بیماران مبتلا به قند خون می توانند روزه بگیرند ؟

بیماران دیابتی که قند خونشان به خوبی تحت کنترل است و مبتلا به بیماری های دیگر نیستند و دیابت موجب صدمه به کلیه ها،چشمها،قلب و دیگراعضایشان نشده است و نیز بیمارانی که انسولین مصرف نمی کنند می توانند روزه بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز این روزها دیابت(بیماری قند) در ایران و همه کشورهای دنیا شیوع وسیعی پیدا کرده است و سوالی که بیشتر مبتلایان به دیابت دارد این است که در ماه مبارک رمضان می توانند روزه بگیرند؟

دکتر مینا سادات بهبهانی در پاسخ به این سوال به ایسکانیوز می گوید: دیابت یا بیماری قندخون از آن دسته بیماری هایی است که در موارد زیادی باعث محدودیت روزه داری می شود و توصیه می شود که این بیماران روزه نگیرند اما در برخی موارد بسته به وضعیت و حالات بیمار و تشخیص پزشک فرد می تواند روزه بگیرد.

وی با اشاره به اینکه روزه داری برای افراد دیابتی با رعایت رژیم غذایی برای کاهش قند خون نباید اشتباه گرفته شود گفت:

آنچه که باید بیماران دیابتی دقت کنند این است که روزه داری را نباید معادل رژیم غذایی برای کاهش قند دانست و باید بیماران دیابتی اصول صحیح روزه داری و رژیم دائم خود را دراین ماه نیز رعایت کنند و نباید کالری دریافتی خود را در این ماه افزایش دهند و ضروری است که مصرف مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه را کنار بگذارند.

دیابتی هادر ماه رمضان چگونه قند خون را کنترل کنند؟

دکتر بهبهانی در پاسخ به این سوال که مصرف دارو و کنترل خون دیابتی ها در ماه رمضان چگونه باید باشد گفت: یک فرمول ساده برای این کار وجود دارد بیماران دیابتی که می خواهند روزه بگیرند باید قند خونشان را پیش از افطار، دو ساعت پس از افطار و همچنین پیش از سحری اندازه بگیرند در صورتی که قندخون فرد دیابتی 2 ساعت پس از افطار بالای 250 بود شب بعد باید 20 درصد از میزان کالری خود را در زمان افطار کم کند. در مورد سحرهم اگر قند خون پیش ازسحر بیش از 200 میلی گرم در دسی لیتربود باید20 درصد ازمیزان کالری دریافتی در زمان سحرکم شود، اما اگر قند خون بیمار قبل ازسحر بیش از 350 میلی گرم در دسی لیتر بود بهتر است اصلاً روزه نگیرد.

متخصص بیماری های داخلی تاکید کرد :افت شدید قند خون در روز مهمترین وخطرناک ترین علامتی است که بیماران دیابتی را در زمان روزه داری تهدید می کند. علائم این وضعیت خطرناک عرق کردن، احساس گیجی، تپش قلب ، لرزش بدن، تاری دید، بی حالی و در نهایت بیهوش شدن است و اگر بلافاصله با مصرف مواد قندی بهتر نشود میتواند منجر به اغماء و حتی مرگ بیمار شود.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت افرادی که دچار افت قند خون مکرر می شوند ممکن است نخستین علامت کاهش سطح هوشیاری و اغما باشد بنابر این بیماران دیابتی که قصد روزه گرفتن دارند باید حتما به پزشک معالج شان مراجعه و نام داروهایی را که مصرف می کنند به او بگویند، زیرا برخی از این داروها مانند گلی بنکلامید مدت زیادی دربدن مانده و می توانند خطر افت قندخون(هیپوگلیسمی) را افزایش دهند.درچنین مواردی ممکن است پزشک متخصص اقدام به تعویض داروی مصرفی کرده و داروی دیگری جایگزین کند.

این گروه از دیابتی ها بهتر است روزه نگیرند :

بیماران دیابتی که انسولین مصرف می کنند بهتراست روزه نگیرند، مگر کسانی که میزان انسولین مصرفی آنها زیاد نبوده و طی روز دچارافت قند خون نمی شوند.

بیماران دیابتی که سحری نخورده اند بهتراست درآن روز، روزه نگیرند.

بیمارانی که به هردلیل قندخونشان پیش ازسحربیشتر از 350 میلی گرم دردسی لیتر باشد بهتر است که اصلا روزه نگیرند.

بیماران دیابتی که به نحوی دچارعوارض مزمن دیابت برکلیه ها،مغز، قلب، چشم ها، دست ها وپاها و سایر اعضای بدن شده اند هر چند ممکن است دچارمشکل حادی نشوند ولی برای پیشگیری از پیشرفت عوارض مزمن بهتراست بدون مشورت پزشک متخصص روزه نگیرند.

زهره حاجیان

700

کد خبر: 950151

وب گردی

وب گردی