مجمع عالی تشکل‌های کشاورزی تشکیل می‌شود

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی، از تشکیل مجمع عالی تشکل‌های کشاورزی در سازمان تعاون روستایی خبر داد و خواستار حضور موثر اتحادیه‌ها در نظام بین الملل بازار کشاورزی شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران؛ حسین شیرزاد در دیدار با مدیران عامل اتحادیه‌های تعاونی های روستایی و کشاورزی ایران، به تبیین پارامترهای راهبردی، ماموریت ها و چشم انداز و همچنین نکات و توصیه هایی که می تواند منجر به توسعه اقتصادی شرکت های تعاونی زیر مجموعه شود، پرداخت.

او سرمایه پذیر کردن اتحادیه‌ها را امری ضروری در این زمینه برشمرد و گفت: در واقع اتحادیه ها باید با اتخاذ تدابیر لازم در امور مدیریت مالی تشکل ها، ارتباط خود را با سیستم بانکی کشور افزایش دهند .

شیرزاد، پیگیری ایجاد شرکت‌های مدیریت واردات و صادرات بازرگانی که به امر توسعه و تسهیل صادرات محصولات کشاورزی تولیدی کمک کنند را، از جمله اولویت های دیگری برشمرد که باید در دستور کار برنامه ریزی اتحادیه ها قرار بگیرد .

رئیس هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی، استفاده از باز تولید سرمایه اجتماعی در کنار دارایی های غیر مولد سازمان ‌را به عنوان یکی دیگر از راهکارها مورد توجه مطرح کرد وگفت: اگر اتحادیه ها به استفاده این قبیل دارایی‌ها اقدام کنند، با توجه به روند رو به رشد استهلاک دارایی‌های غیرمولد، وضعیت اقتصادی اتحادیه‌ها در صورت های مالی و جریان نقدینگی ارتقا می یابد.

او در مورد راهکارهای استفاده از دارایی‌های غیرمولد، به شیوه هایی مانند استفاده از لیزینگ های مدت دار اشاره کرد و بازمهندسی ترازنامه با استفاده از تجدید ارزیابی دارایی‌ها را مورد بحث قرار داد.

شیرزاد در بخش دیگری از سخنان خود به سایر همکاری های عملیاتی در افزایش سرمایه پذیری اتحادیه ها و بکارگیری حسابرسان و حسابرسان خبره و افراد حرفه ای متخصص و جلب مشارکت سهامداربخش خصوصی اشاره کرد.

رئیس هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به معضل هیئت مدیره چرخشی در برخی از اتحادیه ها گفت: هیئت مدیره چرخشی با نفی اصل حاکمیت شرکتی و کاستن از اعتماد بانک ها و حتی وزارتخانه و معاونت ‌های تخصصی آن، توان خود اتحادیه‌ها را در رایزنی‌های صنفی و مجاری سازمانی مربوطه کاهش می‌دهد .

شیرزاد در عین حال از مراعات ساختار سلسله مراتبی در تشکل ها و اتحادیه ها دفاع کرد و یادآور شد: اهمیت این مساله را در شورای مدیران سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران نیز متذکر خواهد شد .

رئیس هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به خروج آمریکا از برجام، خواستار توجه مدیران عامل اتحادیه ‌های مرکزی به حوزه بین الملل بازار کشاورزی و استفاده از تمام ظرفیت ها در این زمینه شد و گفت: از آنجا که برخی محصولات کشاورزی ایران از کشورهایی وارد می‌شود که با آنها مراودات تجاری نزدیک و همچنین تعهدات تجاری فیمابین داریم، انتظار می‌رود اتحادیه‌ها در انعقاد تفاهم نامه‌های موثر در تبادل دوجانبه محصولات، مسئولانه و هوشمندانه عمل کنند.

شیرزاد همچنین از تشکیل مجمع عالی تشکل‌های کشاورزی در سازمان تعاون روستایی خبر داد و افزود: این مجمع عالی می‌تواند مانند کنفدراسیون بخش خصوصی کشاورزی عمل کند و در مقاطع زمانی تعریف شده مشاوره و دیدگاه‌های لازم را نیز با وزیر جهاد کشاورزی در میان گذارد.

401

کد خبر: 948933

وب گردی

وب گردی