عدم ثبات قیمت دلار و تاثیر آن بر تامین تجهیزات پزشکی

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت:درحال حاضر اگر دولت همین شرایط و روال را ادامه دهد، یعنی ارز مورد نیاز برای ثبت سفارش را در اختیار بگذارد، خیلی نوسانات قیمتی درحوزه تجهیزات پزشکی رفع خواهد شد؛ اما اگر دولت این توان را نداشته باشد و پس از چند ماه نتواند به وعده هایی که درعرصه خبر و رسانه  برای نرخ دلار اعلام کرده عمل کند؛ به طورحتم نوسانات قیمتی در تمامی بخش ها از جمله تامین تجهیزات پزشکی اثر خواهد کرد.

به گزارش ایسکانیوز، محمد حسین قربانی گفت: تثبیت نرخ ارز در کاهش قیمت تجهیزات پزشکی موثر است.

وی با با بیان اینکه می توان با اقدامات صورت گرفته در تثبیت نرخ دلار در طی چند وقت گذشته امیدوار به کاهش قیمت ملزومات و تجهیزات پزشکی بود، گفت: به طورحتم دولت باید این توان را داشته باشد که قیمت اعلامی نرخ دلار را دراختیار صنعت، تولید و واردات قرار دهد، البته برخی کالاهای اساسی را دولت به عنوان سوبسید در ارز یعنی 3800 تومان اعلام کرد؛ بنابراین درحوزه دارو، برخی دستگاه های هایتک درحوزه پزشکی و موارد دیگر بخشی از مشکلات حل شد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه درمجلس شورای اسلامی، افزود: درحال حاضر اگر دولت همین شرایط و روال را ادامه دهد، یعنی ارز مورد نیاز برای ثبت سفارش را در اختیار بگذارد، خیلی نوسانات قیمتی درحوزه تجهیزات پزشکی رفع خواهد شد؛ اما اگر دولت این توان را نداشته باشد و پس از چند ماه نتواند به وعده هایی که درعرصه خبر و رسانه برای نرخ دلار اعلام کرده عمل کند؛ به طورحتم نوسانات قیمتی در تمامی بخش ها از جمله تامین تجهیزات پزشکی اثر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه درجلسات برگزارشده درمجلس، دولت تاکید به تامین ارز موردنیاز برای کالاهای ضروری با قیمت 3800 تومان کرد، گفت: درصورتی که نتوان ارز مورد نیاز کالاها را با قیمت 3800 تومان تامین کرد، نمی توان امیدوار به تثبیت قیمت ها در تجهیزات پزشکی بود؛ خوشبختانه درحال حاضر سهم بسیار بالایی از تجهیزات پزشکی و مواد مصرفی درداخل کشور تولید می شود، اما تجهیزات پزشکی هایتک در اختیار معدودی از کشورها است.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر اینکه همه کشورها قادر به تامین همه تجهیزات پزشکی مورد استفاده خود نیستند، افزود: کشورما نیز از این قائده مستثنی نیست و نیاز داریم برخی تجهیزات پزشکی به کشور وارد شود، اما باید توجه داشت که با توجه به شعار سال از محصولات داخلی برای جلوگیری از نگرانی ها درخصوص مصرف ارز استفاده شود.

این در حالیست که پیش از این: رئیس اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با بیان اینکه دولت قصد دارد ارز به دست آمده از صادرات را مجددا به چرخه اقتصادی دولت برگرداند، گفته بود: ما نسبت به این مساله معترض هستیم و مفهوم این کار برایمان چندان مشخص نیست و هنوز نمی‌دانیم صادرکنندگان باید ارز خود را جهت شرکت در نمایشگاه‌های خارجی و سایر مصارف خود از کجا تامین کنند.

یعقوب‌زاده با انتقاد از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان،بیان کرده بود: تخصیص ارز ارزان‌ قیمت به واردکنندگان در خلاف مسیر تولید است و به طور حتم چنین اقدامی همانند پرداخت یارانه به واردکنندگان است و نباید چنین اقدامی صورت گیرد.

وی همچنین گفته بود: افزایش قیمت ارز، افزایش حقوق و دستمزد و و افزایش قیمت ماشین آلات و قطعات از جمله دلایلی هستند که موجب افزایش قیمت تولید در حوزه تجهیزات پزشکی خواهند شد و بر همین اساس در سال ۱۳۹۷ احتمالا شاهد افزایش بیش از ۱۰ درصدی در بازار تجهیزات پزشکی خواهیم بود.

پس از سیاست تک نرخی شدن ارز توسط دولت از بیستم فروردین‌ماه سال جاری تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی مورد نیاز برای تولیدکنندگان در حوزه تجهیزات پزشکی به عنوان یکی از دغدغه‌ها بدل شد و فعالان این حوزه خواستار این هستند که ارز مورد نیاز آنها به میزان کافی تامین شود و ارز حاصل از صادرات نیز به حساب خودشان بازگردد.

705

کد خبر: 949225

وب گردی

وب گردی