مذاکره با اروپا به شرطها و شروطها

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، دکتر رضا واعظی مدیر عامل باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(خبرگزاری ایسکانیوز) طی یادداشتی به بررسی ابعاد مذاکره با اروپا پرداخته است، بطوریکه لزوم مذاکره با اروپا را منوط به یکسری مسائل در بعد بین المللی و نقطه تلاقی آن شروطی که منافع ملت ایران تامین شود دانست.

در این یادداشت می خوانیم:

پس از خروج رسمی آمریکا از برجام، دکتر روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان ضمن واکنش به اقدام ترامپ، با طرح پیگیری چندهفته‌ای برجام از کشورهای اروپایی، درواقع فرصتی خواست تا بتواند هم پایبندی ایران به تعهداتش را نشان دهد و هم اینکه جبران مافات کرده و از مهم‌ترین دستاوردش حتی‌الامکان صیانت کند. این درخواست و تصمیم با موافقت مشروط رهبر معظم انقلاب همراه شد. معظم‌له ضمن ابراز بی‌اعتمادی به سه کشور اروپایی، شرط بقای برجام را دادن تضمین قطعی از سوی اروپا دانستند و تامین عزت و منافع کشور را امتحانی بزرگ برای مسئولان برشمردند، زیرا اروپا همچون آمریکا قابل اعتماد نیست و اراده مستقلی ندارد.

اروپا روزگاری هویت داشت و تعیین‌کننده بود، اما پس از دو جنگ جهانی و به‌ویژه پس از جنگ سرد، دربست در اختیار سیاست‌های آمریکا قرار گرفت؛ اندک هویتی که از مردم مانده بود نیز با اتحادیه اروپا به مخاطره افتاد، هویت ملی مردم اروپا نشانه رفت، استقلال خود را از دست داد و ماهیت و هویش نیز دچار فرسایش جدی شد تا جایی که می‌توان گفت بدون اجازه ارباب -آمریکا- آب نمی‌خورند چه رسد به مقابله با او. این وضعیت کنونی اروپاست؛ همیشه نقش مهره سرباز را برای کیش و مات کردن رقبا و مخالفان سیاست‌های استکباری آمریکا و رژیم صهیونیستی بازی کرده‌اند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد دولت برای جبران مافات و استفاده درست و عزتمندانه از این فرصت، نیازمند رعایت الزاماتی است.

اول باید برای نشان دادن جدیت، تغییراتی در کادر دیپلماسی کشور و کسانی که قرار است با اروپایی‌ها مذاکره کنند به وجود آورد. افرادی سرسخت و مطمئن که فریب خنده‌ها و ژست‌های دیپلماتیک را نخورده و درواقع انقلابی عمل کنند. دوم اینکه هرگونه سخن خارج از برجام، خط‌قرمز جدی اعلام شود و حتی از طرف مقابل شنیده نشود. برای طرف مقابل باید جا بیفتد که طرح هر موضوعی خارج از شیوه جبران تعهدات آمریکا از سوی اروپا به معنی فروپاشی کل برجام و عملیاتی‌شدن برنامه‌های ایران است. سوم اینکه دستورکار مذاکرات بر محور شیوه جبران سهم آمریکا در برجام از سوی اروپا متمرکز شود و هیچ مسامحه‌ای صورت نگیرد و از هرگونه فرصت‌سوزی و فرسایشی‌کردن مذاکرات جلوگیری به عمل آورند. دیگر اینکه، لازم است تضمین‌ها کاملا عینی و به امضای مقامات ارشد دولت‌های اروپایی برسد و در مجالس آنها تصویب شود. درواقع اروپایی‌ها باید متعهد شوند در مقابل تحریم‌های آمریکا- چه تحریم‌های فعلی یا جدید- نه‌تنها همراهی نکنند بلکه موضع جدی و روشن داشته ‌باشند و خلأ به وجود آمده را جبران کنند.

دست آخر اینکه، گذشته غیرقابل اعتماد اروپایی‌ها را ازجمله در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران به‌خاطر داشته‌باشند و همواره برای طرف‌های مقابله یاد‌آوری کنند تا بدانند که مردم ایران فریب خوش‌رقصی، لبخندها و ژست‌های آنها را نخورده و نخواهد خورد. امید است دولت با استفاده درست از این فرصت، از این امتحان سربلند بیرون ‌آید. ان‌شاءا... .

301

کد خبر: 949035

وب گردی

وب گردی