حکیم فردوسی، پسر خلف شعر فارسی است/اگر فردوسی نبود، زبان فارسی هم وجود نداشت

دوتارنواز خراسانی گفت: اگر رودکی را پدر شعر فارسی لقب می دهیم باید حکیم ابوالقاسم فردوسی را فرزند خلف وی و پسر شعر فارسی قلمداد کرد.

نادرمحمد آهنگربیگ، در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، درباره اهمیت و جایگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی، اظهار داشت: فردوسی پسر شعر فارسی و فرزند خلف پدرش، رودکی، است و همه اندیشمندان جهانی به این معتقدند که اگر فردوسی نبود، امروز، زبان فارسی هم وجود نداشت.

وی با اشاره به نقش فردوسی در تحکیم پایه های ادبیات فارسی در دوره انحطاط ادبی پس از حمله اعراب گفت: حکیم طوس، تمام عمر و زندگی خود را صرف احیای زبان و ادبیات فارسی کرد. در دوره ای که پس از حمله تازیان به ایران، ادبیات فارسی در حال زوال و ادبیات عرب در حال جایگزینی آن بود، حکیم فردوسی با سرودن شاهنامه، رسالت اصلی خود را به عنوان پاسدار ادبیات فارسی انجام داد به طوریکه در بیت «بسی رنج بردم در این سال سی/ عجم زنده کردم بدین پارسی» بر این نکته تاکید می کند.

حکیم فردوسی با سرودن شاهنامه، رسالت اصلی خود را به عنوان پاسدار ادبیات فارسی انجام داد به طوریکه در بیت «بسی رنج بردم در این سال سی/ عجم زنده کردم بدین پارسی» بر این نکته تاکید می کند

این دوتارنواز خراسانی درباره تاثیر اشعار فردوسی در سایر نقاط جهان گفت: امروز همه ایرانیان و حتی مردم جهان، به وجود فردوسی افتخار می کنند و بسیاری از مستشرقین اروپایی، شاهنامه فردوسی را نه با ترجمه، بلکه به زبان اصلی آن یاد گرفته و می خوانند و از آن نهایت لذت را می برند.

وی ادامه داد: در دنیای امروز ایران و ایرانی را به گذشته اش می شناسد. از حکومت های تاریخی کوروش کبیر و داریوش اول گرفته تا شاخص های ادبی و سیاسی ای همچون فردوسی و خواجه نظام الملک. فردوسی تصویری در شکل و شمایل رستم دستان و با یک روحیه پهلوانی و جوانمردی را از ایرانی ها در جهان ارائه کرد.

آهنگربیگ افزود: وقتی که کودک بودم، در مدرسه کتاب تاریخی داشتیم که تصویر روی جلد آن، عکس فردوسی بود که داشت گریه می کرد. من همواره از خودم می پرسیدم که علت این گریه چیست؟ وقتی بزرگتر شدم، یک روز در بیتی از حافظ خواندم که می گفت: «مطرب از درد محبت عملی می پرداخت/ که حکیمان جهان را مژه خون پالا بود». اینجا بود که فهمیدم دلیل آن گریه، غمنامه ای بود که فردوسی از غیرت ایرانی در سینه خود داشت.

وی تصریح کرد: هنر «بخشی گری» ملزوماتی دارد که مهم ترین آن شعر است. ما از شاعران به نام خراسان از فردوسی و نظامی گرفته تا عطار و خیام در موسیقی های خود بهره می بریم که در این میان فردوسی، از سایرین بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به محوریت فردوسی در اشعار حماسی اضافه کرد: حالت تدافعی، ورزیدگی و پهلوانی که فردوسی در اشعار خود از آن استفاده می کند، جذابیت خاص ملی و غیرت ایرانی را در ذهن خوانندگان ترسیم می کند که هر خواننده ای را تشنه مطالعه ادبیات وی می کند و گاها فردوسی ابیاتی دارد که تمام وجود انسان را به رعشه می اندازد.

حالت تدافعی، ورزیدگی و پهلوانی که فردوسی در اشعار خود از آن استفاده می کند، جذابیت خاص ملی و غیرت ایرانی را در ذهن خوانندگان ترسیم می کند که هر خواننده ای را تشنه مطالعه ادبیات وی می کند

این نوازنده برجسته دوتار با توضیح طرح صلح جهانی ادامه داد: از سال 1392 طرحی با عنوان صلح جهانی را به وزارت ارشاد ارائه کرده ام که هنوز نتیجه آن را اعلام نکرده اند البته امیدوارم که این طرح هرچه زودتر تصویب و به اجرا برسد زیرا باعث آشنایی اروپائیان با فرهنگ ریشه ای ایران و تداوم اندیشه ایرانشهری است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: تلاش می کنیم که روح حماسه سرایی ملی را با استفاده از اشعار فردوسی در جهان حفظ کنیم و آن را در داخل و خارج کشور گسترش دهیم.

502

کد خبر: 949297

وب گردی

وب گردی