دانشگاه ها در آموزش عالی جزیره ای عمل می کنند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات گفت:متاسفانه در آموزش عالی شاهد آن هستیم که دانشگاه ها جزیره ای عمل می کنند، برخی دانشگاه ها در رشته های خاص نیروهای مازادی دارند که تدریس نمی کنند، در صورتی که ممکن است برخی از دانشگاه ها در همان رشته کمبود نیرو داشته و در حال جذب نیروی حق التدریس باشند.

دکتر بهرام عابدی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به مشکلات موجود در نظام آموزشی کشور گفت: در حال حاضر به طور کلی وضعیت آموزشی کشور جزیره ای شده است و هر کدام از دانشگاه ها شرایط خاص خود را دارند.عقیده من این است که اینگونه پیش رفتن شاید آنطور که باید منطقی نباشد زیرا هر کس به سمت روش آموزشی متفاوتی پیش می رود.

وی ادامه داد: من تصور می کنم اگر یک سیستم جامع آموزشی در کشور وجود داشته باشد که بر اساس آن شرایط تحصیلی و حقوق کارمندان تعیین شود،مشکلات حل خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات گفت: در حال حاضر مشکل عمده ای در دانشگاه ها وجود دارد که از جمله آن می توان به مباحث مالی، خودگردان بودن و تامین بودجه حقوقی اشاره کرد، اگر سیستم به گونه ای طراحی شود که بتوانیم از سیستم شهریه خارج شویم و به منابع غیر شهریه ای دسترسی داشته باشیم، این مشکلات رفع خواهد شد اما متاسفانه زیر ساخت ها و بخش نامه ها جوابگوی این مسأله نیستند.

وی افزود: به عنوان مثال زمانی که استادی می خواهد یک طرحی مطرح کند که بر اساس آن درآمدزایی ایجاد شود، بروکراسی به اندازه ای زیاد است که در نهایت طرح او راه به جایی نمی برد .بنابراین تصور می کنم انتظام و یکپارچگی آموزش عالی در سطح کشور بسیاری از مسائل را حل خواهد کرد.

دکتر عابدی بیان کرد: متاسفانه در آموزش عالی شاهد آن هستیم که دانشگاه ها جزیره ای عمل می کنند و برخی دانشگاه ها در رشته های خاص نیروهای مازادی دارند که تدریس نمی کنند، در صورتی که ممکن است برخی از دانشگاه ها در همان رشته کمبود نیرو داشته و در حال جذب نیروی حق التدریس باشند.

وی اضافه کرد: در صورتی که فردی به هیات علمی اضافه شود دانشگاه وظیفه دارد حقوق آن را پرداخت کند، از طرفی دیگر دانشگاهی که دارای کمبود نیرو است مجبور می گیرد که از یک نیروی حق التدریس استفاده کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات گفت: تمامی مواردی که پیش تر به آن اشاره شد از لحاظ اقتصادی به نفع کشور نیست.تصور کنید یک هیات علمی که 20 سال سابقه دارد باید بدون داشتن کلاس ،حقوقش تامین شود از طرفی دانشگاهی دیگر بدون اینکه مسأله کیفیت آموزش در تدریس را رعایت کند اقدام به جذب نیروی حق التدریس و تازه کار کرده است.

وی در پایان تاکید کرد: در صورتی که سیستم ما یکپارچه شود یعنی یک نظارت کلی بر تمامی کارمندها و اعضای هیات علمی وجود داشته باشد و تعادل اعضای هیات علمی نیز در کل کشور یکسان شود، مشکلات موجود به خصوص مشکلاتی که در زمینه کیفیت آموزش وجود دارد، حل خواهد شد.

201

کد خبر: 950254

وب گردی

وب گردی