دیدار فردوسی و  آبای در شهر کتاب مرکزی

نشست هفتگی شهر کتاب، با عنوان «فردوسی و آبای» روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت هم‌زمان با بزرگداشت فردوسی برگزار می شود.

به گزارش ایسکانیوز از مرکز فرهنگی شهر کتاب، بین داستان‌های قزاقی و شاهنامه‌ فردوسی شباهت‌های فراوانی است. در حماسه‌های قزاقی، پهلوانانی چون رستم، دختران زیبا و عاشق چون لیلی و منیژه و اسب‌های زیبای پهلوانان که با حرکت‌های خود انسان را به یاد «رخش» می‌اندازند، فراوان‌ هستند و همه‌ی این‌ها یاد شاهنامه را در ذهن زنده می‌کنند در این زمینه آشنایی مردم آسیای میانه و قزاقستان با شاهنامه فردوسی به عمق قرن‌های گذشته برمی‌گردد.

شاعر نامی و روشنگر قزاق «آبای قونانهای اولی» از شاعران برجسته‌ فارسی‌ زبان الهام گرفته و با شیوه‌های گوناگون در مطالب ادبی خویش از آن استفاده کرده است.

آبای در اشعار خود از روح شعرایی چون فردوسی، نظامی، سعدی و حافظ و دیگران برای کار خود مدد خواسته است و شاعر حماسی مردم قزاقستان است.

نشست هفتگی شهر کتاب روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت هم‌زمان با روز بزرگداشت فردوسی ساعت ۱۶:۳۰ با عنوان «فردوسی و آبای» با حضور دکتر محمود جعفری‌دهقی، دکتر احمد پاکتچی، دکتر ابراهیم خدایار و گلبخت خدایبرگناوا در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می شود.

علاقمندان برای حضور در این برنامه می توانند به نشانی خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم مراجعه کنند و تاثیر شاهنامه فردوسی در ادبیات قزاق بررسی می‌شود. این نشست با همکاری انجمن ایران‌شناسی و بخش فرهنگی سفارت قزاقستان برگزار می‌شود.

502

کد خبر: 949010

وب گردی

وب گردی