جنجال آفرینی  ممنوعیت وهابیت در روسیه

قانون عدم ممنوعیت ایدئولوژی در روسیه و همچنین فقدان تعریف مشخص از وهابیت در قانون، سنگی بر سر راه ممنوعیت وهابیت در این کشور است.

به گزارش ایسکانیوز از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، چند سالی است که برخی از نمایندگان مذهبی جامعه اسلامی روسیه به مخالفت با ترویج وهابیت می پردازند و آن را در لیست ایدئولوژی های ممنوعه قرار می دهند، تا جایی که در سال جاری نیز این مسئله تکرار شد و از مسئولین دولتی درخواست شد تا وهابیت را ممنوع و سازمان های وهابی را نیز افراطی و ممنوع اعلام کنند.

اواخر ماه مارس شورای بین مذهبی روسیه طی جلسه ای با ابتکار کامل حضرت سمیعولین مفتی جمهوری تاتارستان از مسئولین دولتی خواستند که سازمان های وهابی را در لیست جریانات و ارگان های افراطی قرار دهند. ایشان در این بیانیه وهابیت را جریان ضد بشری خطاب کرد، که در کشور روسیه در حال ترویج و گسترش است.

در سال 1999 نیز داغستان پس از تحمل آسیب های بسیاری که از جانب وهابیت بر آنها وارد شد، تصمیم بر ممنوع نمودن وهابیت گرفت. در سال 2016 در شهر گروزنی بسیاری از رهبران مذهبی روسیه طی بیانیه ای وهابیت را جریان ناصحیح معرفی کردند، اما شورای مفتیان روسیه این موضوع را نپذیرفت و با آن مخالفت نمود.

اما تاکنون این تصمیم در سطح گسترده و ملی مصوب نشده است و سازمان های وهابی به فعالیت تبلیغی خود ادامه می دهند. در روسیه 83 مفتیت وجود دارد. دو مفتیت اداره دینی مسلمانان روسیه و اداره دینی مرکز مسلمانان روسیه، خود را رهبر جامعه ی اسلامی روسیه می دانند.

علاوه بر این مجلس مذهبی مسلمانان روسیه، مرکز هماهنگی جامعه اسلامی قفقاز شمالی، اداره دینی مسلمانان جمهوری تاتارستان و اداره دینی مسلمانان جمهور ی داغستان نیز خود را صاحب نظر می دانند.

بیانیه اخیر شورای بین مذهبی روسیه نیز مبنی بر ممنوعیت وهابیت با مخالفت گروهی از رهبران مذهبی جامعه اسلامی روسیه مواجه شد و این امر نشان می دهد که جامعه اسلامی این کشور هم صدا و متحد نیستند.

در قانون روسیه ممنوعیت ایدئولوژی ممکن نیست، بلکه می توان سازمان یا شخص خاصی را به دلیل فعالیت غیر قانونی ممنوع کرد.

علاوه بر عوامل ذکر شده، این نکته در عدم توانایی جامعه اسلامی در رسیدن به هدف خود مبنی بر ممنوعیت وهابیت تاثیر دارد که در قانون و نظام حقوق، تفسیر و تعریف درست و مشخصی از وهابیت وجود ندارد، براین اساس، این طرح تاکنون از نظر قانونی توجیه پذیر نشده است، چرا که هر انجمن اسلامی در روسیه تعبیر خاص خود را از وهابیت و فعالیت آن دارد که ممکن است با نظر دیگر انجمن ها و نظام قانونی مغایر باشد.

502

کد خبر: 949520

وب گردی

وب گردی