واکنش اردوغان به انتقال سفارت آمریکا

رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به مراسم انتقال سفارتخانه آمریکا به قدس اشغالی، گفت این شهر همواره پایتخت فلسطین خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، تاکید کرد قدس همواره پایتخت فلسطین خواهد و اقدام آمریکا گامی خطرناک است.

اردوغان که به انگلیس سفر کرده در موسسه «تورکِن» گفت 128 کشور در مجمع عمومی سازمان ملل علیه تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی و انتقال سفارتخانه از تل‌آویو به قدس، رأی دادند.

به نوشته روزنامه «حریّت» وی ادامه داد، با اینکه مقامات کاخ سفید با کشورهای زیادی تماس گرفته و با وعده و وعید از آنها خواسته بودند علیه تصمیم ترامپ رأی ندهند، اما فقط تعداد کمی اجابت کردند.

از طرف دیگر، «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز تاکید کرد: «فلسطین تنها نیست، قدس تنها نیست، اشغالگری به سمت زوال می‌رود. حق و عدالت حتما پیروز می‌شود».

دسامبر سال گذشته بود که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی یک‌جانبه ضمن به رسمیت شناختن قدس اشغالی به پایتختی رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که سفارتخانه خود را از تل‌آویو به این شهر منتقل می‌کند.

این اقدام اعتراض‌ها و مخالفت‌های بین‌المللی را درپی داشته و بسیاری از کشورهای جهان از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان و ژاپن اعلام کردند که از این تصمیم واشنگتن تبعیت نخواهند کرد و تا زمان تاسیس دولت فلسطینی در چارچوب راهکار دو دولتی، سفارتخانه خود را منتقل نمی‌کنند.

روز گذشته (یکشنبه) یک هیأت از مقامات آمریکا شامل وکلا، دیپلمات‌ها و مهندسان من‌جمله «جرد کوشنر» و «ایوانکا ترامپ» داماد و دختر رئیس‌جمهور آمریکا، برای شرکت در مراسم انتقال امور دیپلماتیک سفارت، همزمان با هفتادمین سالگرد تأسیس رژیم جعلی اسرائیل، وارد فلسطین اشغالی شد.

این تصمیم که با مخالفت‌ها و محکومیت‌های گسترده جهانی مواجه شد و دو هفته بعد، روز 30 آذرماه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با 128 رأی موافق و 9 رأی مخالف قطعنامه‌ای را در محکومیت آن به تصویب رساند.

طبق قطعنامه 478 شورای امنیت هیچ کشوری اجازه ندارد نمایندگی دیپلماتیک (سفارتخانه و کنسولگری) در شهر قدس تاسیس کرده یا تصمیمی درباره وضعیت آن بگیرد.

همچنین شورای امنیت در روزهای پایانی سال 2016 با تصویب قطعنامه 2334 ساخت هرگونه واحد یهودی‌نشین یا شهرک جدید در اراضی خصوصی فلسطینیان شامل قدس شرقی و کرانه باختری را ممنوع اعلام کرد.

منبع: ساعت24

کد خبر: 949306

وب گردی

وب گردی