تاثیر محیط کار در آسیب های اجتماعی  را انکار نکنید

رئیس انجمن مددکاری ایران گفت: نمی توانیم تاثیر محیط کار را در آسیب های اجتماعی نفی کنیم بدون شک یکی از مولفه ها در مصرف مواد مخدر یادگیری اجتماعی است و در محیط های کارگری هم به دلیل محدودیت های فضا ، افراد ارتباط نزدیکتر، مستمر و چهره به چهره دارند این یاد گیری بیشتر است.

سید حسن موسوی چلک در گفت و گو با ایسکانیوز درباره اعتیاد در کارگران گفت: پژوهشی با موضوع جرم شناسی اعتیاد در محیط کارگری انجام شده بود با محوریت ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت تعاون ،کارو رفاه که منتج به ارائه آماری ی شد که اعلام می کرد 22% از کارگران معتاد هستند. طبیعتا یکی از محیط هایی که بستر برای گرایش آسیب های اجتماعی به ویژه مصرف مواد مخدر را بیشتر فراهم می کند محیط های کارگری به دلایل شرایط سخت کاری است .

وی گفت: این محیط ها نه فقط در ایران بلکه در تمام دنیا از جمله محیط های ریسک پذیر برای گرایش افراد به سمت مصرف مواد است در جامعه ما هم در این مورد آمار هایی وجود دارد که مورد تایید است و برای رفع این معضل اجتماعی باید در محیط های کارگری برنامه های ویژه تری داشته باشیم.

موسوی با اشاره به اینکه مدل ها و الگوهای پیشگیری از اعتیاد در محیط های کارگری با رویکرد متناسب فرهنگی در استان های مختلف است گفت: شرایط سخت کاری، ضعف برنامه های فرهنگی و آموزشی و پیشگیری در محیط های کارگری مورد غفلت دیرینه قرار گرفته و همه اینها منجر به این شده که در این محیط ها با وجود شرایط کاری دشوار ،سطح تحصیلات پایین(اگرچه امروزه افراد حتی با تحصیلات بالا هم به سراغ مواد مخدر می روند)مهاجرت های فصلی،شیفت های کاری شب و در دسترس بودن مواد مخدر از سویی و ضعف مهارت های زندگی مانند نه گفتن و استرس از سوی دیگر شرایط را به گونه ای رقم زده که اکنون در جامعه شاهد این وضعیت آماری باشیم.

وی گفت: این شرایط هم برای خود فرد و هم برای خانواده و جامعه و حتی حوزه صنعت می تواند پیامد های منفی به دنبال داشته باشد و روی کارایی و بهره وری از نیروی انسانی نیز اثر مخرب داشته باشد .هزینه هایی که کارگران برای تهیه مواد مخدر می دهند نان را از سفره خانواده آنها خارج می کند و بخش عمده ای ازدست رنجشان به خزید مواد مخدر اختصاص پیدا می کند.

رئیس انجمن مددکاری ایران گفت: آنچه که مهم است این است که ما باید موضوع خاص آموزش پیشگیری از آسیب های اجتماعی را در محیط های کارگری اعمال کنیم وتصورمان این نباشد که با یک یا دو جلسه می توانیم آموزش پیشگیری از اعتیاد را به این گروه از افراد ارائه کنیم این آموزش باید به شکل های مستقیم و غیر مستقیم و به صورت مستمر انجام گیرد و محتوای آموزش باید با مخاطب شناسی یعنی تحصیلات،موقعیت و شرایط کارگران هم سو باشد.

موسوی افزود: برای آموزش باید از روش های جذاب،متنوع،پویا،و با نشاط به گونه ای انتخاب شود که با زبان ساده مطالب را منتقل کند و در افراد درونی شود در این صورت است که ما می توانیم امیدوار باشیم .امادر شرایط فعلی با برنامه ریزی درست تر، مدیریت بهتری در این بخش انجام داد یکی از الزامات کار این است که ما در محیط های کارگری واحد های مددکاری اجتماعی را توسعه دهیم و با رویکرد پیشگیری در این حوزه برنامه ریزی کنیم و حتی افرادی را که به هر دلیلی مبتلا شده اند را شناسایی به موقع و ارجاع به مراکز ارائه کننده خدمات درمانی از وابستگی بیشتر کارگران به مواد مخدر جلوگیری کنیم .

وی گفت: ما نمی توانیم تاثیر محیط کار را در آسیب های اجتماعی نفی کنیم بدون شک یکی از مولفه ها در مصرف مواد مخدر یادگیری اجتماعی است و در محیط های کارگری به دلیل محدودیت های فضا ، افراد ارتباط نزدیکتر، مستمر و چهره به چهره دارند و این یاد گیری بیشتر است.

چلک در پایان گفت: یکی از مولفه هایی که در حوزه مواد مخدر و آسیب های اجتماعی به معنای عام و مواد مخدر به معنای خاص خیلی جدی است دوستان و شرایط دوستانی است که ما انتخاب می کنیم .دوستان می توانند در رفتار ما تاثیر بگذارند به طوری که امروزه بسیاری از کسانی که درگیر مواد مخدر می شوند به موضوع دوستان و محیطی که در آن قرار می گیرند اشاره می کنند البته نمی توان گفت محیط کار و جامعه روی همه اثر می گذارد در محیط های کارگری هستند افرادی که در کنار افراد آلوده کار می کنند اما خودشان در گیر مواد نیستند.

خبرنگار : اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 949392

وب گردی

وب گردی