اروپایی‌ها توانایی و ظرفیت مقابله با آمریکا را ندارند

امام جمعه ایلام با اشاره به مذاکرات ایران و کشورهای اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام گفت: آنچه از تحلیل سیاستمداران غربی دوست و دشمن بر می‌‌آید این است که اروپایی‌ها توانایی و ظرفیت مقابله با آمریکا را ندارند.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین محمدنقی لطفی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه ایلام اظهار داشت: تنها کشوری که به معنای واقعی کلمه از ملت فلسطین پشتیبانی کرده، ایران اسلامی است و اگر امروز ملت فلسطین احساس پیروزی می‌کنند، پشتوانه عظیم آنها ملت و رهبری ایران و انقلاب اسلامی است.

وی به اظهارات ولیعهد عربستان مبنی بر اینکه فلسطینی‌ها دو راه بیشتر ندارند؛ یا باید خفه بشوند یا سازش کنند، اشاره و عنوان کرد: علت اصلی انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس برمی‌گردد به خیانت آل سعود و توافقی که کردند.

امام جمعه ایلام با اشاره به مذاکرات ایران و کشورهای اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام گفت: آنچه از تحلیل سیاستمداران غربی دوست و دشمن بر می‌‌آید این است که اروپایی‌ها توانایی و ظرفیت مقابله با آمریکا را ندارند.

نماینده ولی فقه در استان ایلام با بیان اینکه مراودات کشورهای اروپایی با آمریکا 20 تریلیون دلار و حجم ارتباط اقتصادی ایران با اروپا 30 تا 50 میلیارد دلار است اظهار کرد: شاهرگ حیاتی 4 قدرت اتمی جهان و حتی چین در اختیار آمریکا است.

وی با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی اراده سیاسی لازم برای مقابله با آمریکا را دارند ولی ظرفیت لازم برای این کار را ندارند، چون اهرم‌های لازم در اختیار آنها نیست، تصریح کرد: در مذاکرات اخیر با اروپایی‌ها نیز دیدیم که وزیر امور خارجه بر گرفتن تضمین از آنها تاکید کرد ولی مسئول سیاست خارجی اروپا اعلام کرد که تضمین نمی‌دهیم ولی تلاش می‌کنیم؛ لذا اگر بر ماندن در برجام اصرار کنیم نتیجه‌ای نخواهیم گرفت.

امام جمعه ایلام گفت:شاهد هستیم که برخی از رسانه‌ها و سایت‌های خبری می‌گویند که برجام تصمیم رهبری بوده است؛ بله اصل مذاکرات با اجازه رهبری بوده‌ است ولی اگر بخواهیم شکست و ناکامی در برجام را به رهبری نسبت بدهیم جفا کرده‌ایم.

لطفی به سخنان اخیر رهبری در جمع دانشجویان مبنی بر عدم اعتماد ایشان به کشورهای اروپایی اشاره و عنوان کرد: رهبری در همان ابتدای ابلاغ برجام کتبا شروط 9گانه خود را اعلام کردند که از مهم‌ترین آن شروط تعلیق دربرابر تعلیق و لغو دربرابر لغو بود، اما اینگونه نشد و اطمینان کردیم و آنها امتیازات لازم را گرفتند ولی ما جواب لازم را نگرفتیم.

نماینده ولی فقه در استان لغو تحریم‌ها توسط اروپایی‌ها را خیالبافی خواند و اظهار کرد: باید به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخل و دور زدن تحریم‌ها برگردیم.

وی با بیان اینکه اگر انتقاد می‌کنیم قصد تضعیف یا تخریب دولت را نداریم چون دولت، دولت خود ما‌ است، به بیانیه اخیر آیت‌اله جنتی اشاره و عنوان کرد: علیه این شخصیت برجسته جنجال به راه انداخته‌‌اند در حالی‌که خود این افراد اعلام می‌کنند که حرف مخالف را باید شنید.

امام جمعه ایلام با تبریک هفته بسیج عشایر به گرانی‌های اخیر اشاره و تصریح کرد: اجاره مسکن در شش ماه اخیر 30 تا40 درصد افزایش یافته و قیمت کالاهای اساسی اخیرا به‌گونه‌ای افزایش یافته که در همین استان که کانون تولید گوشت قرمز است، قیمت آن ظرف 10 روز 10 هزار تومان گران شده است.

لطفی مواد غذایی، پوشاک و لبنیات نیازهای اساسی مردم خواند و با درخواست از تعزیرات برای کنترل بازار گفت: گرانی این کالاها جفای به مردم است.

901

کد خبر: 950223

وب گردی

وب گردی