برخی رفتارها در مورد برجام به دور از انصاف است

وزیر راه و شهرسازی گفت: جوانه هایی که در پی برجام در ایران رشد کرد و اتفاقاتی که با هزاران زحمت رقم خورد امروز در یک فضای شعارگونه لگدکوب می شود که این رفتار به دور از انصاف است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ عباس آخوندی در سفر به استان مرکزی در کارخانه واگن پارس اراک حضور پیدا کرد.

او در سخنانی در حاشیه امضای قرارداد ساخت ۵۰ دستگاه لوکوموتیو که امروز با حضور او انجام شد، اظهار کرد: تحقق اتفاقات مبارک بین المللی اخیر عمدتا به برکت برجام صورت گرفت ولی اخیرا به دنبال یاوه گویی های ترامپ برخی تصور می کنند برجام از بنیان بیهوده بوده است.

آخوندی با طرح این سوال که افرادی که بیانیه صادر می کنند و جشن می گیرند چه هدفی دارند؟ اظهار کرد: برجام تنفس مجددی برای صنعت ایران ایجاد کرد. آیا اتفاق بدی بود؟

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه امروز در بحث برجام درخصوص منافع ملی و آینده یک کشور بحث می کنیم، افزود: از برخی رفتارها در تعجبم. غیر از نتانیاهو چه کسی از رفتار ترامپ درخصوص برجام خوشحال شد؟ عجیب است که در داخل کشور برخی از این اقدام ترامپ خوشحال می شوند؛ در حالی که اقدام دولت در حوزه برجام، صهیونیست ها را به گوشه رینگ راند و حال آنها با آمدن این فرد در دولت آمریکا شادمانی می‌کنند.

او افزود: متاسفانه امروز عده ای در داخل ناخواسته در کنار اسرائیل می ایستند و خوشحالی می کنند و اظهار انقلابی گری هم می کنند.

آخوندی افزود: دنیای سیاست دنیای پویایی است و مرتبا شرایط در آن تغییر می کند. باید خود را با شرایط وفق دهیم. باید به فکر جوانان، مردم، امنیت و توسعه کشور بود؛ به دانش فنی دنیا دسترسی داشت؛ کالای ایرانی تولید کرد و قدرتمندی ایرانیان را رقم زد.

او همچنین با اشاره به قراردادی که امروز به امضا رسید گفت: برای سرمایه گذاری های درست هماهنگی های بسیار پیچیده ای در حوزه های مختلف باید صورت گیرد و یک سرمایه گذار نیاز به تامین مالی، دسترسی به دانش فنی و بازار فروش دارد. در واقع ده ها عامل در مسیر سرمایه گذاری درست قرار دارد و شاید یکی از دلایل به طول انجامیدن یک قرارداد هماهنگ نشدن همین عوامل است.

وی افزود: تلاش مجموعه وزارت راه و شهرسازی تضمین سرمایه گذاری و تامین منابع مالی است که به نوعی شاه کلید تحقق پروژه هاست.

آخوندی با اشاره به امضای قرارداد ساخت ۵۰ لوکوموتیو به ارزش ۷۰ میلیون یورو که امروز انجام شد، گفت: قطعا تضمین این مبلغ برای شرکت های خصوصی کار ساده ای نیست. حل مسئله تامین مالی اصلی ترین بحثی است که باید در قالب یک مدل روشن پیگیری شود و بر این اساس مدلی برای تضمین تعریف شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: برای تحقق پروژه ها امکان صدور اوراق در نظر گرفته شده که این اقدام در راستای تامین مالی پیش پرداخت ها صورت می گیرد و خود به نوعی تضمین کننده سرمایه گذاری است. به این شکل گره مشکلات توسط راه آهن جمهوری اسلامی گشوده شد.

آخوندی در ادامه یکی از مهمترین موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد را افزایش سهم ریل نسبت به سهم جاده عنوان کرد و افزود: حمل و نقل بار در سیستم ریلی علاوه بر مزایای زیست محیطی، ایمنی و کاهش تلفات جاده ای، صرفه جویی در مصرف انرژی را نیز به همراه دارد؛ چراکه مصرف انرژی در حمل و نقل ریلی یک ششم حمل و نقل جاده ای است.

او با بیان اینکه چشمه های بار باید به شبکه ریلی متصل شوند، افزود: این موضوع در اولویت های سال های گذشته، امسال و سال های آینده ماست و در کنار توسعه خطوط ریلی جدید یکسری خطوط آنتنی بار هم باید ایجاد شود؛ به این معنا که خطوط ریلی کوچک ایجاد و به شبکه ریلی متصل شود که این مهم بازار بسیار خوبی را برای سرمایه گذاری حوزه راه در بحث واگن های باری و مسافری فراهم می کند.

به گفته آخوندی با اجرای قراردادهایی مثل قرارداد امروز برای پنج سال آینده واگن پارس کار ایجاد خواهد شد که شرایط امیدوارکننده ای را برای این شرکت رقم می زند.

او با بیان این که در کنار توسعه خطوط راه آهن باید توسعه ناوگان باری و مسافری نیز مد نظر قرار گرفته و توسعه این دو به صورت توامان انجام شود اظهار کرد: طی ۱۵ سال اخیر در بخش ناوگان ریلی حتی در جهت جبران اصطکاک ناوگان هم سرمایه گذاری نشده است و به همین دلیل امروز باید سرمایه گذاری سنگینی در این زمینه صورت گیرد.

وزیر راه و شهرسازی بر لزوم توجه به بازار جهانی با توجه به حجم گسترده صنعت ریلی تاکید کرد و افزود: اجرای برنامه های توسعه ای در این حوزه برنامه ای ۱۰ ساله را در سطح ملی و با تلاش همگانی می طلبد.

او با بیان اینکه در سیاست وزارت راه و شهرسازی توسعه حمل و نقل عمومی هم مد نظر است افزود: در این راستا توسعه قطار سریع السیر، مجهز شدن به دانش فنی و آشنایی با تکنولوژی روز مد نظر قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی بر لزوم توجه ویژه به صادرات توسط صنایعی همچون واگن پارس تاکید کرد و افزود: در کنار تامین تقاضای داخلی باید به فکر صادرات نیز باشیم و در حوزه های تولید، نگهداری، تعمیر و فروش بازار جهانی را در اختیار داشته باشیم.

او همچنین در حاشیه بازدید از شرکت واگن پارس اراک با اشاره به تحقق ثمرات برجام اظهار کرد: حدود ۶۰۰۰ دستگاه برای واگن پارس قرارداد منعقد شده است که تامین مالی آن از طریق روس ها انجام خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قرارداد ساخت هزار دستگاه واگن مسافری و تامین لوکوموتیو برای شرکت واگن پارس گفت: در سال گذشته ٣١٠ دستگاه واگن باری و ٥٠ دستگاه واگن مسافری توسط این شرکت تولید و تحویل شده است و برای امسال نیز تولید ٦٠٠ دستگاه واگن باری و ٥٠ دستگاه واگن مسافری هدفگذاری شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مشکلات ایجاد شده در مسیر حرکت این شرکت باعث شد که در سنوات گذشته فعالیت آن در بخش ساخت متوقف شده و تنها در حوزه تعمیر و نگهداری فعال باشد، افزود: امروز قرارداد ٥٠ دستگاه لوکوموتیو به امضا رسید که تکنولوژی آن توسط شرکت دالیان چین و شرکت های اروپایی فرانسه و آلمان تامین و مونتاژ آن توسط واگن پارس اراک انجام خواهد شد.

او اضافه کرد: تامین مالی این قرارداد توسط صندوق توسعه ملی انجام می شود و کل سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی انجام و تضامین آن توسط راه آهن داده خواهد شد. پیش پرداخت ١٠٥ میلیارد تومانی آن نیز با تضمین راه آهن از طریق اوراق صکوک در بازار سرمایه انجام می شود.

آخوندی ادامه داد: برای تامین مالی بین المللی پروژه نیز ٧٠ میلیون یورو توسط صندوق توسعه ملی تامین و تضامین آن نیز از سوی راه آهن تامین می شود.

وزیر راه و شهرسازی توسعه ناوگان را در کنار توسعه خطوط یکی از سیاست های اصلی وزارتخانه دانست و درباره تصمیمات ویژه برای شرکت هپکو نیز بیان کرد: وزیر صنعت پیگیر وضعیت شرکت هپکو است و وزارت راه و شهرسازی به همراه وزارت کشور پیشنهاد خرید محصولات این شرکت را داده است که امیدواریم این مهم با تامین منابع مالی توسط سازمان برنامه و بودجه انجام شود.

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 949404

وب گردی

وب گردی