العبادی پیشتاز انتخابات عراق است

طبق نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق، ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی در سطح لیست‌های مختلف انتخاباتی پیشتاز است.

به گزارش ایسکانیوز، نتایج اولیه انتخابات عراق نشان داد، طبق شمارش آرای انتخابات پارلمانی روز شنبه عراق تاکنون ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی،‌ نخست وزیر عراق پیشتاز است. این ائتلاف نتایج چشمگیری در استان‌های نینوا، صلاح‌الدین و الانبار داشته است.

پس از آن لیست "السائرون" به رهبری مقتدی صدر در راس است. این لیست در شهرهای جنوبی که شیعه نشین هستند پیشتاز بوده است و با ائتلاف دولة القانون به رهبری نوری مالکی و ائتلاف الفتح به ریاست هادی العامری رقابت کرده است.

در حالی که در کردستان عراق نیز لیست "الجیل الجدید" بر فراکسیون‌های سیاسی دیگر نظیر تغییر،‌ جنبش دموکراسی و عدلات به رهبری برهم صالح در اربیل و کرکوک پیشی گرفته است. در حالی که دو حزب اصلی یعنی حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق و حزب دموکرات کردستان عراق همچنان جایگاه خود را در صدر حفظ کرده‌اند.

گزارش‌های محلی حکایت از این دارند که میزان رای گیری در اقلیم کردستان عراق در شمال کشور بین ۴۰ تا ۸۰ درصد بود، زیرا کردها تلاش دارند تا می‌توانند کرسی‌های خود در پارلمان فدرال در بغداد حفظ کنند.

طبق گزارش‌های غیررسمی،‌ استان‌های اقلیم کردستان عراق بالاترین میزان مشارکت را در بین استان‌های عراق ثبت کردند، به طوریکه در استان اربیل میزان مشارکت ۵۵ درصد و در سلیمانیه ۵۲ درصد بود در حالی در دهوک میزان مشارکت ۶۹ درصد اعلام شد.

این انتخابات شاهد کمترین میزان مشارکت از زمان اولین انتخابات در سال ۲۰۰۵ بوده است. کمیسیون انتخابات عراق میزان مشارکت را ۴۴.۵۲ درصد اعلام کرد.

نتایج اولیه همچنین نشان می‌دهند، بیشترین میزان مشارکت در مناطقی نظیر موصل، الانبار و کرکوک بوده که قبلا تحت کنترل داعش بوده‌اند در حالی که بغداد شاهد کمترین میزان مشارکت در مقایسه با شهرهای دیگر بوده است.

فرماندهان امنیتی عراق در تمامی استان‌ها موفقیت طرح‌های امنیتی در نظر گرفته شده را اعلام کردند. به رغم تهدیدی که داعش کرده بود اما هیچ حمله‌ای به رای دهندگان و مراکز اخذ رای رخ نداد.

در پی بالا گرفتن اختلافات بین احزاب، استاندار کرکوک قانون منع آمد و شد را برقرار و دستور شمارش دستی مجدد آرا را در این استان صادر کرد.

وی اظهار داشت، شمارش الکترونیکی آرا نتایجی غیرمنطقی را رقم زده است.

راکان الجبوری، استاندار این منطقه شمالی غنی از نفت قانون منع آمد و شد را از نیمه شب گذشته تا شش صبح امروز اعلام کرد تا از هرگونه تنش نژادی و طایفه‌ای بین کردها، عرب‌ها و ترکمان‌ها اجتناب شود.

وی اشاره‌ای به جزئیات مشکل سیستم الکترونیکی شمارش آرا نکرد.

کد خبر: 948851

وب گردی

وب گردی