همه باید به اندیشه مخالف و انتقاد فرصت بدهیم

معاون اول رئیس جمهور در مراسم اختتامیه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: اندیشه و نقد مکمل همدیگر است و کتاب میدان این رقابت است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز،اسحاق جهانگیری در مراسم اختتامیه سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر امروز شنبه 22 اردیبهشت با اشاره به استقبال از نمایشگاه کتاب، گفت: نمایشگاه کتاب تهران براساس گزارش‌هایی که توسط وزیر به بنده اعلام شده جای خود را در سطح داخلی و خارجی باز کرده است. حضور گسترده مردم و استقبال از نمایشگاه تهران در بالاترین سطح نمایشگر سرزندگی جامعه ایران است.

وی افزود: سیاست‌های خوبی در بخش فرهنگی کشور اتخاذ شده است و امیدوارم در هماهنگی دولت و اصحاب فرهنگ این سیاست ها استمرار یابد و آنهایی که قرار است اصلاح شود با نظر اهالی فرهنگ انجام شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت حمایت از کتاب اشاره کرد و گفت: کتاب مظهر اندیشه است رونق کتاب یعنی رونق اندیشه و اندیشه‌ای ماندگار است که از آزمون نقد موفق بیرون آمده باشد. ما در حوزه کتاب به عنوان دولت سیاستی گشوده در پیش گرفته‌ایم حتی به اندیشه مخالف نیز باید امکان داد نشر امری جمعی است و رونق آن مستلزم آن است که همه فعالان نشر فعالیت داشته باشند.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این مهم که دولت باید نسبت به اهالی کتاب حساس باشد. تعطیلی هر کدام از واحدهای مرتبط با نشر ضربه بزرگی به نشر است ابراز داشت: در دوران فضای مجازی برخی تصور می‌کردند که کتاب می‌میرد اما کتاب حیات مجددی پیدا کرده است. دولت و وزارت ارشاد در این حیات مجدد باید نقش خود را آنطور که شایسته است ایفا کند.

معاون اول رئیس جمهور درباره ترویج کتاب و اینکه این مسئله از ضروریات مورد تاکید دولت است، گفت: ترویج کتاب از سیاست های قطعی دولت و نهادهای عمومی است. ملتی که به کتاب متکی است متعلق به عقلانیت است ما جامعه‌ای هستیم که باید به کتاب توجه ویژه‌ای داشته باشیم. شعار نمایشگاه نیز به دنبال ترویج بیشتر کتاب در جامعه است. برای سنجش میزان دانشگرایی و معرفت‌جویی مردم وضعیت کتاب و میزان استقبال از آن مهمترین شاخص است. هرگونه خدمت به کتاب بخوان و کتابدار خدمت به جامعه است ما باید به نوقلمان همچون پیشکسوتان توجه کنیم. نویسنده جوان و نویسنده پیشکسوت باید مورد توجه باشد.

وی درباره استمرار حرکت قانونمند نشر گفت: با مسئولیت نمی‌توان قانونمند نشر را ادامه داد دولت باید در عرصه حمایت از فرهنگ و آزادی راهی را که در پیش گرفته با قدرت ادامه دهد. ما با محدودیت نمی توانیم جلوگیری کنیم. نمی‌توانیم از عقایدی که با ما سازگار نیست جلوگیری کنیم تجربه نشان داده به محضی که ما در نشر محدودیت ایجاد می‌کنیم بازارهای نشر در کشورهای فارسی زبان منطقه رونق می‌یابد یا به حوزه مجازی منتقل می‌شود. دولت باید در عرصه حمایت از فرهنگ آزادی، از فرهنگ و آزادی فرهنگی راهی که پیش گرفته با قدرت ادامه دهد.

معاون اول رئیس جمهور ضمن بیان اینکه ما سعی می‌کنیم از اقدامات شایسته وزارت ارشاد حمایت کنیم. شفافیت باید در سرلوحه سیاستگذاری ما باشد کار نشر باید به اهل این حوزه واگذار شود، مقررات‌های مزاحم ممیزی‌های نامناسب باید به حداقل رسیده و یا حذف شود تا نشر و ناشران با امنیت و آرامش بیشتری به کار خود ادامه دهد. کتاب اگر رونق گیرد عقلانیت، اعتدال و تدبیر تقویت می‌شود ما در فضای فعلی کشور بشدت به عقلانیت، اعتدال و تدبیر و مدارا نیازمندیم. هنر امروز ما این است که تلاش کنیم کشور را از حوادث فعلی به خوبی عبور دهیم.

جهانگیریبه تحریم ها هم اشاره کرد و با بیان اینکه پس از تشکیل دولت روحانی مهمترین چالش پیش روی ما تحریم ظالمانه بود تصریح کرد: فضای نااطمینانی در اقتصاد کشور شکل گرفته بود و فضای ایران هراسی در سطح بین‌المللی رواج داشت. ما در مذاکرات فشرده بسیار قوی موفق شدیم برجام را نهایی کنیم. توافقی چند جانبه که به تصویب شورای امنیت رسیده است. آمریکایی‌ها اما بعد از اجرای برجام هیچ کار جدی در تحقق تعهدات خود و احقاق حقوق ملت ایران نکردند. مخصوصا پس از روی کار آمدن آقای ترامپ تلاش شد به نوعی سخن بگوید که فضای ناامنی بر اقتصاد ایران حاکم شود نهایتا آمریکایی‌ها رسما اعلام کردند که از تحریم خارج شدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه این اقدام چه دستاوردی برای آنها دارد گسترده است اما در وهله نخست آمریکا به اعتبار بین‌المللی خود ضربه زده است گفت: در یک نظرسنجی بیش از 60 درصد مردم آمریکا با خروج از برجام مخالفند و کمتر از 30 درصد موافق خروج بودند. آمریکا با هم‌پیمانان خود بارها مذاکره داشت و همه گفته بودند خروج از برجام به مصلحت نیست اما با هماهنگی رژیم صهیونیستی و دولت سعودی این کار انجام شود.

وی تصریح کرد: ملت ایران باید به اهداف پشت پرده آمریکایی‌ها آگاهی یابد آمریکاییها به دنبال به چالش کشیدن اقتدار ایران هستند. آنها می‌خواهد به اقتصاد ایرا ن ضربه جدی وارد کنند اما در مقابل این اهداف ما باید چه کنیم؟ در مقطع فعلی ملت ایران باید تفاهم، و وحدت انسجام در کشور در مقابل آمریکایی‌ها داشته باشند انسجام مهمترین برگ برنده ماست. در مرحله بعد مردم باید از سرمایه‌های مهم استفاده مطلوب کنند برای نمونه قدرت دیپلماسی یکی از سرمایه‌های بزرگ ایران است چندی پیش رئیس جمهور آ‌مریکا اعتراف می‌کرد که آمریکاییها حریف ظریف نمی‌شوند. ما با قدرت دیپلماسی باید فضای بین‌المللی علیه آمریکا زنده نگه داریم.

وی در ادامه به برشمردن اقدامات اشاره کرد و گفت: اقدام بعدی مدیریت اقتصاد کشور است آمریکایی‌ها انتظار دشتند همان موقع که بحث خروج از برجام را زمزمه می‌کردند شاخص اقتصادی ایران دچار تلاطم شود اما دیدیم که کمترین اتفاقی نیفتاد. سیاستهای ارزی دقیق به موقع اتخاذ شد و کالاهای اساسی با ارز 4200 تومانی عرضه شد اکنون اقتصادی آرامش دارد و ما باید برای آینده اقتصاد کشور برنامه‌ریزی کنیم مردم باید به کمک مدیران بیایند. همچنین ما باید ارتباطمان را با کشورهای دوست تقویت کنیم رهبر معظم انقلاب درباره ادامه برجام به رئیس جمهور دستور گفته‌اند ما امیدواریم چین، روسیه و اتحادیه اروپا بتوانند تضمین‌هایی بدهند که ایران از حقوقی که برایش پیش‌بینی شده است استفاده کندما با شرایط جدیدی روبرو هستیم ایران فرصت‌ها و توانمندی زیادی دارد وقت آن است که نخبگان کشور یک بار دیگر خود را نشان دهند.

جهانگیری ادامه داد: مدیریت کشور باید خود را نشان دهد مردم انتظار دارند مدیران کشور به تمام وقت پای کار کشور باشند. ایران باید از فرصتی که برای ضربه زدن به او در نظر گرفته شده است استفاده ببرد.

305

کد خبر: 948793

وب گردی

وب گردی