سلطان محمد معمار یزدی/مجموعه گنجعلی خان، نمادی  از شهرسازی دوران اسلامی

عضو شورای علمی همایش سلطان محمد گفت: در مجموعه گنجعلی خان برای نخستین بار در دوران اسلامی شهرسازی به صورتی فکر شده و دستوری مدّ نظر قرار می ­گیرد.

به گزارش ایسکانیوز همایش «سلطان محمد معمار یزدی» که سال گذشته فراخوان آن منتشر شد، اردیبهشت امسال در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

زهره بزرگمهری از اعضای شورای علمی این همایش در خصوص آنکه از چه راهی با آثار سلطان محمد معمار یزدی آشنا شده، گفت: در اولین سفرم به کرمان، درست 40 سال پیش، وقتی شاهکار معماری مجموعه گنجعلی خان را دیدم با نام سازنده اش آشنا شدم و با دیدن و بررسی رباط زین الدین به شناخت بیشتری رسیدم.

بزرگمهری درباره اینکه آیا سلطان محمد را می‌توانیم صاحب سبک در معماری عصر صفوی بدانیم، گفت: سلطان محمد معماریزدی به راستی صاحب سبک و اندیشه، هم در تک بنا و هم در خلق مجموعه بناهاست. رباط زین‌الدین در نوع خود منحصر به فرد است. در مجموعه گنجعلی خان برای نخستین بار در دوران اسلامی شهرسازی به صورتی فکر شده و دستوری مدّ نظر قرار می گیرد.

به نظر بزرگمهری حمام گنجعلی خان برای مرد و زن کاربری داشته که در ساعات مختلف روز و شب به هر گروه اختصاص داده می شده است. همچنین از منظر وی این حمام برای استفاده عموم بوده؛ ولی در زمان یا زمان هایی خاص برای استفاده اشراف و بزرگان به کار می رفته است.

وی درباره تقسیم بندی های حمام گنجعلی خان گفت: این حمام کامل ترین تقسیم‌بندی از لحاظ عملکرد و فضاسازی را دارد که بحث درباره آن بسیار مفصل است.

زهره بزرگمهری دکتری مرمت بناهای تاریخی از دانشگاه شهید بهشتی، دارنده نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو هیئت راهبردی پایگاه میراث فرهنگی برخی شهرهای تاریخی ایران، مدیر کل دفتر فنی حفظ و احیا سازمان میراث فرهنگی، مشاور گروه هنر و معماری دانشنامه جهان اسلام و استاد تخصصی ارزشیابی مرمت بنا برای هنرمندان هنرهای سنتی است.

وی در رزومه خود طرح مرمت و احیای بناهای تاریخی مانند: تپه باستانی آوه، سرای حاج باشی بازار اراک، بازسازی پوشش های بازارچه حاج قنبر یزد، مرمت و احیای مقبره استاد محمدکریم پیرنیا و ... را نیز دارد.همایش سلطان­ محمد معماریزدی 24 اردیبهشت ، 1397ساعت 14، در سالن همایش‌های فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، پایین‌تر از چهارراه طالقانی، شماره 1552 برگزار می­ شود. حضور علاقه‌مندان در این همایش آزاد است.

700

کد خبر: 948797

وب گردی

وب گردی