ارتفاع بارش‌ها به ۱۵۶ میلی متر رسید/ کاهش ۳۰ درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته

آخرین آمار از میزان بارندگی نشان می‌دهد که ارتفاع بارش‌ها در حوضه‌های اصلی آبریز تا ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری به ۱۵۶ میلیمتر رسیده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ روند بارش‌ها از ابتدای سال آبی ۹۶-۹۷ تا ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری نشان می‌دهد که ارتفاع بارش‌های جوی به ۱۵۶ میلیمتر رسیده است.

براساس آخرین آمار میزان بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۲۸.۴ میلیمتر) ۳۱.۷ درصد کاهش داشته و نسبت به دوره مشابه سال گذشته (۲۲۴.۶ میلیمتر) ۳۰.۵ درصد اُفت را نشان می‌دهد.

در این میان حجم بارش‌ها از اول مهر ماه سال ۹۶ تا ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری معادل ۲۵۷.۰۹۲ میلیارد مترمکعب گزارش شده است.

لازم به ذکر است که میزان بارش در حوضه آبریز دریای خزر در سال آبی جاری تاکنون ۳۲۹.۵ میلیمتر گزارش شده، که این رقم در مقایسه با سال آبی گذشته ۵.۸ درصد رشد و در مقایسه با بلند مدت ۴۹ ساله ۲.۸ درصد کاهش داشته است.

در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان، میزان بارش‌ها ۲۰۸.۸ میلیمتر گزارش شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۲.۲ درصد و در مقایسه با متوسط ۴۹ ساله ۴۰.۹ درصد کاهش داشته است.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه شاهد ۳۷۴ میلیمتر بارش بوده که این رقم در سال گذشته ۲۶۷.۳ میلیمتر ثبت شده، از همین رو در مقایسه با سال آبی گذشته این حوضه آبریز با ۳۹.۹ درصد و در دراز مدت ۴۹ ساله با ۲۴ درصد رشد روبرو بوده است.

میزان بارش در فلات مرکزی ایران با ۳۹.۶ درصد کاهش نسبت به سال گذشته ۹۴.۵ میلیمتر بارش را برای خود به ثبت رسانده است.

لازم به ذکر است که این حوزه در مدت مشابه سال گذشته ۱۵۶.۶ میلیمتر بارش داشته و همچنین میانگین متوسط بارش در ۴۹ ساله گذشته این حوضه ۱۵۳.۹ میلیمتر گزارش شده است.

حوضه مرزی شرق در سال آبی جاری ۳۷.۴ میلیمتر بارندگی داشته و این درحالی است که این منطقه در مدت مشابه سال آبی گذشته ۵۹.۴ میلیمتر بارندگی داشته است که نشان می‌دهد بارش‌ها در مقایسه با سال آبی گذشته با کاهش ۳۷ درصدی و در دراز مدت ۴۹ ساله با اُفت ۶۱.۷ درصدی مواجه بوده است.

لازم به ذکر است که در حوضه آبی قره‌قوم تاکنون ۱۵۶ میلیمتر بارندگی به ثبت رسیده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته که ۲۲۴.۶ میلیمتر بود با کاهش ۳۰.۵ درصدی روبرو بوده است.

منبع: میزان

400

کد خبر: 949922

وب گردی

وب گردی