اتحادیه اروپا درباره نجات برجام توافق کرد

طبق گزارش منابع رسانه‌ای، سران اتحادیه اروپا درباره رویکرد مشترک به منظور نجات برجام توافق کردند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ منابع رسانه‌ای خبر دادند که سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره «رویکرد مشترک» به منظور نجات برجام توافق کردند.

خبرنگار وال استریت ژورنال خبر داده که رهبران اتحادیه اروپا برای پیشبرد به روز رسانی «مقررات مسدودساز» توافق کردند.

طبق گفته «لارنس نورمن»، کار برای به روزرسانی مقررات مسدودساز از جمعه شروع می‌شود تا پیش از ششم آگوست اولین موعد بازگشت تحریم‌های آمریکا به دنبال خروج از برجام، اجرایی شده باشند.

این منبع غربی می‌افزاید: «البته هنوز تردیدهایی درباره موثر بودن این اقدام (اتحادیه اروپا) وجود دارد».

پیش از این برخی کارشناسان خبر داده بودند که در مقابله با تهدیدهای آمریکا علیه تعامل اقتصادی اروپایی‌ها با ایران پس از خروج واشنگتن از برجام، احیای «مقررات مسدودساز» یکی از گزینه‌هایی است که بروکسل می‌تواند با فعال کردن آن مقابل تحریم‌های فرامرزی آمریکا بایستد.

اتحادیه اروپا اولین بار در سال ۱۹۹۶ از این مقررات برای محافظت از کشورهای عضو این اتحادیه در برابر اجبار به تبعیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و کوبا استفاده کرده بود.

پیشتر، سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس در گزارشی به موضوع مقررات مسدودساز پرداخته بود.

مقررات مسدودساز اروپا شاید بتوانند از شرکت‌ها در برابر جریمه‌های آمریکا جلوگیری کند، اما توانی برای محافظت از بانک‌های اروپایی در برابر امکان قطع دسترسی به نظام مالی آمریکا نخواهد داشت (جزئیات بیشتر).

خبرگزاری رویترز هم گزارشی درباره نشست سران اتحادیه اروپا در صوفیه بلغارستان و رایزنی‌ها درباره برجام منتشر کرد.

در این گزارش آمده است: «رهبران اتحادیه اروپا روز چهارشنبه توافق کردند که توافق هسته‌ای ایران را زنده نگهدارند و همکاری اقتصادی احیا شده‌شان با تهران را بعد از خروج دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از این توافق حفظ کنند».

رویترز می‌افزاید: «البته رهبران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا تضمیمات سریعی در جریان اولین نشستشان بعد از خروج ترامپ از توافق (برجام) اتخاذ نکردند که این نشانگر آن است که چطور نفوذ آمریکا در تجارت و تامین مالی بین‌المللی، گستره فعالیت و اقدام اروپایی‌ها را محدود می‌کند».

یک منبع وابسته به اتحادیه اروپا گفت که رهبران اروپایی توافق کردند که «کار برای حفاظت از شرکت‌های اروپایی که به صورت منفی تحت تاثیر تصمیم آمریکا قرار گرفته‌اند» را شروع کنند.

از جمله گزینه‌ها آن است که به «بانک سرمایه گذاری اروپا» اجازه سرمایه‌گذاری داده شود و همچنین برای خطوط اعتباری یورویی از سوی کشورهای اتحادیه اروپا هماهنگی شود.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا که نامش فاش نشده، به رویترز گفته که درباره این موضوع، راه‌حل جادویی وجود ندارد و رسیدن اتحادیه به راه‌حلی در این زمینه، «مقداری زمان می‌برد».

بنا بر گزارش وال استریت ژورنال، یک منبع ارشد اتحادیه اروپا خبر داده که رهبران اتحادیه اروپا در نشست صوفیه توافق کردند که «به منظور پرداختن به نگرانی‌ها درباره ایران از قبیل اقدامات منطقه‌ای آن، موشک بالستیک و آینده برنامه هسته‌ای این کشور، کانال‌های ارتباطی با آمریکا را باز نگهدارند».

از سوی دیگر قرار است «میگل آریاس کانیته» کمیسیونر اتحادیه اروپا در زمینه انرژی و آب و هوا ، ۱۸ تا ۲۱ می مه (۲۸ تا ۳۱ اردیبهشت) به ایران سفر کند تا درباره همکاری در زمینه انرژی رایزنی کند.

منبع: فارس

400

کد خبر: 949917

وب گردی

وب گردی