فرهنگ اهداء عضو در کشور به خوبی جا نیفتاده است

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به اینکه سالانه ۵ تا ۸ هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می‌‌شوند، گفت: سال گذشته فقط ۹۲۶ نفر، یعنی کمتر از یک سوم افراد مرگ مغزی، به اهدای عضو رضایت دادند.

به گزارش ایسکانیوز، کتایون نجفی زاده در ارتباط با تبیین برنامه‌های انجمن اهدای عضو ایرانیان و برنامه های ویژه ماه مبارک رمضان گفت: هنوز فرهنگ اهدای عضو در بین خانواده های ایرانی جا نیفتاده است و هنوز هم مهم ‌ترین علت عدم احیای عضو، اطلاع نداشتن خانواده‌ها از این مقوله است.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان بیان داشت: وقتی خانواده ها از فرایند اهدای عضو اطلاع نداشته باشند، تیم درمانی مجبور است، اطلاعات علمی را در همان زمان محدود و سخت به خانواده ها ارائه کند که در اکثر مواقع، در آن شرایط خانواده ها ظرفیت پذیرش این موضوع را ندارند و درنتیجه فرصت تصمیم گیری ازبین می رود، بعضی مواقع هم به دلیل تاخیر در تصمیم گیری، عضو مورد استفاده برای اهدا، قابلیت اهدا به دیگری را از دست می دهد.

نجفی‌زاده افزود: ایرانی ها مردمی بسیار فهیم هستند و حتی المقدور در مواقع حساس تصمیمات مهمی اتخاذ می کنند، اما بهتر است، پیش زمینه فرهنگ اهدای عضو قبل از وقوع حادثه در بین خانواده ها جا افتاده باشد تا بتوانند در آن شرایط سخت بهترین تصمیم را بگیرند.

وی به تشریح فرآیند وقوع مرگ مغزی در بیمار پرداخت و توضیح داد: برای تپیدن قلب، یک جریان الکتریکی در قلب لازم است تا عضلات را منقبض کند که این جریان الکتریکی در گره سینوسی ایجاد می شود و با جابجایی یون ها جریان را برقرار می کند و ضربان قلب ایجاد می شود، برای اینکه این گره تپش پیدا کند، نیاز به اکسیژن و فعالیت ریه ها دارد و فرمان نفس کشیدن از ساقه مغز زاده می‌ شود.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: حال زمانی که جمجمه فرد ضربه شدیدی بخورد، مغز نمی‌ تواند از بیرون ورم کند. بنابراین فشار زیادی به درون مغز وارد می‌ شود و رگ ‌ها در اثر این فشار بسته شده و خونرسانی قطع می ‌شود، یعنی بعد از این اتفاق، در عرض هشت دقیقه سلول‌های مغز شروع به مردن می ‌کنند و بعد از مدتی مغز یک ماده متلاشی شده و فاسد محسوب می‌ شود. به همین دلیل امکان بازگشت فرد مرگ مغزی به هیچ عنوان وجود ندارد.

نجفی‌ زاده با بیان اینکه مغز می ‌تواند بدون اکسیژن بین 6 تا 8 دقیقه جریان الکتریکی و تپش قلب را ادامه دهد، تصریح کرد: به همین دلیل اگر اورژانس به سرعت به فرد مرگ مغزی شده برسد و تنفس مصنوعی را برقرار کند، قلب تپش را ادامه می‌ دهد، اما نمی‌ توان فرد مرگ مغزی را برای همیشه نگه داشت؛ چراکه هر بافت مرده‌ ای موادی را ترشح کرده و به خون وارد می ‌کند و به همین دلیل سایر ارگان‌ها به تدریج از بین می ‌روند. براین اساس با بهترین مراقبت‌ ها فقط دو هفته می ‌توان فرد مرگ مغزی شده را نگه داشت، البته در این دو هفته هم کیفیت ارگان‌ ها کاهش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه یک فرد مرگ مغزی به طور بالقوه می ‌تواند بین یک تا 8 نفر را نجات دهد، گفت: اینکه بتواند چند نفر را نجات دهد، به سلامت فرد و زمان رضایت دهی خانواده ها بستگی دارد.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان این مطلب که برای خانواده سخت است که باور کند عزیزش با وجود اینکه نفس می‌ کشد، فوت کرده است، اما واقعیت این است که بیمار از طریق دستگاه فقط تنفس مصنوعی دریافت می کند، گفت: فرهنگ اهدای عضو باید ترویج شود، چراکه در این صورت خانواده‌ ها اطلاع پیدا می‌ کنند و می ‌توانند در شرایط سخت به خوبی تصمیم ‌گیری کنند، البته این تصمیم ‌گیری بسیار دشوار است، اما اگر فرهنگ‌ سازی به صورت صحیح انجام شود، می ‌توان بیماران نیازمند عضو را نجات داد.

وی بر رفع کمبود عضو اهدایی با استفاده از فرهنگ ‌سازی صحیح تاکید کرد و اذعان داشت: ترویج فرهنگ اهدای عضو، فقط وظیفه سیستم بهداشت و درمان نیست، بلکه تلاش تمام مردم را می ‌طلبد و همه باید راجع به این موضوع صحبت کنند و بقیه را مطلع کنند، اهدای تصمیم گیری بین مرگ و زندگی نیست، بلکه تصمیم برای به خاک نرفتن اعضای قابل استفاده است.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه سالانه 16 هزار مرگ ناشی از تصادفات در کشور رخ می ‌دهد، اظهارداشت: برآورد شده که سالانه 5 تا 8 هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می‌ شوند که طبق آمار جهانی، نیمی از آنها یعنی بین 2500 تا 4000 نفر قابلیت اهدای عضو دارند، این در حالی است که در سال گذشته فقط 926 نفر، یعنی کمتر از یک سوم افراد مرگ مغزی، به اهدای عضو رضایت دادند.

وی با بیان اینکه شایع ترین علت مرگ مغزی، تصادفات رانندگی است، ادامه داد: هم اکنون بیش از 25 هزار بیمار نیازمند پیوند در کشور وجود دارد و روزانه 7 تا 10 نفر از آنها فوت می‌کنند.

نجفی زاده با بیان اینکه سالانه 6 هزار عضو قابل اهدا به زیر خاک می رود، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 1281 نفر پیوند کلیه، 765 نفر پیوند کبد، 131 نفر پیوند قلب، 10 نفر پیوند ریه، 21 نفر پیوند لوزالمعده انجام شده است و درکل 2208 نفر نجات پیدا کرده اند.

وی با بیان اینکه سالانه 3 هزار نفر در اثر نرسیدن عضو اهدایی فوت می کنند، گفت: چنانچه نصف افرادی که عضوشان اهدا نشده و به خاک سپرده شده اند، اعضایشان به بیماران پیوند می خورد، کمبود عضو اهدای در کشور برطرف می شد و اضافه هم می آمد.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه 38 درصد افرادی که مرگ مغزی می شوند، سرپرست خانواده هستند، گفت: انجمن اهدای عضو ایرانیان برای خانواده های افرادی که مرگ مغزی شده و اعضایشان اهدا شده است، حمایت های ویژه ای را در دستور کار دارد.

وی با تاکید براینکه فرآیند اهدای عضو در بیمارستان های دولتی و تابعه وزارت بهداشت صورت می گیرد و در بیمارستان های خصوصی این پروسه ممنوع است، گفت: در راستای آگاه سازی خانواده های بیماران برای رضایت به اهدای عضو، کتابی توسط دکتر امید قبادی با عنوان 85 تکنینک برای رویارویی با خانواده های مرگ مغزی تدارک دیده شده تا رابطین در مواجهه یا والدین و خانواده افراد مرگ مغزی دانش کافی داشته باشند.

وی بر لزوم دریافت کارت اهدای عضو تاکید کرد و گفت: چنانچه فردی کارت اهدای عضو نداشته باشد، 38 درصد امکان اهدای اعضایش وجود دارد، اما وقتی این کارت را دریافت کند، امکان اهدای اعضای قابل اهدا، به 100 درصد نزدیک می شود.

نجفی زاده از برگزاری ضیافت نفس مصادف با 31 اردیبهشت، روز ملی اهدای عضو خبر داد و گفت: این ضیافت به مدت 10 شب تا تاریخ 9 خرداد، در بوستان نفس برگزار خواهد شد. بوستان نفس در خیابان دربند تهران واقع در منطقه 1 قرار دارد و همزمان با روز درخت کاری افتتاح شده است و این در حالی است که در سال گذشته در این بوستان مراسم کاشت نهال همزمان با روز درخت کاری توسط خانواده های گیرنده و دهنده عضو برگزار شد.

وی گفت: قرار است فعالیت های این بوستان در قالب یک مرکز فرهنگی اهدای عضو باشد. ضمن اینکه همزمان با برگزاری ضیافت نفس قرار است، محفل انس با قرآن و جشن هایی با حضور هنرمندان و سفیران داوطلب و خانواده های دهنده و گیرنده عضو با مشارکت شهرداری تهران و سازمان صدا و سیما برگزار شود.

نجفی زاده در پایان خاطرنشان کرد: شهرداری تهران همچنین به طور مستقیم حامی انجمن حمایت از اهدای عضو است و امکانات را برای برگزاری ضیافت نفس به طور رایگان در اختیار انجمن قرار داده است، ضمن اینکه در طول ماه مبارک رمضان با کمک شهرداری تهران و سازمان زیباسازی برای نصب بیلبوردهایی در راستای فرهنگ سازی اهدای عضو همکاری های مشترک داریم.
فارس
706

کد خبر: 949838

وب گردی

وب گردی