مروری بر پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران ‌در فناوری هسته‌ای

ایران در سال ۱۹۷۰ و به عنوان یکی از اولین کشور ها، پیمان منع تولید و تکثیر سلاح های هسته ای (NPT) امضا و کمی ‌بعد سازمان انرژی اتمی ایران را تاسیس کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز؛ ایران در سال ۱۹۷۰ و به عنوان یکی از اولین کشور ها، پیمان منع تولید و تکثیر سلاح های هسته ای (NPT) امضا و کمی ‌بعد سازمان انرژی اتمی ایران را تاسیس کرد. در دهه ۱۳۵۰ تعدادی از فارع التحصیلان ایرانی در رشته های مربوط به انرژی، در این‌ سازمان استخدام‌ شدند.

پیش از انقلاب‌، ایران‌موفق شد ساختار زیربنایی این سازمان را ایجاد کند، ولی برای اینکه طرحی را بطور کامل راه اندازی کند، فرصت نشد. پروژه بوشهر و ساخت اولین‌ راکتور هسته ای ایران به آلمان سپرده شد. فرانسه نیز پروژه دارخوین را به عهده گرفت. آمدیکا ایران را تشویق به سرمایه گذاری در برنامه هسته ای می کرد و اعتقاد داشت که ایران تا سال ۲۰۰۰ باید حدود ۲۲۰۰۰ مگاوات انرژی هسته ای تولید کند. ذکر این‌ سابقه باتوجه به موضع فعلی این کشور ها جالب توجه است‌.

به استناد ماده چهارم NPT، استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای حقی جدائی ناپذیر است. این بند از نظر حقوقی، کشور های دارای فن آوری هسته ای را موظف ساخته به کامل ترین وجه فن آوری هسته ای را برای مقاصد صلح آمیز به کشور های فاقد این فن آوری، انتقال دهند و کشور های جهان‌سوم حق شرکت در مبادلات ابزار، مواد، اطلاعات علمی و فنی برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را دارند.

انجام‌ اولین آزمایش اتمی هند در سال ۱۹۷۴، باعث افزایش نگرانی بیش از پیش کشور های باشگاه اتمی دنیا شد و همچنین به دلیل ضعف سیستم بین المللی بازرسی،کشور های غربی در سال ۱۹۷۶ تصمیمی نانوشته گرفتند که امروزه در گفتگو های مربوط به برنامه هسته ای به عنوان‌خط مشی ۷۶ مطرح می شود. خط مشی ۷۶ عبارت است از یک تعهد نا نوشته میان‌ کشور های دارای فناوری هسته ای که از اجرای ماده چهارم پیمان NPT در قبال کشور های فاقد فن آوری هسته ای خودداری کنند. درنتیجه کشور های جهان سوم مثل ایران، که به فن اوری هسته ای دست نیافته بودند، استفاده از امکانات ماده چهارم و دست یابی به فن آوری بسیار مشکل و حتی غیر ممکن شد. از همان سال ها کشور های غربی برای دانشجویان جهان سوم که متقاضی تحصیل در رشته های مربوط به دانش هسته ای در دانشگاه های اروپا و آمریکا بودند،محدودیت مقرر کردند. کنترل کشور های غربی ادامه یافت و کشور های جهان‌ سوم یا با همکاری بعصی از کشور های دیگر دنیا و یا با استفاده از بازار سیاه به پیشبرد فن آوری لازم سعی می نمودند.

یکی از افتخارات جمهوری اسلامی بعداز انقلاب، رشد روز افزون و حضور فعال کشور در عرصه های علمی است‌، پیشرفت در این ‌زمینه بقدری با سرعت انجام شده است که تا سال ۱۳۹۶ بیش از 300 هزار اختراع در کشور ثیت کردیم و ترخ تولید مقاله در کشور در سال ۲۰۱۶ بیش از 43 هزار ثبت شده است.همچنین طبق آماری که پایگاه رتبه بندی تایمز که دانشگاه های برتر دنیا را مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می دهد،ایران با داشتن ۱۸ دانشگاه، رتبه ۱۷ جهانی را به لحاظ تعداد دانشگاه در تایمز کسب کرده است.

پیش بینی بحران انرژی و سوخت در دهه های آینده و میدان وسیع کاربرد دانش هسته ای در تمام علوم روز اعم از پزشکی، کشاورزی، مهندسی ساخت و ... از جمله دلایلی است که ضرورت سرمایه گذاری بر تحقیقات گسترده هسته ای را برای کشورها توجیه پذیر می نماید.

با گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی با اتکا به متخصصان و دانشمندان خود امروزه به یکی از کشورهای دارنده فناوری و دانش هسته ای تبدیل شده است. در واقع دستاوردهای هسته ای یکی از بزرگ ترین افتخارات نظام جمهوری اسلامی است.

نگاهی به پیشرفت‌های هسته ای ایران طی سال های اخیر نشان می دهد که در این مدت منحنی رشد و توسعه فناوری هسته ای ایران سیر صعودی داشته است به گونه ای که جمهوری اسلامی ایران در جمع چند کشور معدود باشگاه هسته ای جهان قرار گرفته است. آنچه امروز برای مردم و مسئولان کشور مسلم است، این است که با وجود فشارهای بین المللی و صدور قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه ایران؛ نتوانسته است دانشمندان هسته ای کشورمان را از پیشرفت‌ باز دارد.

باید گفت که برای دشمنان نیز مسلم است که ایران بعنوان یکی از امضاء‌کنندگان پیمان منع گسترش سلاح های هسته‌ای یا معاهده "ان پی تی" و طبق مفاد همین پیمان، به عنوان یک کشور عضو، از حق غنی سازی اورانیوم و تولید چرخه سوخت هسته ای برای مقاصد صلح آمیز خود برخوردار است.

مرور کلی موفقیت های ایران اسلامی در حوزه های مختلف هسته ای مانند؛ رآکتور های هسته ای تولید نیرو، تولید سوخت هسته ای، پرتوفرآوری گاما، غنی‌سازی اورانیوم، نیروگاه های اتمی و تحقیقاتی، ساخت سانتریفیوژهای جدید و پیشرفته و مبارزه با آفات، کاربرد های هسته ای در پزشکی مانند رادیوایزوتوپ ها و رادیو داروهای تولید شده، از دیگر کاربردهای فناوری هسته ای در بخش کشاورزی و پزشکی مرهون تلاش نخبگان ایرانی و صبر و استقامت ملت ایران و رهنمودهای مقتدرانه رهبر معظم انقلاب بوده و هست و خواهد بود با اذعان به این امر که انواع تحریم های خارجی که بی رحمانه بر ملت ما تحمیل شد، نتوانست مانع این پیشرفت‌ها شود و ایران توانا و مقتدر همچنان سربلند به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد تا جایی‌ که اهداف ترسیم شده در سند چشم‌انداز تمام و کمال تحقق یابد.

خبرنگار: محمد توحیدی راد

کد خبر: 948854

وب گردی

وب گردی