فعال سازی کریدور ریلی ایران ـ چین با حضور ترکمنستان

وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران علاقمند است کریدور ریلی چین- ایران را با حضور ترکمنستان فعال کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ عباس آخوندی پس از پایان مذاکرات دو روزه در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان که با حضور رشید مردوف، معاون کابینه وزرای ترکمنستان و وزیر امور خارجه این کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران درباره گفتگوهای انجام شده در این کمیسیون گفت: در این دو روز مسائل فی ما بین دو کشور در حوزه تجارت گاز و سوآپ گازی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین هیأت ترکمنستانی جلساتی نیز با وزیر صنعت کشورمان برگزار کرده است.

او افزود: در بخش همکاری‌های ریلی نیز در زمینه استفاده مشترک دو کشور از سرمایه‌گذاری خوبی که در این زمینه داشتیم، به تفاهم رسیدیم و یادداشت تفاهم همکاری‌های ریلی در این سفر به امضا می‌رسد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، ایران علاقه‌مند است تا در بخش ریلی با حضور ترکمنستان و کشورهای قزاقستان، ازبکستان و چین در خصوص استفاده از کریدوری که از چین به جنوب ایران می‌رود، بیش از پیش همکاری داشته باشد.

آخوندی تصریح کرد: ایران پیمان چهارجانبه‌ای در زمینه کریدور حمل و نقلی ایران، ترکمنستان، ترکیه و عمان دارد که با اجرای تفاهمنامه‌ای که امروز به امضا می‌رسد، این کریدور نیز فعال خواهد شد. همچنین این کریدور مکمل کریدور شمال ـ جنوب بین ایران، هند و روسیه خواهد بود.

او با اشاره به جلسات مشترک هیأت ایرانی و ترکمنستانی در زمینه همکاری‌های حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: فضای مذاکرات در جهت رفع موانع و کاهش هزینه‌های ترانزیتی بود. با این حال باز هم نیاز به مذاکرات بیشتر در جلسات آینده داریم، ولی رویکرد کلی ما کاهش موانع است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به برگزاری جلسات مشترک کارشناسان و مدیران دستگاه‌های ذیربط دو کشور در خصوص فعالیت‌های صنعتی، صدور خدمات فنی و مهندسی و اجرای پروژه‌های راهسازی ترکمنستان ادامه داد: در حوزه برق نیز مذاکرات خوبی در زمینه تجاری‌سازی شبکه برق میان دو کشور و اجرای پروژه خط سوم انتقال برق بود.

آخوندی تأکید کرد: جلسات آتی کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان در فاصله زمانی کوتاه برگزار می‌شود و تا دو ماه آینده جلسات بعدی را خواهیم داشت؛ به طور کلی این اراده را داریم تا موانع دو کشور را به مرور شناسایی و رفع کنیم و سطح روابط را ارتقاء دهیم.

منبع: مهر

402

کد خبر: 948987

وب گردی

وب گردی