ترامپ رئیس جمهوری با گرایشات هیتلر گونه

پاتریک کوبرن نویسنده مشهور انگلیسی ضمن انتقاد از نحوه عملکرد ترامپ در حوزه سیاست خارجی بر نقش مهم ایران در منطقه و قدرت این کشور تاکید کرد و ترامپ را فردی با گرایشات هیتلری معرفی کرد.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، پاتریک کوبرن، نویسنده و روزنامه نگار مشهور انگلیسی گفت: انتخابات پارلمانی عراق و انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل به قدس اشغالی حکایت از میزان خسارت سیاست های ترامپ در خاورمیانه دارد. ترامپ از لحظه ورود خود به قدرت اصول سیاست خارجی آمریکا را به کلی نقض کرده و باعث افزایش بحران سیاسی در منطقه خاورمیانه شده است.

وی با بیان برخی شواهد به میزان خسارت های وارد شده از سوی ترامپ به سیاست های آمریکا در منطقه اشاره می کند و می گوید: رئیس جمهور آمریکا تنها در یک هفته تصمیم گرفت از توافق هسته ای با ایران خارج شود و اسرائیل حملات شدیدی را علیه اهداف ایران در سوریه انجام دهد.

این نویسنده انگلیسی در مقاله ‌ای در روزنامه ایندیپندنت لندن نوشت: هفته جاری مانند هفته گذشته شاهد تحولاتی خطرناک است. عراقی‌ ها نمایندگان خود در پارلمان را انتخاب کرده و هر کدام از ایران و آمریکا از افراد و گروه‌ های مختلفی در انتخابات حمایت کرده اند. درست پس از انتخابات عراق یعنی ۱۴ می جاری سفارت آمریکا در اسرائیل از تل آویو به قدس منتقل خواهد شد و در همان روز هزاران فلسطینی در نوار غزه در راهپیمایی های بازگشت شرکت خواهند کرد.

کوبرن معتقد است روند صلح میان اسرائیل و فلسطینیان از مدت ها پیش در آستانه نابودی و بی‌ نتیجه ماندن بوده هنگامی که ترامپ با وقاحت تمام اعلام کرد فلسطینیان نباید از دیپلماسی انتظاری داشته باشند، آخرین میخ بر تابوت صلح فلسطین کوبیده شد.

این روزنامه نگار برجسته ادامه داد: خطر در آن جایی است که ترامپ در ارزیابی قدرتش اشتباه نماید و برای خود جایگاهی مانند دیگر رهبران مردمی در جهان قائل شود. موضع و جایگاه آمریکا از مرزهای شرق افغانستان تا مرزهای دریای مدیترانه از قوت کافی برخوردار نیست و رئیس جمهور آمریکا به قدرت هایی منطقه ای چون اسرائیل و عربستان امید دارد که صد البته این دو هرگز نمی توانند کار زیادی مطابق آنچه ترامپ انتظار دارد، انجام دهند. ترامپ به متحدان اروپایی و دیگر متحدان خود که راضی نمودن آنها باعث استحکام موقعیت آنها می شد، توجهی نکرد و آنها را در موضع ضعف قرار داد.

این نویسنده انگلیسی در مقاله خود افزود: رئیس جمهور آمریکا تصور می کند مساله فلسطین خود به خود حل خواهد شد در حالی که این مساله در طول یک قرن همچنان به قوت خود باقی است. وی فکر می کند، می‌توان عراق را به لحاظ سیاسی از ایران جدا کرد که هرگز این مساله محقق نخواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا ظاهراً انتظار دارد تحریم های اقتصادی سبب تغییر نظام در ایران و یا تسلیم شدن این کشور شود اما هیچ نشانه ای برای اعتقاد به واقع شدن این مساله وجود ندارد.

کوبرن معتقد است ترامپ احتمالاً قصد دارد در خاورمیانه وارد قمار شود اما دستیابی به آنچه انتظار دارد بدون ایران و یا حتی با حمله به این کشور هرگز محقق نمی شود.

نکته قابل توجه در مقاله این نویسنده مشهور انگلیسی آن است که وی در ابتدا تلاش می کند نشانه های مشترکی میان ترامپ و هیتلر را به خواننده القا کند، بدون آنکه به صراحت به آن اشاره داشته باشد.

وی در مقاله خود به این مطلب اشاره می کند که ترامپ نیز مانند برخی از رهبران پیشین در دنیا مانند هیتلر و موسولینی با مردمی که آنها را در گذشته انتخاب کرده‌ و به قدرت رساندند، مخالفت می‌کند.

تلاش برای ترسیم نقاط مشترک بین دو رهبر جهانی با وجود وجوهی موافق میان آنها در عین شرایط سیاسی و تاریخی مختلف و فاصله زمانی زیاد میان آنها کار بسیار مشکلی است.

این روزنامه نگار مشهور در مقاله خود، بخشی از سر مقاله روزنامه نیویورک‌ تایمز در تاریخ ۳۱ ژانویه سال ۱۹۳۳ تحت عنوان «قمارهای آلمان» را می‌آورد. در این سرمقاله به صعود سریع هیتلر پرداخته و این مساله را مطرح می کند که وی هرگز نتوانست در تبلیغات های انتخاباتی خود علیه موسسات دولتی آن روز، تفکرات افراطی خود را تشریح کند.

نیویورک تایمز در این مقاله ادامه می‌دهد: هیتلر زمانی که به قدرت رسید با مخالفت های گسترده حتی در سطح وزرای خود مواجه شد و نتوانست حتی تغییر قابل توجهی در سیاست خارجی خود ایجاد کند.

نیویورک تایمز در سرمقاله خود در خصوص ارزیابی های اشتباه سیاسی در آن زمان با اشاره به هیتلر می گوید: هنگامی که رهبران غوغاسالار به قدرت رسیده و در جایگاه مسئولیت قرار می‌گیرند، شاهد برخی تحولات در مواضع و افکار آنها هستیم.

اما تاریخ این مساله را ثبت کرد که هیتلر به افکار و آرای افراط گرایانه خود که از ابتدای تبلیغات انتخاباتی ارائه ‌کرد وفادار ماند و هنگامی که به صدراعظمی آلمان رسید آنها را به سیاست‌های آلمان تبدیل نمود.

کد خبر: 948978

وب گردی

وب گردی