آیا اروپا باز هم از پشت به ایران خنجر می زند؟

ترامپ پس از تهدید چند باره به خروج از برجام؛ سرانجام در شب17 اردیبشهت ماه سال جاری از آن خارج شد و فضای این معاهده را با ابعاد جدیدی روبرو کرد؛ ابعادی که اروپایی ها در آن نقش پلیس خوب را ایفا می کند اما به گفته رهبری نباید به آنها نیز اطمینان کرد ولو با اخذ تضمین جدی و قطعی.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، آمریکا پس از تهدید چند باره به خروج از برجام؛ سرانجام در روز 17 اردیبشهت ماه سال جاری از آن خارج شد. این در حالی است که وی پیش تر اعلام کرده بود که دیگر پس از 22 اردیبهشت ماه سال جاری برجام امضاء نخواهد شد و آمریکا از توافقی که به زعم او هیچ نفعی برای آمریکا ندارد، خروج خواهد کرد.

سرانجام رئیس جمهوری آمریکا در تاریخ 17 اردیبهشت ماه یعنی پنج روز زودتر از موعدی که اعلام کرده بود از آن خارج شد و اعلام کرد که دیگر به آن باز نمی گردد، مگر با پیمانی جدید که در آن منافع آمریکا به طور کامل تامین و تضمین شده باشد؛ در این بین اما، اتحادیه اروپا، چین و روسیه پس از اعلام دستور ترامپ، مبنی بر خروج از برجام حمایت خود را از حفظ و اجرای برجام اعلام کردند.

*سخنان روحانی با مردم پس از خروج ترامپ از برجام

همزمان با اعلام این موضع از سوی رییس جمهوری امریکا، حسن روحانی بلافاصله در گفتگوی تلویزیونی با مردم حاضر و با آنها گفت و گو کرد.

وی در این گفتگو به این موضوع اشاره داشت که خروج آمریکا از برجام کار ایران و باقی کشور ها را آسان تر کرده و به زعم وی شر مزاحمی از این توافق کم شده است.

روحانی در این گفت و گو به ادامه برجام با حضور اتحادیه اروپا، چین و روسیه تاکید کرد و گفت: پس از مذاکره مجدد با 5 کشور باقی مانده در برجام، در صورت تامین منافع ایران به برجام ادامه داده و آن راحفظ می کندضمن آنکه در ادامه اعلام کرد که جواد ظریف مامور به مذاکره با این کشور ها است و باید برای حفظ منافع ایران در برجام تلاش کند.

*اروپایی ها قابل اعتماد نیستند

مقام معظم رهبری طی سخنانی در دانشگاه فرهنگیان که پس از خروج ایالات متحده‌ی آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به برجام انجام شد، به برخی سخنان درباره‌ی ادامه این توافق با سه کشور اروپایی، فرمودند «من به این سه کشور اعتماد ندارم و می‌گویم به این‌ها اعتماد نکنید».

*سفر های ظریف برای مذاکره - 1

پس از دستور روحانی به وزیر امور خارجه و تاکید او به مذاکره در خصوص برجام با باقی اعضای مانده در این توافق، تلاش های ظریف در این باره آغاز شد؛ او ابتدا به پکن سفر کرد.

ظریف در بدو ورود به فرودگاه بین المللی پکن در جمع خبرنگاران درباره اهمیت سفر خود به چین، روسیه و اروپا اعلام کرد که روابط ایران با این کشورها همیشه خوب و مثبت بوده است و بعد از خروج آمریکا از برجام هم اهمیت آن بیشتر می شود.

وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: اتحادیه اروپا بعد از خارج شدن آمریکا از برجام بیشترین درخواست ها را از ایران را داشته است و خواستار حفظ ایران در این قرارداد بین المللی است. ظریف افزود: باید کشورهای اروپایی به من تضمین بدهند که به رغم خروج امریکا از برجام منافع ملت ایران همچنان حفظ می شود.

*نامه ظریف به گوترش دبیرکل سازمان ملل

محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان در خصوص نقض عهد آمریکا و خروج از برجام نامه ای به دبیر کل سازمان ملل متحد نوشت،‌ محوریت مهم این نامه درخواست ظریف از گوترش برای دفاع از منافع ایران در برجام و وادار کردن آمریکا به تاوان دادن برای خروج از برجام بود.

*سفر های ظریف برای مذاکره - 2

پس از نامه ظریف به گوترش ظریف از پکن عازم مسکو شد تا به ادامه رایزنی های خود ادامه دهد. در این حین ظریف با وزرای خارجه چند کشور اروپایی از جمله ایتالیا، اتریش، بلغارستان و اسپانیا به گفت و گو پرداخت. محور این گفت و گو ها اغلب تاکید اروپایی ها بر حفظ و استمرار برجام بود.

*رایزنی تلفنی اروپا با ظریف

«بوریس جانسون» و «ژان ایو لودریان» چهارشنبه 19 اردیبهشت در تماس‌های تلفنی جداگانه با محمدجواد ظریف ضمن حمایت از تداوم برجام، بر لزوم بهره‌مندی ایران از منافع این توافق تاکید کردند. وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس تلفنی ضرورت ارائه تضمین از سوی دیگر طرف‌های برجام برای دستیابی ایران به منافعش از این توافق را مورد تاکید قرار داد و گفت در این گفت‌وگوها برای انجام دیدارهای فشرده کارشناسی و نیز در سطح وزرا توافق شد.

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان نیز دوشنبه در تماس تلفنی با دکتر محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود که در مسکو حضور داشت، در خصوص برجام و برنامه های آلمان و اتحادیه اروپا برای حفظ آن گفتگو و تبادل نظر کرد.

ظریف و لودریان ظریف و جانسون

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، فرصت دادن به دیپلماسی در زمانی فشرده را برای تضمین انتفاع مردم ایران از برجام مورد تاکید قرار داد و در همین راستا وزیر امور خارجه آلمان هم ضمن تایید محدودیت زمانی، از برنامه ریزی این دولت در داخل این کشور و نیز در سطح اروپا برای بررسی راههای حفظ برجام و بهره مندی ایران از منافع آن خبر داد.

*سفرهای اروپایی ظریف برای مذاکره - 3

ظریف در سفر خود به مسکو با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرد؛ محور این دیدار گفت و گو پیرامون برجام و همکاری های لازم در این مورد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در مسکو در ادامه دیدار خود با لاوروف با وانگ یی همتای چینی خود درباره برجام پس از خروج آمریکا به رایزنی پرداخت.

ظریف پس از مسکو عازم بروکسل شد تا با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رایزنی های مربوطه را انجام دهد.

در نشست بروکسل که با حضور «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران، «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس، «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه و «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در بروکسل پایتخت بلژیک و مقر اتحادیه اروپا برگزار شد طرفین حاضر در این نشست بر تعهد خود برای اجرای کامل و موثر برجام تأکید کرده و از خروج آمریکا از این توافق ابراز تأسف کردند.

در بیانیه ای که پس از این نشست صادر شد؛ قرار شد تا ضمن حفظ برجام، تضمین های موردنظر ایران در زمینه های سیاسی،‌اقتصادی داده شود تا همچنان برجام به عنوان توافقی پایدار در زمینه صلح و ثبات جهانی باقی بماند. ظریف هم گفتگوهای خود با کشورهای اروپایی درباره برجام را مثبت و سازنده توصیف کرد.

*سفرهای اروپایی ظریف برای مذاکره - بخش پایانی

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان پس از سفر به سه کشور چین، روسیه و بلژیک و انجام رایزنی‌های مختلف با وزرای خارجه روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بروکسل را به مقصد تهران ترک کرد.

گفتنی است، متعاقباً اعلام خروج آمریکا از برجام،دستگاه دیپلماسی کشورمان دور تازه ای از گفتگوهای برجامی را با دیگر اعضای مشارکت کننده در توافق هسته ای از سر گرفت.

*نشست بروکسل و بیانیه پایانی

نتیجه نشست بروکسل، بیانیه مشترک مطبوعاتی بود که موگرینی آن را قرائت کرد و در آن سه کشور اروپایی ضمن حمایت از ادامه روند برجام متعهد شدند به تعهدات خود در قبال برجام پایبند باشند.

*کلام پایانی

مقام معظم رهبری به عنوان عالی رتبه ترین جمهوری اسلامی بارها دراین باره هشدار داده و فرمودند که کشور های اروپایی و آمریکا اصلا قابل اعتماد نیستند. ایشان همچنین بارها در حین عقد قرارداد برجام هشدار دادند که اقداماتی که در این قرارداد متوجه ایران است، باید گام به گام انجام شود تا در صورت بدعهدی هر یک از اعضای برجام در هر مقطع، این توافق متوقف شود.

حال باید منتظر بود و دید که آیا اروپایی ها می توانند در مدت تعیین شده بقای برجام را با رعایت منافع ایران تضمین کنند یا ایران باید از برجام خارج شود ؟ اگر برجام از هم بپاشد؛ باز هم اعتبار اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از بار ها امتحان پس دادن از هم فرو می پاشد.

305

کد خبر: 949770

وب گردی

وب گردی