رشد اقتصادی آسیای مرکزی و قفقاز پایین تر از متوسط جهانی خواهد بود

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد با وجود افزایش سرمایه گذاری‌ها در آذربایجان و افزایش بهای نفت، رشد اقتصادی این منطقه در سال 2018 زیر 4 درصد خواهد بود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ افزایش تقاضای خارجی به افزایش رشد اقتصادی در کشورهای تاجیکستان و گرجستان کمک خواهد کرد. انتظار می رود در مجموع با فرض تداوم سیاست های کنونی رشد اقتصادی این منطقه در سال 2018 به 3.7 درصد و در سال 2019 به 3.9 درصد برسد. یکی از دلایل پایین تر بودن رشد اقتصادی این منطقه از متوسط جهانی این است که عوامل رشد سال 2017 موقتی بودند، برای مثال در قزاقستان انتظار می رود رشد بخش خصوصی آهسته و تدریجی باشد.

صندوق بین المللی پول هم چنین به این کشورها در خصوص بدهی آن ها هشدار داده است و نسبت به محدود شدن توانایی این کشورها به استفاده از روش افزایش مخارج برای تقویت رشد اقتصادی در زمانی که بدهی این کشورها به نسبتا سال 2010 بیش از 3 برابر شده هشدار داده است. به گفته صندوق یکی از مشکلات دیگر کشورهای این منطقه ضعف سیستم بانکی آن هاست که استفاده از خطوط اعتباری برای تامین مالی فعالیت بخش خصوصی را محدود می کند.

در حال حاضر قرقیزستان، آذربایجان و ارمنستان بدهکارترین کشورهای این منطقه محسوب می شوند. صندوق پول مهم ترین اولویت این کشورها را شتاب بخشیدن به گذار موفق به اقتصادی مبتنی بر بخش خصوصی خوانده است و شروط اساسی تحقق چنین هدفی را تصفیه سیستم بانکی و بهبود فضای کسب و کار دانسته است.

منبع: ایسنا

402

کد خبر: 950216

وب گردی

وب گردی