برنامه های واحد رودهن برای درآمدهای غیرشهریه ای/راه‌اندازی دهکده سلامت و تولید ارقام هیبرید

رئیس دانشکده کشاورزی و علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن به تشریح برنامه های این واحد دانشگاهی برای درآمدهای غیر شهریه ای پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی واحد رودهن، دکتر سعید صفری رئیس دانشکده کشاورزی و علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن با اعلام این خبر گفت: با توجه به اینکه دماوند 8 درصد کل تولید سیب کشور را در اختیار دارد، احداث یک واحد تولید سرکه سیب و فراورده های مرتبط با آن که به سرمایه گذاری زیادی نیاز ندارد، می‌تواند یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسب با بهره‌گیری از تخصص استادان صنایع غذایی و دانشجویان این رشته باشد.

دکتر صفری ادامه داد: با توجه به کمبود منابع آبی و خشکسالی های اخیر، نیاز به تغییر الگوی کشت با ارزش افزوده بالا داریم که کشت گیاه زعفران و گیاهان دارویی دیم نظیر اسطوخودوس پیشنهاد می شود. با کشت گیاهان دارویی در منطقه و احداث یک واحد اسانس‌گیری با تکنولوژی روز دنیا و راه‌اندازی «دهکده سلامت» منابع مالی غیر شهریه ای دانشگاه را افزایش می دهیم.

رئیس دانشکده کشاورزی و علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن اظهار داشت: احداث سردخانه با توجه به میزان تولیدات محصولات باغبانی و صادرات آنها به کشورهای آسیای میانه به ویژه روسیه و تولید گل های شاخه بریده و صادرات آنها به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز در دستورکار است.

وی با بیان اینکه امروزه تولید ارقام هیبرید از مباحث مهم تجاری در دنیا و از نیازهای مبرم کشاورزان است، افزود: شرکت های تولیدکننده بذر، ارقام هیبرید مختلفی از گیاهان گوناگون تولید کرده‌اند. با تهیه این ارقام و اقدام به اصلاح معکوس از طریق کشت میکروسپور می توان بعد از چهار الی پنج سال هیبرید مناسب تولید کرد و با توجه به قیمت بالای آن به ویژه در صیفی جات، یکی از منابع پایدار درآمدی دانشگاه محسوب شود.

صفری با اشاره به ایجاد «کمیته ارزیابی طرح های درآمدزا» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، گفت: راه اندازی گلخانه‌های موجود، توسعه کشت زعفران در مزرعه کولیک و راه‌اندازی یک واحد بسته بندی گیاهان دارویی از اولویت ها و همچنین راه اندازی صنایع تبدیلی کشاورزی و واحدهای فرآوری گیاهان دارویی و راه اندازی کلینیک گیاه پزشکی از برنامه های بلندمدت است.

201

کد خبر: 948894

وب گردی

وب گردی