شوشتر نگین خوزستان

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان از شوشتر به عنوان نگینی بر پیکره خوزستان بزرگ یاد کرد و گفت: شوشتر سرزمینی است که آب در آن نقش مهمی ایفا می‎کند و همچنان رقص دستان هنرمندان شوشتری بر پیکره، دیواره و سردر بسیاری از منازل زنده هستند.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، علیرضا ایزدی در جریان شب چهارم از رویداد هفته فرهنگی شوشتر که در کاروانسرای افضل برگزار شد خوزستان را خواستگاه تمدن بشری عنوان کرد و گفت: این استان دیار شیرمردان و شیرزنانی است که هیچ‎گاه نام آن‎ها و رشادتهایشان از صحنه روزگار محو نخواهد شد و باید احترام گذاشت به سرزمینی که تمام بشریت مدیون تمدن آن‎ها، شعور، شهادت و شهامت آن‎ها است.

او ادامه داد: بخشی از سرزمین مقدس خوزستان، شوشتر است؛ شوشتری که در آن عشق به بهترین شکل ممکن در پیچ و خم گرگر معنایی از تمدن را خلق می‎کند که در هیچ واژه و کتابی یافت نمی‎شود. معنای سازه‎های آبی جهانی شوشتر را باید درک کرد و فهمید که امروز ما میهمان سخاوت مردمی هستیم که تمام تمدن بشریت در مقابل بزرگی این مردم تمامقد ایستاده است.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با بیان این‎که شوشتر، دیار علماء و فضلای بزرگی است افزود: شوشتر، دیار ادب و ادیبانی است که همگی مدیون آن‎هائیم؛ هنر بخشی از ماهیت وجودی خود را مدیون شوشتر است و هرکسی که با موسیقی سرزمین ایران آشنا است می‎داند که موسیقی بخشی از خاستگاه خود را مدیون شوشتری‎ها است؛ شوشتری‎هایی که بخوبی هنر و زوایای این عرفان الهی را درک می‎کنند.

او از شوشتر به عنوان نگینی بر پیکره خوزستان بزرگ یاد کرد و گفت: شوشتر سرزمینی است که آب در آن نقش مهمی ایفا می‎کند و همچنان رقص دستان هنرمندان شوشتری بر پیکره، دیواره و سردر بسیاری از منازل زنده هستند.

ایزدی در ادامه تصریح کرد: این ایام روز بزرگداشت شیخ بهایی است که روز معمار نام‎گذاری شده است و این درحالی است که معمار و معماری در شوشتر اظهر من‎الشمس است؛ همگان می‎فهمند که بخشی از معمار و معماری در شوشتر شکل گرفته است و شاهد حی و حاضر این ادعا گرگر و سازه‎های آبی هستند.

وی در ادامه به میلاد حکیم ابوالقاسم فردوسی اشاره و بیان کرد: فردوسی، بزرگی است که ادیبان، شعراء و عرفای سرزمین ما می‎دانند که در سال‎هایی که زجر کشید چه کرد برای این‎که ما امروز به فرهنگ افتخار کنیم و با سینه‎ای ستبر و آوایی بلند از ایرانی بودن خودمان دفاع کنیم و اینک هنرمندانی از دیار شوشتر با شاهنامهخوانی یاد این ادیب گرانقدر را گرامی‎ می‎دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به روز جهانی بزرگداشت موزه عنوان کرد: موزه پلی ارتباطی میان دیروز و امروزمان است و یک سایت بزرگ به نام سازههای آبی، بخشی از شعور، فرهنگ، ادب، معماری و مهندسی شوشتری‎ها و تحفه‎ای است از این فرهنگ والا تقدیم به تمام بشریت برای طول تاریخ.

او با اشاره به رویداد شب‎های فرهنگی شوشتر نیز افزود: در آستانه هفته میراث فرهنگی که هر سال متقارن با روز جهانی موزه است، تصمیم گرفتیم در راستای معرفی بهتر شهرستانهای استان، اولین هفته فرهنگی شوشتر را به مناسبت همین ایام و با مشارکت صندوق احیاء و بهرهبرداری از اماکن تاریخی و فرهنگی برگزار کنیم.

ایزدی ادامه داد: مجموعه سازمان میراث فرهنگی نیز در راستای اعتلا بخشیدن به فرهنگ عزیز بزرگ سرزمین‎مان، بخشی از وظایف خود را در حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی در سرای افضل شوشتر در معرض دید عموم قرار داده است که باید تلاش کرد تا این میراث را پاس بداریم و به نسل‎های آینده منتقل کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با امیدبخشی برای خلق تصویری جدید، پرصلابت و باشکوه از خوزستان، همگی دست اندر دست هم دهیم و در سایه‎سار اتحاد و همدلی بتوانیم تصویری نو از خوزستان و شوشترِ با تمدن را برای تمام ایرانیان به تصویر بکشیم و شاهد شکوفایی، بزرگی و بالندگی مردم این شهرستان بیش از پیش باشیم.

700

کد خبر: 950057

وب گردی

وب گردی