همه شاعران پیرو نیما هستند/بهمنی شاعر مهمی نیست

یک شاعر معاصر گفت: ادبیات شعری ایران، رو به زوال است و همه کتاب های شعر، زبان و فرم یکسانی دارند.

رضا قنبری، شاعر و منتقد ادبی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره تازه ترین اثرش، اظهار داشت: آخرین دفتر شعرم «خنده ای به احتمال خیابان»، بر ساختار و زبان بسیار تاکید دارد. منظور از زبان گرایی و ساختارگرایی این است که شعر باید به زبان سود برساند. شعر در مفهوم واقعی امری است که درون زبان رخ می دهد و با ساخت های زبانی، مفاهیم و افق های روشن تری برای مخاطب ایجاد می شود.

وی افزود: مجموعاً 16 کتاب از بنده منتشر شده که 9 مورد آن دفتر شعر بوده است. آخرین دفتر شعرم، کتاب «خنده ای به احتمال خیابان» است که خود از دو دفتر تشکیل شده است و به صورت یک کتاب ادغام شده است. دفتر اول، شامل شعرهای سالهای 90 تا 92 است که بیشتر اجتماعی و عاشقانه است و دفتر دوم، عاشقانه است.

ما در شعر چیزی با عنوان محتوا و معنا نداریم. معنا امری از پیش تعیین شده است که در ذهن انسان شکل می گیرد. در شعر با مفهوم سروکار داریم

قنبری با تصریح معنا و مفهوم در شعر ادامه داد: ما در شعر چیزی با عنوان محتوا و معنا نداریم. معنا امری از پیش تعیین شده است که در ذهن انسان شکل می گیرد. در شعر با مفهوم سروکار داریم. مفهوم است که معنای ذهنی شاعر را به حیطه فهم خود به زبان تبدیل می کند و هر مخاطب نیز فهم خود را از آن دارد.

وی با اشاره به موضوع آثار خود گفت: تم و موضوع آثارم، عمدتا فلسفی، اجتماعی، اسطوره ای و تاحدودی عاشقانه است. اما در مجموع، بیشتر به موضوعات فلسفی و اجتماعی تاکید دارم.

شاعر مجموعه شعر «خنده ای به احتمال خیابان» با اشاره به پیروی شاعران امروزی از نیمایوشیج افزود: همه ی ما ادامه دهنده ی نیما هستیم و اساسا از راهگشایی های نیما در فهم جهان از او، بهره می بریم. اما بالاخره هر شاعر باید به مرور به دستگاه ذهنی خود دست یابد و برای خود یک سبک شخصی پیدا کند تا شاعر باشد.

محمدرضا شفیعی کدکنی مهم ترین استاد دانشگاه و مدرس ادبیات تئوری ایران است و بنده در محضرش گردن خم می کنم، اما در حوزه ی شعر، حتی بسیاری از شاعران جوانی وجود دارند که از نظر فرم، افق دید و حتی نوع نگاه به جهان از او بسیار جلوترند

قنبری ادامه داد: قالب عمده ی آثارم، شعر سپید است و گاهی نیز به فراخور موقعیت ممکن است موزون باشد البته به نظرم قالب غزل، بهتر در دل می نشیند.

وی دلیل تمایل شاعران به قالب غزل گفت: در حقیقت مردم ایران، به دنبال شعرهای ساده فهم هستند و به غزل و مخصوصا دل نوشته ها، علاقه دارند.

شاعر مجموعه شعر «خنده ای به احتمال خیابان» با بیان اینکه رویکرد مردم به شعر سطحی شده، گفت: بسیاری از کتاب های شعری، دل نوشته هستند و همه اشعار به یکدیگر شباهت دارند در حالی که یک شاعر خوب، دارای سبک زبانی خاص خود است. شاید به همین دلیل است که کتاب شعر جدی، خیلی فروخته نمی شود و دل نوشته ها همان روزهای اول به چاپ دوم می رسد.

قنبری خاطرنشان کرد: حسین منزوی شاعر تکرار نشدنی قرن ماست و به قول سیمین بهبهانی هیچ چیز ناگفته ای را در غزل باقی نگذاشته است.

این شاعر، ادامه داد: اما محمدعلی بهمنی یکی دیگر از شاعران عصر ما به این اعتبار شاعر خیلی مهمی نیست و اینکه دختر دبیرستانی ها شعر او را دوست دارند، دلیل بر اهمیت شعرش نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: محمدرضا شفیعی کدکنی مهم ترین استاد دانشگاه و مدرس ادبیات تئوری ایران است و بنده در محضرش گردن خم می کنم، اما در حوزه ی شعر، حتی بسیاری از شاعران جوانی وجود دارند که از نظر فرم، افق دید و حتی نوع نگاه به جهان از او بسیار جلوترند.

502

کد خبر: 949093

وب گردی

وب گردی