روابط عمومی نقش کلیدی در اعتمادسازی و امیدآفرینی دارد

استاندار یزد به مناسبت فرار رسیدن 27 اردیبهشت ماه، روز «ارتباطات و روابط عمومی» پیامی صادر کرد.

به گزارش ایسکانیوز "محمود زمانی قمی" در این پیام آورده است: بیست و هفتم اردیبهشت ماه هر سال در ایران روز «ارتباطات و روابط عمومی» نامیده شده است و گر چه تخصیص یک روز و یک هفته به نام ارتباطات و روابط عمومی و یادآوری آن به تنهایی گرهی از مشکلات نمی گشاید، اما این روز، فرصت مغتنمی است تا با بازخوانی آرمان ها و رسالت های ارتباطات و روابط عمومی، زمینه های مناسبی را برای تحقق آنها فراهم سازیم.
روابط عمومی؛ با این تفکر پایه گذاری شده که سیاست پرده پوشی و سکوت از بین رفته و برای ارتباط با مردم، عامه ها و مخاطبان، پرده ها کنار زده و سکوت شکسته شود و سازمان ها و شرکت ها، در ارتباطاتی دو سویه و تعاملی، پرونده عملکرد خود را به روی مردم باز کنند.
امروزه جایگاه ارتباطات و روابط عمومی و نقش کلیدی آن در فرایندهای تصمیم گیری و اعتمادسازی و امیدآفرینی، چنان اهمیت یافته است که بی توجهی به این نقش و جایگاه می تواند سازمان ها و جامعه را دچار بحران سازد.
لذا به ویژه مدیران دستگاه ها و موسسات اجرایی دولتی و عمومی باید توجه داشته باشند که خلق و تقویت همگرایی و تفاهم اجتماعی، اعتمادسازی، انگاره سازی های مثبت و ماندگار، ارتقای بهره وری و امیدآفرینی در جامعه، محصول و پیامد جریان آزاد اطلاعات و ارتباطات و فعالیت های روابط عمومی چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی و غیردولتی است و بدون درک شرایط امروز و توجه به عنصر فلسفه اجتماعی مدیریت و مسئولیت اجتماعی سازمان ها و ایفای آن در بستر روابط عمومی، و تعامل سازنده بین مدیران سازمان ها و کارشناسان و کارگزاران و فعالان عرصه ارتباطات و روابط عمومی به دست نمی آید.
تعامل روابط عمومی و مدیریت با یکدیگر به شرط توانایی در هر دو، اثربخشی کارکردهای روابط عمومی را تضمین می کند و از این روست که گفته اند: هر سازمان، همان روابط عمومی را دارد که لایق آن است.
از سوی دیگر تحقق آرمان های دولت تدبیر و امید برای شفافیت و شیشه ای شدن سازمان ها و دستگاه های اجرایی مستلزم ارتباط موثر، سازنده و دوسویه با فعالان صادق عرصه ارتباطات، رسانه و روابط عمومی است و لازم است روابط عمومی این دستگاه ها و سازمان ها با بهره مندی از عناصر علم و هنر و خلاقیت و روش های روزآمد و مردم مدارانه و مردم یاورانه و مخاطب پسند، مسیر خدمتگزاری بهینه به مردم، این ولی نعمتان جامعه را پیش روی سازمان ها و دستگاه های اجرایی بگشایند و در این مسیر، اصول مهم و محوری صداقت، امانت داری، شفافیت، کیفیت گرایی و مشارکت جویی را رعایت کنند.
هم مدیران دستگاه ها و هم مسئولان و فعالان عرصه ارتباطات و روابط عمومی، نباید فراموش کنند جایگاه و کارکرد اصلی روابط عمومی در ارائه مشاوره های کارشناسی به مدیریت و ایفای نقش های راهبردی است و تقلیل کارکرد روابط عمومی به تبلیغاتچی، امور تشریفات و اطلاع رسانی یکسویه و انبوه و بی توجه به فرایندهای ارتباطی و نیازهای مردم و جامعه و سازمان، ظلم به مردم و روابط عمومی است و مطلوب متولیان دولت تدبیر و امید در استان یزد نیست.
لذا مدیران محترم سازمان ها باید ضمن ارتقای دانش، بینش و مهارت های ارتباطی خود، و شنیدن صدای مردم، با سپردن نقش های راهبردی به روابط عمومی ها و مشارکت دادن آنان در تصمیم گیری ها و خط مشی گذاری ها، مسئولان روابط عمومی را مشاورانی امین تلقی کنند و مسئولان روابط عمومی نیز باید با پرهیز از تک بعدی شدن فعالیت های روابط عمومی، تلاش عالمانه، هنرمندانه و خلاقانه خود را با تکیه بر پژوهش، مخاطب شناسی و مردم مداری، و ایجاد ساز و کارهای مطمئن و کارآمد و اثربخش برای شنیدن صدای مردم، نقش های جدی تر و موثرتری را در حرکت آگاهانه سازمان برای خدمتگزاری شایسته تر به مردم ایفا نمایند.
در پایان ضمن ضروری دانستن دسترسی آزادانه شهروندان به اطلاعات و ارتباطات، روشنگری و آگاهی بخشی به جامعه، مردم مداری، احترام به حقوق شهروندان، بر ضرورت تعامل کارآمد و موثر مدیران و روابط عمومی ها و جایگاه و منزلت راهبردی روابط عمومی در دستگاه های اجرایی، روز «ارتباطات و روابط عمومی» را به همه فعالان خدوم این عرصه ها تبریک عرض می کنم و امیدوارم بزرگداشت این روز با مشارکت و همدلی مدیران، به توسعه و تحول در ارتباطات و روابط عمومی منجر شود.

کد خبر: 950025

وب گردی

وب گردی