یک سال ، 3 روز در هفته مسیر تهران تا قزوین را طی کرد تا تصمیم گرفت 3 روز در خوابگاه دانشجویی دانشگاه بگذراند.

نه خبری از سیگار بود، نه دوست ناباب!

در قدم اول خوابگاه دانشجویی برای یک دانشجوی 19 ساله کمی ترسناک بود، تصاویری که در ذهن عموم افراد در جامعه درباره خوابگاه های دانشجویی وجود داشت تصاویر مطلوبی نبود، برخی می گفتند: «در خوابگاه ها فرد سالم می رود ، معتاد برمی گردد یا حداقل سیگاری می شود!»، «دانشجو در شهر غریب به دام شیطان صفتان می افتد» ، «نظارتی بر خوابگاه ها وجود ندارد، اگر یک شب دانشجو به خوابگاه بازنگردد کسی متوجه نمی شود» و... حال تصور کنید این حساسیت ها برای دانشجویان دختر چندین برابر می شد.به طور کلی راضی کردن خانواده ها در سال 6-7 سال گذشته برای اینکه بخواهی در خوابگاه ها بمانی اصلا کار راحتی نبود.

اما خانواده من پس از دیدن خستگی راه و زمان کوتاهی که برای رسیدگی به درس ها و پروژه هایم داشتم، راضی شدند که تنها با بررسی شرایط خوابگاه و تحقیق از خانواده های دانشجویان ، 3 روز در هفته را در خوابگاه بمانم، همین تحقیق باعث شد که به طور کلی نگاهشان به خوابگاه های دانشجویی عوض شود،حتی بسیاری از خانواده ها را برای اسکان فرزندانشان در خوابگاه ها ترغیب کردند.

خوابگاه ما دقیقا مثل خوابگاه هایی بود که در فیلم ها دیده اید، 6 نفر در یک اتاق ساکن بودیم که در آن 3 تخت 2 طبقه، یک یخچال کوچک و یک میز و صندلی در آن وجود داشت. آشپزخانه و سرویس بهداشتی خارج از اتاق بود. 2 نفر از هم اتاقی هایمان ترم آخر رشته حسابداری بودند، یک نفر ترم دوم برق -الکترونیک ، من و 2 نفر دیگر هم از دانشجویان دانشکده معماری بودیم.نه خبری از سیگار بود، نه دوست ناباب! با اینکه از شهرهایی با فرهنگ های مختلفی بودیم اما با مشکل خاصی مواجه نشدیم. اتفاقا یکی از دانشجوها از اقلیت های دینی بود اما با بیدار شدن و نماز خواندن هم اتاقی هایش مشکلی نداشت، حتی یک بار هم اعتراض نکرد که مزاحم خوابش شده ایم! گفتنی است ورود و خروج دانشجویان توسط حراست خوابگاه کنترل می شد و دانشجویان باید پیش از ساعت 9 در خوابگاه حضور پیدا می کردند و در غیر این صورت عدم حضور دانشجو به والدینشان اطلاع داده می شد.

زندگی در خوابگاه دانشجویی برای من که در خانه دست به سیاه و سفید نمی زدم در ابتدا کمی سخت بود، اما با این حال توانستم روی پای خودم بایستم، مسئولیت پذیری را تمرین کردم، آشپزی ام بهتر شد، یاد گرفتم در کنار افرادی با فرهنگ و دین مختلف زندگی کنم.

درس خواندن در خوابگاه حال و هوای دیگری داشت

علی دانشجوی ترم سوم فیزیوتراپی است که پس از 2 ترم درس خواندن در دانشگاه سمنان، برای دانشگاه شهید بهشتی انتقالی گرفته است. او معتقد است زمانی که در خوابگاه دانشگاه می ماند وقت بیشتری برای رسیدگی به درس هایش داشت. علی در این باره می گوید:« صبح ها سرویس راس ساعتی از پیش تعیین شده مقابل درب خوابگاه می ایستاد تا ما به موقع به کلاس ها برسیم، مشکل ترافیک وجود نداشت و طبیعتا در رسیدن به کلاس ها تاخیر نداشتیم، اما از زمانی که انتقالی گرفته ام باید حداقل یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوم تا به موقع به کلاس برسم تازه شانس بیاورم اگر ماشین گیرم بیاید یا هوا بارانی نباشد.»

او ادامه می دهد:« درس خواندن در خوابگاه هم حال و هوای دیگری داشت، شب های امتحان با هم ترمی های دانشکده در یک اتاق جمع می شدیم و حسابی درس می خواندیم.اگر هم نکته ای متوجه نمی شدیم از یکدیگر می پرسیدیم، حتی کارهای تحقیقاتی را با کمک یکدیگر انجام می دادیم.»

اینترنتی خوابگاه پیدا کنید

دیگر آن دوران گذشت که دانشجویان برای پیدا کردن هم خانه در خوابگاه ها آگهی به دیوار می چسبانند. تنها کافی است نیاز به خوابگاه داشته باشید، اگر دراینترنت این کلمه خوابگاه را جستجو کنید با صدها صفحه روبرو خواهید شد، خوابگاه های دانشجویی، کارمندی، دانشجویی و کارمندی ...

جالب است بدانید یکی از این سایت ها اقدام جالبی انجام داده است، کافی است فرد دانشجو وارد سایت شود و میزان هزینه خود برای رهن و اجاره را وارد کند تا خوابگاه های مختلف با تمامی شرایطشان برای او نمایش داده شود.

اسکان دانشجوبان دانشگاه آزاد در خوابگاه های متاهلی از مهر ماه

اگر به قصد قبولی در دانشگاه های شهر تهران درس خوانده اید و نگران خوابگاه هستید، اصلا نگران نباشید، دانشگاه های سراسری تهران همگی خوابگاه دارند. در حال حاضر برخی از واحد های دانشگاه آزاد اسلامی با وجود اینکه از ظرفیت دانشجوهای بومی خود استفاده می کنند نیز دارای خوابگاه هستند.

از جمله اقداماتی که حجت الاسلام ابراهیم کلانتری معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برای دانشجویان متاهل در نظر گرفته است، می توان به ایجاد خوابگاه های متاهلی در برخی شهرستان ها اشاره کرد. وی چندی پیش در همین راستا اعلام کرد که دانشجویان متقاضی خوابگاه های متاهلی می توانند از مهرماه در این خوابگاه ها اسکان یابند .

گفتنی است خوابگاه های متاهلی در شهرستان های مختلف کشور راه اندازی شده و این دانشگاه در شهر تهران هیچ خوابگاه متأهلی ندارد.علاوه بر خوابگاه های متاهلی ؛ دانشگاه آزاد اسلامی نیز خوابگاه هایی برای اسکان خانواده دانشجویان نیز در نظر گرفته است.

201

کد خبر: 948749

وب گردی

وب گردی