دولت ثبات قیمت  کاغذ را در بازار نشر ایجاد کند/فرهنگ کتابخوانی باید قبل از هفت سالگی اتفاق بیفتد

مدیر انتشارات روایت فتح با بیان اینکه صنف انتشارات از دولت حمایت مالی نمی خواهد گفت: از دولت خواستار ایجاد ثبات در قیمت کاغذ هستیم.

به گزارش ایسکانیوز، محسن دریا لعل مدیر انتشارات روایت فتح گفت: امسال در حدود 250 کتاب به نمایشگاه آمده ایم که از این تعداد 15 عنوان چاپ اول و حدود 50 عنوان باز طراحی شده است.

وی افزود: امسال با توجه به تغییرات زیادی در طراحی فضا و متراژ غرفه با استقبال زیادی از سوی مردم روبرو شدیم. نسبت به سال گذشته تغییرات چشمگیری دارد که باعث شد غرفه شلوغ تری نسبت به سال گذشته و در نتیجه فروش بیشتری داشته باشیم.

دریا لعل با انتقاد از ارائه تخفیف های نامعقول از سوی غرفه ها گفت: ناشران برای فروش بیشتر مقدار تخفیف ها را افزایش می دهند که در ظاهر بسیار خوب است در حالی که باعث آسیب به فروشگاه های کتاب می شود.

مدیر انتشارات روایت فتح اظهار داشت: بهتر است وجه نمایشگاهی این رویداد فرهنگی تقویت شود تا مخاطب به خرید از فروشگاه کتاب عادت کند و این چرخه سالم به نفع انتشارات و مردم است.

وی ادامه داد: به دلیل کمبود فروشگاه ها ما شاهد نمایشگاه شلوغ کتاب هستیم که اگر این تعادل حفظ شود، نمایشگاه و فروشگاه ها و شبکه توزیع جایگاه خودشان را حفظ می کنند.

دریا لعل با بیان اینکه باید برای اینکه کالاهای فرهنگی به ویژه کتاب در اقلام ضروری مردم جای بگیرد برنامه ریزی طولانی مدت کرد توضیح داد: این کار مستلزم مشارکت ویژه خانواده ها است و باید پدر و مادر از زمان تولد کودک برایش کتاب بخوانند و کودک عادت می کند.

وی گفت: فرهنگ کتابخوانی باید از قبل از هفت سالگی اتفاق بیفتد و حتی در دو سال اول زندگی روانشناسان معتقد هستند که مادر با مطالعه منظم در دوران بارداری می تواند این عادت را در کودک خود ایجاد کند.

مدیر انتشارات روایت فتح اظهار داشت: تنوع محصولاتمان در کتاب باید حفظ شود زیرا ذائقه مخاطبان متنوع است و به کتاب های صوتی و دیجیتالی علاوه بر گونه های چاپی نیازمند است.

وی درباره مشکلات صنف کتاب یادآور شد: بی ثباتی قیمت ارز امسال برای ناشران نمود بیشتری داشت زیرا سال گذشته قیمت کاغذ بندی 60 هزار تومان بود اما امسال مجبور به خرید کاغذ با قیمت 140 هزار تومان شدیم و از عمده ترین دلایل این افزایش قیمت وجود واسطه ها در بازار کاغذ است.

ادامه داد: بهتر است دولت برای رفع مشکل این حوزه راهکار مناسبی بیندیشد تا کاغذ با قیمت کمتر و سرعت بهتر در دسترس ناشران قرار گیرد.

دریا لعل افزود: رفع مشکلات گمرگ علاوه بر بهبود واردات کاغذ، باعث ثبات قیمت کاغذ خواهد شد زیرا قیمت کاغذ هر روز به شکل وحشتناکی افزایش می یابد.

وی ادامه داد: ناشران ترجیح می دهند دولت به دور از حمایت مالی از موسسات، با حمایت های معنوی همچون ثبات قیمت، دسترسی آسان مخاطب و برپایی نمایشگاه ها در راستای تقویت شبکه توزیع کتاب اقدام کنند.

502

کد خبر: 948839

وب گردی

وب گردی