اسناد خزانه، پیمانکاران را نابود می‌کند/۸۰درصد ظرفیت فرودگاه ها خالی است

معاون برنامه ریزی وزیر راه گفت: مدیران با نظر شخصی تصمیم می گیرند که این امر سبب افزایش بدهی های دولت به پیمانکار و تسویه بدهی ها با استفاده از اسناد خزانه می شود و پیمانکار را نابود می کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ امیر امینی در همایش معرفی سامانه اطلاعات یکپارچه مکان محور ( GIS) گفت: این سامانه به عنوان سامانه مرکزی تصمیم گیری ها و برنامه های کلان کشوری در حوزه های مختلف است که در حال حاضر در حوزه راه و شهرسازی فعالیت آن آغاز شده، ضمن اینکه این سامانه در داخل فرآیندهای اجرایی وزارت راه و شهرسازی قابل پیاده سازی و در چند دستگاه تابعه به صورت پایلوت آغاز شده است.

او ادامه داد: برخی این سوال را مطرح می کنند که آیا ادغام وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی و ایجاد وزارت راه و شهرسازی کار درستی بود یا خیر؟، اگر دستگاه های اجرایی و اداری را بر اساس معماری سازمانی طراحی کنیم، ادغام وزارتخانه ها منجر به حجیم شدن آنها نخواهد شد. همچنین خدمات رسانی به مردم کند نشده و بهره وری کاهش نخواهد یافت. در همین سامانه توانستیم در قالب معماری کلان، فرآیندها را به شکل یکپارچه برنامه ریزی و در قالب یک برنامه پنجساله اجرا کنیم.

معاون برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی افزود: این سامانه کمک می کند تا ظرفیت های خالی موجود در زیرساخت های حمل و نقلی کشور مشخص شود، به عنوان مثال بر اساس اطلاعاتی که در سامانه GIS مشاهده می کنیم بیش از ۹۰ درصد فرودگاه های ما از ظرفیت خود استفاده نکرده و بالای ۸۰ درصد ظرفیت آنها خالی است. تنها فرودگاه های امام خمینی (ره)، مهرآباد، اهواز، مشهد، تبریز، کرمان و شیراز فرودگاه هایی هستند که از صددرصد ظرفیت خود استفاده می کنند، به همین دلیل در حال وارد کردن هواپیماهای ATR هستیم تا فرودگاه ها بیشتر از ظرفیت خود استفاده کنند.

او خاطرنشان کرد: همچنین این سامانه بر اساس اطلاعاتی که از زیرساخت های جاده ای داریم به ما نشان داده است که در برخی محورهای جاده ای از نظر حجم زیاد بار و مسافر مشکل گلوگاه داریم و در برخی مسیرها با کمبود تقاضای بار و مسافر روبرو هستیم. همچنین در میان بنادر کشور تنها دو بندر امام خمینی (ره) و شهید رجایی از ظرفیت کامل خود استفاده می کنند و در سایر بنادر بیشتر ظرفیت ها خالی است، بنابراین نقش GIS این است که با یکپارچه سازی فرآیندها، بهره وری را افزایش می دهد.

معاون وزیر راه با بیان اینکه سامانه GIS به زودی در سامانه های حمل و نقل هوشمند جاده ای با همکاری سازمان راهداری پیاده سازی می شود، گفت: پس از آن در سایر مودهای حمل و نقل نیز این سامانه مورد استفاده خواهد بود.

او با تاکید بر اهمیت سامانه یکپارچه سازی اطلاعات مکان محور در کاهش هزینه ها و مدیریت منابع مالی گفت: در سال۹۶ که تنها در دو بازه زمانی دهه فجر و هفته دولت افتتاح پروژه ها را داشتیم، دیدیم که متوسط طول پروژه های جاده ای که افتتاح می شد، تنها ۱۱.۵ کیلومتر بود، به معنای دیگر منابع را پراکنده کرده ایم.

امینی با بیان اینکه در حال توسعه همه سیستم های حمل و نقل عمومی همزمان با یکدیگر هستیم، گفت: این اتفاق سبب شده تا ظرفیت زیرساخت های ریلی و هوایی که در حال توسعه آن ها هستیم خالی بماند، ولی همواره تقاضای توسعه زیرساخت های جاده ای را داشته باشیم؛ چرا که سوخت به قیمت واقعی ارائه نمی شود و حمل و نقل جاده ای شخصی ارزان ترین روش جابه جایی در ایران است.

او ادامه داد: این در حالی است که در دنیا ارزان ترین سیستم حمل و نقل عمومی، حمل و نقل هوایی است ولی در ایران می بینیم که ظرفیت فرودگاه های ما تا ۸۰ درصد خالی هستند. این به این دلیل است که مدیران ما می خواهند شخصا تصمیم گیری کنند نه از روی سامانه های اطلاعاتی؛ در نتیجه تصمیمات آنها منجر به افزایش بدهی های دولت به پیمانکاران شده و بعد هم وقتی می خواهیم با پیمانکار تسویه کنیم به او اسناد خزانه اسلامی برای سه سال بعد می دهیم. این اقدامات پیمانکار را نابود می کند.

امینی تاکید کرد: سیستم حمل و نقل عمومی ما با حمل و نقل شخصی قابل رقابت نیست، هر کاری در حوزه زیرساخت ها می کنیم به نفع حمل و نقل شخصی است و اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل عمومی حداکثر ۱۵ درصد حجم تقاضای حمل و نقل را پوشش می دهد؛ چرا که حمل و نقل شخصی بسیار ارزان است.

منبع: مهر

401

کد خبر: 949477

وب گردی

وب گردی