توان موشکی ایران را بدون برجام نابود می کنیم

وزیر خارجه انگلیس پیش از دیدار با ظریف گفت که اروپایی‌ها به «رفتار مخرب» ایران اذعان دارند و می‌خواهند اقدامات منطقه‌ای ایران و برنامه موشکی این کشور را خارج از برجام «حل» کنند.

به گزارش ایسکانیوز، «بوریس جانسون» پیش از برگزاری دیدار مشترک با وزرای خارجه تروئیکای اروپایی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه ایران، در میان خبرنگاران از دستور کار نشست امشب بروکسل گفت.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز برای دیدار با همتایان اروپایی و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی این قاره به بروکسل رفت. وی پیش از رسیدن به بروکسل، در پکن و مسکو با مقامات چینی و روس در خصوص فرجام برجام مذاکراتی داشت.

وزیر خارجه انگلیس که تا ساعتی دیگر با ظریف دور یک میز می‌نشیند، ضمن تأکید مجدد بر تعهد اروپا به پایبند ماندن به برجام گفت «امروز آمده‌ایم که تعهد خود برای ماندن در برجام را نشان دهیم. فکر می‌کنیم که این توافق، ارزش ادامه دادن را دارد. امروز تمرکز مذاکرات ما بر یافتن راه‌های حمایت از تجارت مشروع پادشاهی متحده، آلمان و فرانسه با ایران است.»

وی در ارزیابی پستی و بلندی‌های راه پیش روی اروپا و ایران برای مقابله با تبعات خروج آمریکا از برجام گفت که به رغم علاقه شرکت‌های اروپایی به ادامه تجارت با ایران، باید نفوذ فرامرزی آمریکا و «بازدارنده» بودن این نفوذ در مسیر تجارت با ایران را قبول کرد؛ جانسون در انتهای این بخش نه چندان امیدبخش، گفت که به هر «این بدان معنا نیست که ما توان انجام هیچ کاری را نداریم.»

وزیر خارجه انگلیس که به متعهد ماندن ایران به همه تعهدات برجامی‌اش تأکید داشت، گفت که در مقابل این شرایط نامطلوب، «در حال بررسی تهیه بسته‌ای برای تشویق ایران به ماندن در توافق هستیم.»

بوریس جانسون به نقاط اشتراک اروپا و آمریکا در مقابل ایران یعنی عزم تقابل با برنامه موشکی دفاعی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران هم پرداخت و گفت: «ما در خصوص رفتار مخرب و اقدامات ایران در خاورمیانه، دچار توهم نیستیم و فکر می‌کنیم که می‌توان مسئله موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و فعالیت منطقه‌ای ایران را خارج از برجام حل کرد.»

وزیر خارجه انگلیس همچنین گفت که امروز در دیدار با ظریف «پرونده‌های کنسولی مشکل» موجود را مطرح می‌کند؛ انگلیس تاکنون بارها، آزادی یک محکوم امنیتی دارای تابعیت دوگانه به نام نازنین زاغری را خواستار شده است.

305

کد خبر: 949642

وب گردی

وب گردی