سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های روز گذشته خود به مهمترین مسایل خاورمیانه مانند انتخابات عراق و تفاهم نامه هسته ای و آمریکا اشاراتی داشته اند. در زیر به برخی از یادداشت های مهم منتشر شده در این روزنامه ها و نکات ذکر شده در آنها می پردازیم.

روزنامه " الشرق الاوسط " عربستان مطلبی را با عنوان " دولت بعد از انتخابات در عراق " به قلم "عدنان حسین" منتشر نموده که به تفاوت های این دوره از انتخابات عراق با دوره های قبلی اشاره می کند. وی در این خصوص می نویسد: "انتخابات عراق به پایان رسید. بعد از سقوط صدام و برگزاری انتخابات، از سال 2005 تاکنون شبیه این انتخابات، انتخاباتی برگزارنشده است. انتخابات این دوره به علت حضور جناح های بزرگ و طایفه گرایی( سنی – شیعی) و ملی گرایی( عربی – کردی) نسبت به دوره های قبل متمایز می باشد. بر این اساس دراین دوره در مجلس عراق تعداد حضور افراد از جناح های مختلف افزایش می یابد. از ویژگی های دیگر این دوره از انتخابات آن است که درصد تحریم ها و انصراف ها نسبت به انتخابات قبلی به طور مشخصی افزایش یافت، به گونه ای که از 60درصد در سال 2014به کمتر از پنجاه درصد رسید. نکته قابل ذکر آن که با حضور این جناح ها، دولت جدید همانند دولت قبل نیست و تقسیم بندی ها بر اساس سهم طایفه ای و ملی می باشد. این درحالی است که حضور این جناح ها هم می تواند به این معنا باشد که دوباره نارضایتی، خشم وجدل ها به سطحی افزایش پیدا کند که موجب ناآرامی های اجتماعی شده و کنترل آن دشوار گردد."

اظهارات نابخردانه وزیر امور خارجه بحرین درباره حق دفاع اسراییل برای خودش سبب گردید تا "حسن البراری" در روزنامه " الشرق " قطر مطلبی را با عنوان " آیا برای اسراییل حق دفاع از خودش وجود دارد؟" به رشته تحریر درآورد. وی می نویسد: "اظهار نظر وزیر امور خارجه بحرین درباره حق اسراییل در دفاع از خودش، طوفانی از انتقادات را در میان مردم کشورهای عربی به وجود آورده است. عقل جمعی هم این نکته را می فهمد که حق اسراییل در دفاع از خودش چیزی جز"پنهان شدن پشت ابری از دود" در سیاست نیست که نتیجه آن حمله و دست درازی به کشورهای عربی از سوی اسراییل است. این اظهار نظر وزیر امور خارجه بحرین در واقع معنای همان روایت تجاوزکارانه اسراییل است درحالی که از روز نکبت تاکنون، میان اسراییل با کشورهای عربی جنگ های شدیدی درگرفته است . بر این اساس، جایز نیست که کشورهای عربی تسلیم رویکرد اسراییلی بشوند که سرزمین فلسطین را اشغال نموده و سبب مهاجرت و آواره شدن مردم گردیده و حق بازگشت را از آنان سلب نموده است."

روزنامه " البیان " امارات هم در مقاله ای با عنوان " استراتژی آمریکا در منطقه خاورمیانه بعد از تفاهم نامه هسته ای " به قلم "البدر الشاطری" به سیاست های سر درگم و پیچیده آمریکا بعد از لغو تفاهم نامه هسته ای پرداخته است. وی دراین خصوص می نویسد: " دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا اعلام کرد که از تفاهم نامه هسته ای ایران خارج می شود. خروج ترامپ از این تفاهم مورد انتظار بود . وی این تفاهم نامه را بدترین تفاهم نامه تاریخ آمریکا دانست که در جهت منافع ایران می باشد. افشای موساد از اطلاعات سری تفاهم نامه هسته ای ایران برای آمریکا، تشویق و پوششی برای خروج از تفاهم نامه به وجود آورد. به نظر می رسد که استراتژی آمریکا در منطقه و ایران پیچیده باشد. آمریکای دوره ترامپ اعتقاد دارد که تفاهم نامه هسته ای اجازه نفوذ را در منطقه به ایران می دهد . ایران امروز بازیگر اصلی در عراق است و در لبنان نیز حزب الله به نمایندگی از ایران عامل سیطره و تسلط ایران بر این کشور است. در یمن نیز بعد از انقلاب قانونی، جنبش غالب، حوثی های یمن می باشند که به طور عملی و زبانی تابع ایران هستند. از این رو،آمریکا این نفوذ ایران را در میان کشورهای منطقه برای منافع خودش خطرناک می داند ."

روزنامه " الاهرام " مصر در یادداشتی با عنوان "آیا شاهد شروع جنگ جدید در خاورمیانه هستیم؟" به قلم "مکرم محمد احمد" نگرانی اش را از شروع جنگ جدید بعد از تفاهم نامه هسته ای و درگیری میان ایران و اسراییل اظهار داشته است. این نویسنده اشاره می کند: "آیا ما در مقابل یک جنگ جدید در خاورمیانه هستیم که شروع آن از درگیری گسترده نظامی بین ایران و اسراییل در سوریه بوده و احتمال هم دارد که ادامه آن با حمله به تاسیسات هسته ای داخل ایران و بعد گسترش آتش آن به همه منطقه خاورمیانه باشد؟ فکر می کنم که پاسخ به این سوال مهم باشد و هرگز نباید به تاخیر بیفتد و شاید هم فقط به ایام و هفته هایی نیاز داریم تا عمق حقیقت را درک کنیم مخصوصا این که حوادثی در جریان است که بیانگر نقشه هایی در حال طراحی شدن برای دست یابی به اهدافی است. خطرناک ترین مساله این است که آمریکا از تفاهم نامه هسته ای خارج شده و تحریم های اقتصادی علیه ایران در حال بازگشتن بوده و این هم ممکن است که خاورمیانه را وارد جنگ جدید نماید."

کد خبر: 949634

وب گردی

وب گردی