حبیبـی: عملکرد جزیره ای ضعف اصلی واحدهای دانشگاه آزاد است

سرپرست واحد کرمانشاه دانشگاه آزاد اسلامی با انتقاد از عملکرد جزیره ای واحدهای این دانشگاه، گفت: واحدهای دانشگاه آزاد از عملکرد و امکانات یکدیگر بی اطلاع هستند که برای تقویت اقتصاد مقاومتی و چابک سازی فعالیت واحدها راه اندازی سامانه ای برای هماهنگی و اطلاع رسانی سایر واحدها نیاز است.

محمـدرضا حبیبـی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره نقاط قوت و ضعف نمایشگاه کتاب، اظهار داشت: جانمایی بخش های گوناگون در نمایشگاه کتاب تهران بسیار پراکنده است و ناشران در یک مکان مشخص متمرکز نیستند.

وی با بیان اینکه چیدمان مصلی کتاب دعوت کننده نیست، افزود: یک بازدید کننده بعد از آمدن به نمایشگاه کتاب از این ناهماهنگی و عدم تمرکز خسته می شود.

وی با انتقاد از غرفه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به نسبت برند این دانشگاه و حضور بیش از 50 واحد به نمایندگی از سایر مراکز زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی بهتر بود غرفه ای بزرگ تر و با المان های خاص هر استان، در این مکان تعبیه می شد.

به نسبت برند این دانشگاه و حضور بیش از 50 واحد به نمایندگی از سایر مراکز زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی بهتر بود غرفه ای بزرگ تر و با المان های خاص هر استان، در این مکان تعبیه می شد

حبیبـی اظهار کرد: از واحد کرمانشاه تعداد 52 عنوان به نمایشگاه کتاب آورده ایم که 17 عنوان از این تعداد چاپ اول هستند البته تعداد کتاب های واحد کرمانشاه بیش از این است و برخی از کتاب ها توسط عضو هیات علمی واحد تنظیم شده اما برای چاپ به جای دیگری رفته و هنوز منتشر نشده است.

این استادیار و عضو هیات علمی واحد کرمانشاه، ادامه داد: تنوع کتاب ها در واحد کرمانشاه بسیار خوب است البته در زمینه کتاب های علوم انسانی و حقوق بسیار غنی هستیم اما در علوم فنی و پزشکی نیاز به تالیفات بیشتری داریم.

وی با اشاره به اینکه اساتید زیادی تمایل به پژوهش و تالیف کتاب را دارند، گفت: در این راستا با توجه به تاکیدات دانشگاه در این بخش، نیاز به حمایت و تقویت آنان با روش هایی چون افزایش امتیازات استادی و انگیزه های مالی را داریم تا نسبت به ترغیب آنان به نگارش آثاری در راستای دغدغه های عمومی مردم و جامعه علمی، گام برداریم.

سرپرست واحد کرمانشاه با تاکیدبر اینکه اصلی ترین دغدغه دانشگاه، پژوهش های کاربرد است و اینکه فعالیت های دانشگاهی فراتر از حیطه تئوری، برای مردم راهگشا باشد، افزود: در این زمینه نیاز به توسعه کیفی رشته ها و هدایت آنان به سمت فعالیت در پردیس های علوم تحقیقات هستیم تا در حیطه عملیاتی مراکز رشد و تحقیقات را تقویت کنیم.

وی با تاکید بر موقعیت استان کرمانشاه در مرز کشور عراق گفت: بسیاری از پروژه های مرکز تحقیقات واحد کرمانشاه با توجه به نوسانات ارزی اخیر برای استان تولید ثروت می کند و با وجود 340 کیلومتر مرز مشترک این استان با کشور عراق، می تواند در ایجاد بازار مناسب فروش برای عرضه محصولات دانش بنیان دانشگاه واحد کرمانشاه قدم های موثری را بردارد.

سرپرست واحد کرمانشاه، با تاکید بر اینکه در سال های اخیر توسعه دانشگاه کمی بوده اما همواره توجه برای پیشرفت در بخش علمی نیز وجود داشته است، افزود: اگر بخواهیم پرچم دار علم در دانشگاه باشیم باید واحدها سپر استان باشند و دغدغه های روز را شناسایی کنند.

این استادیار و عضو هیات علمی واحد کرمانشاه اضافه کرد: با توجه به نیازهای استان این تحقیقات را در واحد فعال کردیم. البته برای تائیدیه هر یک از تفاهم نامه ها نیازمند بروکراسی دست و پا گیر اداری و تائید سازمان مرکزی هستیم اما خوشبختانه تا دو سال آینده چشم با این برنامه های تحقیقاتی چشم انداز خوبی برای استان کرمانشاه متصور هستیم.

وی با بیان اینکه چاپ و انتشارات یک علم است، اظهار کرد: طراحی جلد و المان های ظاهری علاوه بر محتوای کتاب در جذب مخاطب بسیار موثر است و استفاده از رنگ و طرح مناسب برای طراحی جلد کتاب می تواند باعث دیده شدن یک کتاب از سوی مخاطب شود.

چاپ و انتشار یک هنر است و سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی باید در تقویت هنر به کارگیری طراحی جلد مناسب برای هر کتاب، تقویت شود تا آنچه منتشر می شود در انبارها تلنبار نشود

حبیبی تاکید کرد: چاپ و انتشار یک هنر است و سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی باید در تقویت هنر به کارگیری طراحی جلد مناسب برای هر کتاب، تقویت شود تا آنچه منتشر می شود در انبارها تلنبار نشود. متاسفانه کتابهایی داریم که شاید میلیون ها تومان هزینه برای انتشار آن صرف شده است که چندان دغدغه اولیه مخاطب در آن رعایت نشده است.

وی افزود: شناخته شدن برند یک نشر در ماندگاری آن تاثیر زیادی دارد و خیلی از ناشران بزرگ دنیا به دنبال فعالیت های هنری، تبلیغات و ماندگاری شان در اذهان هستند و در این زمینه سازمان چاپ و انتشارات نیازمند تبلیغات و فعالیت گروهی نظام مند است.

سرپرست واحد کرمانشاه با انتقاد از عملکرد جزیره ای واحدها در انتشار خاطرنشان کرد: هر یک از واحدها به صورت جداگانه فعالیت می کنند و از عملکرد، امکانات و ابزارهای یکدیگر بی اطلاع هستند در این زمینه نیاز است سامانه ای جامع برای هماهنگی و اطلاع رسانی سایر واحدها در رابطه با بحث اقتصاد مقاومتی و چابک سازی فعالیت ها صورت گیرد.

502

کد خبر: 949054

وب گردی

وب گردی