جوشاندن و یا حرارت دادن  قارچ ها، خطرمسمویت  را  از  بین نمی برد

مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چنانچه برخی از افراد به استفاده از گیاهان وحشی و قارچ‌ها علاقمند هستند، ضروری است اطلاعات و دانش خود را برای شناسایی و تشخیص این گونه‌ها افزایش دهند.

به گزارش ایسکانیوز، طاهره افتخاری مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به استفاده از قارچ‌ها و گیاهان خودرو در کشور هشدار داد و گفت: اخیرا گزارش‌هایی از مسمومیت تعدادی از هموطنان با استفاده از قارچ‌های سمی رسیده که منجر به فوت و نارسائی کبدی برخی شده است.

مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اکنون در فصل رویشی گیاهان قرار داریم و بارندگی‌های اخیر شرایط مساعدی را برای رویش گونه‌های مختلف گیاهی به ویژه قارچ‌ها در مناطق مختلف کشور فراهم کرده است. شناسایی و تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی بسیار مشکل است و فقط افراد متخصص و با تجربه، توانایی تفکیک بین این قارچ‌ها را دارند، بنابراین ضروری است از مصرف قارچ‌های خودرو و گیاهان وحشی ناشناخته اجتناب شود.

افتخاری گفت: از طریق ویژگی‌های ظاهری، بو و رنگ قارچ نمی‌توان به طور قطعی سمی و غیر سمی بودن آن را تشخیص داد و کوچکترین اشتباهی در تشخیص ممکن است منجر به مرگ یا آسیب‌های جدی به کبد و سایر اعضای بدن شود، لذا توصیه می‌شود افراد غیر متخصص در این زمینه، به هیچ وجه از قارچ‌های خودرو استفاده نکنند.

وی گفت: چنانچه برخی از افراد به استفاده از گیاهان وحشی و قارچ‌ها علاقمند هستند، ضروری است اطلاعات و دانش خود را برای شناسایی و تشخیص این گونه‌ها افزایش دهند.

افتخاری با بیان اینکه تمامی رستنی‌ها دارای خواص ویژه‌ای هستند و برخی از آن‌ها از قرن‌ها پیش در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته اند افزود: اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که مقدار مصرف و یا دوز آن‌ها بسیار مهم و حیاتی است.

وی افزود: در صورتی که میزان بیشتری از این گیاهان استفاده شود مسمومیت‌های شدیدی را به دنبال خواهند داشت از جمله این گیاهان می‌توان تاتوره، خرزهره، فرفیون، شوکران، سرخدار، کرچک و آقطی را نام برد. به منظور حفظ سلامت جسمی و روانی، افراد از تماس پوستی و تست چشایی رستنی‌های ناشناخته جدا خودداری کنند.

به گفته وی با جوشاندن و یا حرارت دادن انواع گونه‌های گیاهی سمی و قارچ ها، سمیت و خطر آن‌ها رفع نمی‌شود.

همچنین مریم مغانلو رئیس گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به طور کلی پنج گروه قارچ سمی وجود دارد که دسته اول قارچ‌هایی که مشکلات گوارشی ایجاد می‌کنند و اولین علایم مصرف این گروه قارچ‌ها، تهوع، استفراغ و اسهال است که قارچ‌های Boletus satanus ,Russula emetic, Lactarius terminosus از این دسته هستند. دسته دوم قارچ‌هایی که مشکلات مغزی ایجاد می‌کنند و علایم آن‌ها مسمومیت، سرگیجه در هنگام راه رفتن و اختلال در بینایی است، دسته سوم قارچ‌هایی که باعث تجزیه خون می‌شوند و علایم آن‌ها مسمومیت، درد ناحیه بطنی- شکمی و بلافاصله ایجاد حالت یرقان است که قارچ Gyromitra esculenta از این دسته است.

مغانلو افزود: دسته چهارم قارچ‌هایی که محرک مغز هستند و مسمومیت با این قارچ‌ها با علائم معدی آغاز می‌شود که به حالت خلسه منتهی می‌شود و دسته پنجم قارچ‌های کالری فرم (Choleriform) هستند که علایم مسمومیت با این گروه از قارچ‌ها عکس العمل‌های گوارشی با درد شدید است که سریعا گسترش می‌یابد و باعث کاهش سریع قوا به همراه آسیب به ماهیچه قلب و ایجاد حالت اغماء است که بر اساس میزان مصرف قارچ در ۶۰ درصد موارد منجر به مرگ می‌شود و حتی خوردن میزان کم این گروه قارچ‌ها در کودکان منجر به مرگ می‌شود که گونه‌هایی از Amanita به ویژه A.phalloides , A.verna در این گروه قرار دارند.

آیا می دانید که :

اگر به مصرف قارچ ها و گیاهان وحشی خیلی علاقه مند هستید، باید اطلاعات کافی درباره آن ها کسب کنید و مشخصات قارچ های سمی را بشناسید تا از مصرف آن ها خودداری کنید، اما شناسایی همه گیاهان و قارچ ها نیاز به دانش و تجربه بالایی دارد که همه نمی توانند از آن برخوردار باشند.

برای تشخیص قارچ سمی از قارچ خوراکی، به هیچ وجه نباید آن را با گذاشتن در دهان امتحان کرد، اگر با کودکان به دامان طبیعت می روید، باید به آن ها درباره گیاهان و قارچ های سمی اطلاعات داده شود و از مصرف هر نوع قارچ وحشی منع شود، چراکه برخی قارچ های وحشی عوارض شدیدی در کودکان ایجاد می کنند و حتی منجر به مرگشان می شود.

قارچ های سمی، بسیار شبیه قارچ های خوراکی هستند و اشتباه در تشخیص آن ها از هم به قیمت مسموم شدن و حتی مرگ افراد تمام می شود، بنابراین هنگام چیدن و مصرف قارچ های وحشی، خیلی باید دقت کرد و درصورتی که مطمئن نیستید قارچی سمی است یا نه هرگز آن را نخورید.

پختن، آب پز کردن یا کباب کردن قارچ های وحشی طبیعت، سم آن ها را از بین نمی برد، اگر سلامتی خود را دوست دارید، نه تنها باید از خوردن قارچ های وحشی ناآشنا خودداری کنید، بلکه به آن ها دست هم نزنید، زیرا خطر مسمومیت از طریق پوست نیز در برخی گونه قارچ ها وجود دارد.

705

کد خبر: 949301

وب گردی

وب گردی