قانون مبارزه با پایان نامه فروشی  فاقد ضمانت اجرایی است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نبود نیروهای اجرایی و ضمانت اجرای مناسب برای مبارزه با پایان نامه فروشی را علیرغم وجود قوانین در این زمینه دلیل ادامه این روند در آموزش عالی دانست.

فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره پایان نامه فروشی و اقدامات مجلس برای جلوگیری از این معضل در سطح کلان آموزش عالی گفت:در حال حاضر قوانین مصوبی در بحث علم و مالکیت معنوی در کشور برای مقابله با جعل و تخلف وجود داردولی متاستفانه قابلیت اجرایی محکمی نداشته است.

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی افزود:نیازی به قانون و طرح جدید نیست اما نیروهای اجرایی و عملیاتی کردن قوانین مبارزه با پایان نامه فروشی مسئله مهمی است که باید مد نظر قرار گیردو به حد کافی هم شیوه ها و راه کارهایی در قانون برای مبارزه با این معضل بزرگ آموزش عالی تعیین شده است.

فلاحتی تصریح کرد:شوراهای متعددی که برای تایید پایان نامه در دانشگاه ها شکل می گیرد، اساتید راهنما و مشاور که کارهای پایان نامه را انجام می دهند می توانند در این مسئله ورود داشته باشند اما اینکه آیا نتیجه ملموسی از این قضیه داشته باشیم و چند درصد از دانشجویان با این شیوه تقلب صاحب مدرک می شوند هنوز آمار مستدلی نداریم و بیشتر چون یک امر مذموم و ناپسندی است اندک اش هم در جامعه صدا می کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطر نشان کرد:اینکه تقلب و کپی پیس در پایان نامه ها به عنوان یک راهکار درآمده است و چه کسی باید جلوی این معضل فراگیر آموزش عالی را بگیرد مهم ترین رکنش برمی گردد به استاد راهنما و مشاور که باید دقت لازم را در تشخیص اصالت یک پایان نامه و چگونگی اشراف یک دانشجو به محتوای پایان نامه در جلسه دفاع داشته باشند.

وی در ادامه متذکر شد:باید برای دانشجویان مقطع دکترا هم یک تعقیب در سیستم نظام آموزشی قایل شویم و عملا همه دانشجویان را به سمت پژوهش محوری سوق دهیم و می خواهیم از تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی یک پژوهشگر بسازیم درصوتی که واقعا مقوله دانش افزایی با بینش افزایی با هم تفاوت می کند و دانشجویی که برای امر پژوهش وارد دانشگاه می شود با دانشجویی که به صرف آموختن یک مهارت یا دانش و اضافه شدن علم وارد دانشگاه می شود باید متفاوت باشد.

فرهاد فلاحتی یادآورشد:امروزه متاستفانه از همه دانشجویان توقع داریم که به یک سطح و میزان در امر پژوهش کار کنند و عملا دکترا راهم مساوی می بینیم باارائه یک پایان نامه ای که وزین باشد و یک ایده خلاقانه درآن باشد در صورتی که آیا همه دانشجویانی که وارد دانشگاه می شوند در مقطع دکترا با این نیت و برای این کار می روند؟ به نظر می رسد که باید تعریف های جدیدی از تحصیلات تکمیلی در کشور داشته باشیم که همگان ضمن اینکه به اهدافشان در تحصیلات تکمیلی می رسند مجبور نشوند به سمت جعل و تخلف و تقلب در پایان نامه نویسی بروند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان تاکید کرد:متاستفانه بیشتر مواقع مقصر معلمانی هستند که با بکار نبردن روش های تربیتی صحیح در کلاس درس دانش آموزان را متقلب بار می آورند و این نظام و سیستم آموزشی ما است که متقلب بار می آوردکه بعد از ورود به دانشگاه هم شاهد تقلب در پایان نامه نویسی و تخلفات بعد از آن هستیم.

گفتنی است ،به منظور جلوگیری ازپایان نامه فروشی لایحه‌ای دولت یازدهم به مجلس فرستاد و پس از بررسی‌های فراوان در آخرین روزهای شهریور 1396 تبدیل به قانون شدکه مرتکبان تقلب علمی مشمول مجازات‌هایی از قبیل جزای نقدی درجه ۳ و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه ٦ می شوند؛ مجازات‌هایی که در خیابان انقلاب کسی چندان آنها را جدی نمی‌گیردو شاید تنها مسکنی موقتی باشد، که به جرات می توان گفت نخواهد توانست تاثیری در جلوگیری از این پدیده تلخ در آموزش عالی کشور داشته باشد .

خبرنگار:ندا فراهانی

کد خبر: 949579

وب گردی

وب گردی