مواد مخدر به بیماران دیابتی کمکی نمی کند

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گفت: افراد پس از مصرف مواد مخدر به آن اعتیاد پیدا می‌کنند و به مصرف آن وابسته می‌شوند که عدم مصرف آن باعث می‌شود فرد احساس خلأ کند؛ نیاز افراد پس از اعتیاد به این مواد روز به روز بیشتر می‌شود پس لازم است که در خصوص این مسئله دقت بیشتری به خرج داده شود.

به گزارش ایسکانیوز،حسین ادیب در خصوص ارتباط مصرف مواد مخدر و تاثیر آن بر بیماری دیابت توضیح داد: باید توجه داشت که مصرف مواد مخدر هیچ تاثیری بر کنترل قند خون افراد ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات دیابت گفت:در خصوص ارتباط مصرف مواد مخدر و تاثیر آن بر بیماری دیابت توضیح داد: باید توجه داشت که مصرف مواد مخدر هیچ تاثیری بر کنترل قند خون افراد ندارد.

وی افزود: بدن انسان به طور طبیعی مخدرهایی به نام اندورفین ترشح می‌کنند که این هورمون از سیستم اعصاب مرکزی بدن منتشر شده و برای کنترل شرایط بدن در وضعیت‌های حاد بکار می‌رود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: این هورمون منتشر شده می‌تواند بر کاهش درد شدید بدن در مواقع اضطراری اثر داشته باشد تا بدن را در حالت استقرار قرار دهد.

وی ادامه داد: از آن‌جا که با مصرف مواد مخدر فرد حالت آرامش موقت پیدا می‌کند برخی از افراد تصور می‌کنند که مصرف این مواد می‌تواند باعث کنترل قند خون و کاهش عوارض بیماری دیابت شود که این موضوع صحیح نیست.

ادیب افزود: افراد پس از مصرف مواد مخدر به آن اعتیاد پیدا می‌کنند و به مصرف آن وابسته می‌شوند که عدم مصرف آن باعث می‌شود فرد احساس خلأ کند؛ نیاز افراد پس از اعتیاد به این مواد روز به روز بیشتر می‌شود پس لازم است که در خصوص این مسئله دقت بیشتری به خرج داده شود.

این در حالی است که: تحقیقات نشان می دهد که بعد از مصرف تنباکو، تریاک بیشترین ماده مخدری است که در ایران مصرف می شود. هرچند تریاک عمدتا برای لذت و تفریح مورد سوء مصرف قرار می گیرد، عده ای از مصرف کنندگان این ماده دلایل منطقی و قابل تاملی را برای مصرف آن ذکر می کنند. در حقیقت از دیرباز تا کنون در میان مردمان مشرق زمین و به ویژه ایران باوری در میان عامه مردم و حتی گاهی در میان پرسنل بهداشتی و پزشکان وجود داشته که مصرف تریاک می تواند به کاهش قند و چربی خون کمک کرده و از ابتلا به بیماری قلبی جلوگیری کند.

این تحقیقات بیانگر این است که در دیابتی هایی که تریاک مصرف می کنند، نسبت به افرادی که تریاک مصرف نمی کنند، وضعیت کنترل قند خون در ۳ ماه اخیر که بر اساس اندازه گیری ماده ای به نام HbA1c در خون ارزیابی می شود یا تفاوتی نداشته یا حتی بدتر بوده است و در کل هیچ شواهدی به نفع سودمندی مصرف تریاک در کنترل بهتر قند خون افراد دیابتی در بیش از ۱۰ پژوهشی که تا کنون به انجام رسیده است وجود نداشته است. در تحقیقاتی که در اروپا و بر روی دیگر انواع مواد مخدر مانند هرویین انجام شده نیز نشان داده شده است که مواد مخدر نه تنها سبب کاهش قند خون نمی شوند بلکه می توانند زمینه ساز ابتلا به دیابت شیرین در افراد سالم نیز باشند.

یکی از پژوهش هایی که در ایران انجام شده نشان داده است که مهمترین دلیل ابتلا به بیماری تنگی عروق کرونر در مردان جوان زیر ۴۵ ساله ایرانی مصرف تریاک است. در تحقیق بزرگی که روی بیش از ۵۰۰۰۰ نفر ایرانی انجام شده است نشان داده شده که افرادی که تریاک مصرف می کردند بیشتر از افرادی که تریاک مصرف نمی کردند به بیماری قلبی مبتلا می شدند و مرگ و میر بیشتری نیز داشتند و هرچه میزان مصرف تریاک فرد در طول عمرش بالاتر بود خطر بیماری قلبی و مرگ نیز بیشتر می شد.

705

کد خبر: 949095

وب گردی

وب گردی