معتمدی: دغدغه سینمای ما ورود به بازار جهانی است/دانشگاه آزاددر کاهش بیکاری نقش دارد

کارگردان فیلم «سوءتفاهم» گفت: در حال حاضر تولیدات سینمای ایران از کیفیت مناسبی برخوردار است اما سینمای ما باید به بازار جهانی وارد شود.

احمد رضا معتمدی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره چگونگی حایت از سینمای ایرانی، اظهار داشت: تمامی فیلم های ایرانی به نوعی کالای ایرانی محسوب می شوند و پس از انقلاب اکران های سینمایی ما تقریبا رقیبی از کشورهای خارجی نداشته اند.

وی ادامه داد: در زمان های گذشته سینمای ایران بیشتر فیلم های خارجی را اکران می کرد اما در حال حاضر نمایش فیلم های خارجی به صورتی است که در بازار ما رقیب جدی ندارد که بخواهیم بگوییم در مقایسه با یک نوع خارجی باید از سینما حمایت کنیم اما این صحبت به این معنا نیست که نباید از سینما حمایت شود.

کارگردان فیلم «آلزایمر» همچنین به لزوم صادر شدن فیلم های ایرانی در جشنواره های خارجی اشاره کرد و گفت: بسیاری از فیلم های ایرانی در جشنواره های خارجی حضور دارند و جوایز بسیاری را به خود اختصاص می دهند اما بازار جهانی را هنوز نتوانسته ایم در دست بگیریم.

معتمدی در ادامه به دغدغه اصلی سینمای ایران یعنی موفقیت تجاری سینمای ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تولیدات سینمای ایران به مقدار مناسب است اما سینمای ما باید به بازار جهانی وارد شود و در خارج از کشور علاوه بر کسب جوایز، موفقیت تجاری هم داشته باشیم.

**توقیف راه رفتن روی سیم منطقی نبود

کارگردان فیلم «آلزایمر» همچنین درباره توقیف فیلم راه رفتن روی سیم، اظهار کرد: وقتی متوجه شدیم که فیلم راه رفتن روی سیم در مرحله اکران توقیف شد، بسیار تعجب کردم چرا که هیچ دلیل منطقی برای این توقیف ها وجود نداشت.

معتمدی با اشاره به اینکه فیلم های مخصوص جشنواره را می سازد، ادامه داد: اگر نگویم فیلم های روشن فکرانه می سازم، با اطمینان می توانم بگویم فیلم هایم مخصوص جشنواره است به همین دلیل وقتی پس از جشنواره جلوی اکرانش گرفته می شود، تا مرحله اکران عمومی مراحل بسیاری را سپری می کند.

وی افزود: فیلم راه رفتن روی سیم درباره بحران هویت ما به خصوص هویت نسل جوان جامعه ما است که این بحران هویت باید در زبان بررسی شود. ملتی که در زبانش دچار بحران می شود که یک روز انقدر گستردگی و توسعه داشته که حتی با زبان معماری، نقاشی، شعر و تمام هنرهای دنیا صحبت می کرد.

کارگردان فیلم «سوء تفاهم» به قطع ارتباط فرهنگ جدید ایران با هویت اصلی اش اشاره کرد و یادآور شد: وقتی ارتباط نسل جدید ما با فرهنگ دیرینه مان قطع شود، بی شک مردم و در نهایت کشور آسیب پذیر می شود.

معتمدی همچنین به داستان نوازنده تنبور مقامی در فیلم راه رفتن روی سیم اشاره کرد و گفت: در فیلم راه رفتن روی سیم داستان زندگی یک نوازنده تنبور که برای بدست آوردن کار به تهران می آید و در این میان با یک گروه راک آشنا می شود که قصد مهاجرت به کشور دیگری را دارند، روایت می شود.

وی ادامه داد: قرار است که مهاجرت گروه راک به صورت غیرقانونی انجام شود، به همین دلیل جریاناتی میان آنها بوجود می آید که می خواهند از راه دریا به کشور دیگری بروند. گفت و گویی میان دو ساز، دستگاه و زبان در این فیلم شکل می گیرد. در این فیلم سعی کردم بدون موضع گیری نسبت به موسیقی غربی و راک، به موسیقی مقامی خودمان بیشتر بپردازم.

کارگردان فیلم «سوء تفاهم» با اشاره به اینکه موسیقی مقامی مخصوص اوقات فراغت نیست، افزود: هدفم در این فیلم این بود که بگویم موسیقی مقامی مخصوص اوقات فراغت نیست بلکه حکمتی پشت پرده خود دارد که می تواند زندگی ما را تأمین کند.

معتمدی با بیان اینکه هر ملتی با حفظ زبان خودش دیگر دچار بحران هویت نمی شود، گفت: راه رفتن روی سیم به حفظ زبان و فرهنگ ملی ما کمک می کند به همین دلیل برایم عجیب بود که با وجود اینکه متعلق به این فرهنگ و همچنین شاگرد فارابی هستم، باید برای اکران فیلم هایم با مشکل مواجه شوم.

**زمان اکران عمومی سوءتفاهم هنوز مشخص نیست

کارگردان فیلم «آلزایمر» همچنین درباره فیلم سوءتفاهم، اظهار کرد: سوء تفاهم در جشنواره فیلم فجر اکران شد و براساس همان تعلقاتی که در فلسفه پست مدرنیته غرب بود، ماهیت تصویر در جهان امروز را به تصویر می کشد.

معتمدی ادامه داد: هدفمان در این فیلم نشان دادن این بود که تصویر به بازنمایی واقعیت امروز نمی پردازد. در جهان امروز تصویر به بیرون ارجاع داده نمی شود و این تصاویر مستقل شده اند. انسان امروز در جهان مجازی و واقعی در حالت تعلیق قرار گرفته و نمی توان تشخیص داد کدام واقعی و دیگری مجازی است.

وی همچنین درباره داستان فیلم سوءتفاهم، افزود: این فیلم داستان یک گروه فیلم برداری است که بصورت واقعی یک دختر را گروگان می گیرند اما از یک جایی به بعد دچار توهم می شوند. این گروه هرچه پیش می روند و با حوادث جدی تر حتی مرگ برخورد می کنند، خودشان هم این موضوع را باور نمی کنند.

کارگردان فیلم «آلزایمر» یادآور شد: استادان بسیاری برای فیلم سوتفاهم نقدهایی نوشتند اما برای مخاطب عام فکر می کنم ژانر جنایی، معمایی جذاب باشد، در این داستان یک ماجرای عاشقانه هم اتفاق می افتد و زبان کم کم به طنز گرایش پیدا می کند، در نهایت هم فیلم با ورود پلیس پایان می یابد.

معتمدی درباره زمان اکران عمومی فیلم سوء تفاهم، تصریح کرد: برای اکران عمومی این فیلم هنوز با هیچ پخش کننده ای به توافق نرسیده ایم اما پس از جشنواره بین المللی فیلم فجر این موضوع را پیگیری می کنیم.

**دانشگاه آزاد اسلامی در کاهش بیکاری نقش مهمی دارد

کارگردان فیلم «آلزایمر» درباره تأثیر دانشگاه آزاد اسلامی در ارتقای سطح فرهنگ و هنر در جامعه، اظهار کرد: بی شک این دانشگاه با افزایش واحدهای مختلف باعث ارتقای سطح فرهنگ و هنر در جامعه شده است. از سوی دیگر این دانشگاه از همان زمان تأسیس تا کنون بسیاری از استادان را جذب کرده است.

معتمدی خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی از استادان دانشگاه های دولتی و سایر افراد برای پژوهش و آموزش استفاده کرده است و از سوی دیگر با این روند نقش بسیاری در کاهش بیکاری داشته است. دانشگاه باید در این مدت فعالیت های خود را بازنگری کند تا بتواند در آینده هم نقش به سزایی در جامعه داشته باشد.

503

کد خبر: 949179

وب گردی

وب گردی