چرا جلو تحقیق و تفحص دو تابعیتی ها گرفته شد؟

همواره از موضوعات مهم در عرصه سیاست نفوذ دو تابعیتی هایی بوده است که در نهایت اقدامات آن ها نتایج تلخی را برای کشور رقم زده و باعث خسارات جبران ناپذیری شده است.

جمهوری اسلامی ایران همواره از بدو تاریخ شکل گیری خود با مسائل مختلفی در عرصه های گوناگون مواجه بوده است. مسائلی که گاه در عرصه فرهنگی و مواقعی هم در عرصه های اقتصادی تاثیر گذاری های بسیار زیادی داشته اند. از موارد مهمی که از ابتدای انقلاب کشور به آن مبتلا بوده وجود نفوذی هایی در نقش های مختلف برای اجرایی کردن اهداف دشمنان این آب و خاک بوده است.

به طور مثال اولین نفوذی در تاریخ انقلاب محمدرضا سعادتی، از اعضای بلندپایه سازمان مجاهدین خلق(منافقین)، بود. وی در آن زمان متهم به جاسوسی برای شوروی شد و برای این اتهام خود به زندان افتاد.

اما این تازه ابتدای تاریخ نفوذی ها بر صفحه ی انقلاب بود. در طول این دوران هم افرادی بودند که به نفع دشمنان اقداماتی را انجام دادند اما آتش بحث نفوذی ها در دولت تدبیر و امید با جرقه ای بالا گرفت.

از انکار تا تأیید

در همین خصوص اتفاق جالبی برای دولت در خصوص دو تابعیتی ها رقم خورد.

سید محمود علوی وزیر اطلاعات پس از جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در واکنش به این سوالی مبنی بر اینکه چرا وزارت اطلاعات از مدیران دو تابعیتی خبر ندارد اظهار کرد: اینکه اطلاع نداشته باشیم جرم نیست. احتمال می دهیم که این مدیران وجودندارند که از آن‌ها اطلاعی نداریم.

اما خیلی زود وجود دو تابعیتی ها در کشور آن هم در بدنه دولت ثابت شد.

چندی بعد حجت الاسلام محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور در برنامه گفت و گوی ویزه خبری با انتقاد از فعالیت دوتابعیتی ها در کشور گفت: برخی از این افراد در سمت های دولتی و شرکت های خصوصی بودندبا این حال نامه جدیدی در این خصوص به وزارت اطلاعات ارسال شده است.

این صحبت ها نشان داد که مدیران دو تابعیتی در بدنه دولت وجود دارد که این گونه مسئولان به آن حساس شده اند.

با تحقیق و تفحصی که انجام گرفت ابتدا نام یکی از آنان فاش شد. این فرد عبدالرسول دری اصفهانی نماینده بانک مرکزی و مسئول امور بانکی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و یکی از کارکنان ستاد اجرای برجام است که مرداد ماه 95 به اتهام جاسوسی دستگیر شد.

جاسوسی حتی در جلسات سری

جالب است دانسته شود طی فیلمی که بعدها از این شخص منتشر شد این واقعیت به دست امد که دوربین جاسوسی در ساعت مچی این شخص وجود داشته که فیلم جلسات مذاکره را به طور آنلاین برای دشمنان مخابره می کرده است.

ولی این شخص تنها یکی از مدیران دو تابعیتی بوده که تا به حال شناسایی شده اند.

این پرونده به جاهای حساس تری هم رسید بطوریکه با پیگیری های صورت گرفته نام های دیگری در عرصه ها و رده های مختلف مطرح شد. فرد دیگری که نام او رسانه ای شد کاووس سید امامی بود ، استاد دانشگاهی که تحت پوشش فعالیت محیط زیستی به جاسوسی برای سرویس‌های بیگانه مشغول بود و حساس‌ترین اطلاعات راهبردی کشور را به دشمنان این مرز و بوم انتقال می داد.

شاید دانستن این موضوع خالی از لطف نباشد که دامنه نفوذ دو تابعیتی ها و جاسوس ها به دفتر مشاور فرهنگی رئیس جمهور هم کشیده شد. به طوری که محسن اژه ای سخنگوی قوه قضاییه از دستگیری یکی از مرتبطین حسام الدین آشنا خبر داد.

لاریجانی و نفوذی ها؟

نفوذ همواره از مصادیقی بوده است که باعث شده تا کارکرد دولت و یا حکومت ها با اخلال مواجه شود. این اختلالات مستقیم یا غیر مستقیم بر مردم هر کشوری تاثیر گذار بوده است.

بر عهده ارگان های رسمی مانند مجلس و یا دولت است که پیگیری های خود را برای از بین بردن چنین معضلاتی انجام دهند اما شواهد خلاف این صحبت ها را نشان می دهد.

به طور مثال علی لاریجانی رئیس مجلس، در مجلس نهم، یک بار دستور توقف طرح تحقیق و تفحص را داده است که باعث می شود ابهامات زیادی را در قبال چنین شخصی به وجود بیاورد. و یا از نگاهی دیگر باید گفت عزم جدی از طرف وزارت امور خارجه برای تهیه بانک افراد دو تابعیتی وجود نداشته است.

اما پرونده دو تابعیتی ها مثل آتش زیر خاکستر بلاخره شعله گرفت و ابعاد بیشتری از آن روشن شد.

طبق آخرین گزارش لیست افراد دو تابعیتی از طرف نمایندگان مجلس مطرح شده است. هیئت تحقیق و تفحص از مسئولان دو تابعیتی در مجلس شورای اسلامی طی گزارش خود به نکات قابل توجهی اشاره کرده است. در بخشی از این گزارش به فرزندان برخی مسئولان اشاره شده است که "هم‌اکنون بدون ترک تابعیت آن کشورها مشغول فعالیت‌های اقتصادی و یا کارمندی در آن کشورها هستن.

فرزندان مسئولین عالی‌رتبه‌ای، نظیر وزیر محترم امور خارجه، نفت و برخی از مشاوران و دستیاران رئیس جمهور تنها نمونه‌ای از این دست افراد هستند.

این اطلاعات نشان می دهد نفوذ در پوشش دو تابعیتی ها به طور گسترده از استاد دانشگاه تا مدیران دو تابعیتی در حال انجام است. اقدامی که ناگفته پیداست ابتدا برای جمع آوری اطلاعات و سپس برای ضربه زدن به کشور صورت می گیرد. با این حال باید نکاتی را به خاطر سپرد.

نکته اول این که برای مبارزه با چنین عواملی ابتدا باید قوانین محکمی تصویب و بعد توسط مسئولان اقدامات قاطعانه ای صورت بگیرد

نکته بعدی این که باید روزنه های نفوذ را در بدنه دولت بست و دستگاه های مرتبط مثل سازمان اطلاعات هوشیاری بیشتری را نسبت به این موضوع نشان دهند زیرا تاریخ کشور خاطرات خوبی از نفوذی ها در ذهن ندارد

جمهوری اسلامی بارها هزینه چنین اهمال کاری ها را داده است. چه در جریان کشمیری که وی نفوذی منافقین در بدنه دولت بود و باعث شهادت شهید رجایی و باهنر شد و چه این که فردی مانند دری اصفهانی در تیم مذاکره کنند به راحتی به جمع آوری اطلاعات مشغول بود و باعث به وجود آمدن مشکلاتی در خود برجام برای ایران شد.

این ها تنها مواردی از جریان نفوذ در جمهوری اسلامی بود که اگر جلوی ان گرفته نشود قطع به یقین آینده تلخی را بر کشور رقم خواهد زد.

خبرنگار: مجید فاضلی

کد خبر: 949308

وب گردی

وب گردی