ایران به تعهدات خودش عمل کرده ادامه برجام به میزان عمل به تعهدات اروپا بستگی دارد

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که امروز به فرانسه سفر کرده است،پیرامون عهد شکنی های آمریکا، برجام ،مسائل منطقه و فلسطین در بین دانشجویان صحبت کرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی ایسکانیوز؛ کمال خرازی وزیر اسبق امور خارجه کشورمان و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که برای شرکت در همایش ”رهبران برای صلح» به فرانسه سفر کرده است، روز سه شنبه 25 اردیبهشت ماه به همراه جمعی از شخصیت‌های تراز اول سیاسی جهان در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان انستیتوی علوم سیاسی فرانسه که در محل کاخ وزارت خارجه این کشور برگزار شد، شرکت کرد.

خرازی با اشاره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، یونسکو و قرارداد آب و هوایی پاریس، این اقدامات را نشانه پیگیری سیاست‌های مبتنی بر یکجانبه گرایی از سوی دولت حاکم بر این کشور دانست و گفت: کشورهای جهان باید برای نجات چندجانبه گرایی در نظام بین‌الملل اقدام عملی کنند.

وی در این راستا نشست وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی به همراه خانم موگرینی در بروکسل را از برای اتخاذ سیاست واحد در برابر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای مهم ارزیابی کرد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: اگر چنانچه توافقاتی که توسط سازمان ملل محترم شمرده می‌شود قابل دفاع نباشند، دیگر نمی‌توان امنیت و صلح جهانی را تضمین کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه ادامه تعهدات ایران در برجام گفت: ایران تاکنون به کلیه تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کرده، اما با توجه به مانع تراشی آمریکا هنوز به طور کامل از مزایای آن منتفع نشده است. لذا با خروج آمریکا این موضوع به کشورهای اروپایی بستگی دارد که بتوانند تضمین‌های لازم را برای اجرای تعهدات خود به منظور تداوم برجام به ایران ارائه دهند.

خرازی در بخش دیگری از این جلسه در خصوص موضوع پناهندگی و تاثیر سیاست‌های یکجانبه گرایی بر این پدیده گفت: حمله آمریکا به عراق، افغانستان و یا سوریه مصادیق بارز سیاست‌های یکجانبه گرایی است که توسط دولت‌های حاکم بر آمریکا پیگیری و اجرا شده و موجب شده تا جمع کثیری از مردم این کشورها به سایر مناطق از جمله ایران و یا اروپا گسیل شوند. همچنین اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی موجب شد تا بیش از چهار میلیون نفر از مردم فلسطین به سایر کشورها مهاجرت کنند.

وی ضمن محکومیت کشتار مردم فلسطین توسط نیروهای نظامی رژیم اشغالگر قدس، تصریح کرد که این حق مردم فلسطین است تا به سرزمین‌های خود برگردند.

306

کد خبر: 949910

وب گردی

وب گردی