میزان مهاجرت در میان دانشجویان کاهش یافته اماهمچنان ادامه دارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم گفت: نتایج ارزیابی ها بیانگر آن است که میزان مهاجرت در میان دانشجویان کاهش یافته اما همچنان ادامه دارد. کیفیت آموزشی دانشگاه هایی که دانشجویان در خارج از کشور در آن ها به تحصیل می پردازند، بعضا از واحد های کوچک ما نیز پایین تر است و بار علمی دانشجو نیز افزایش چندانی نخواهد داشت،ضمن اینکه مهاجرت در این دانشگاه ها تفاوت های فرهنگی و اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

دکتر سیف اله فضل اللهی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به مشکلات دانشگاه گفت: همان طور که می دانید دانشگاه ها از لحاظ استقلال، آزادگی علمی و ثبات شغلی با سایر نهاد های اجتماعی متفاوت اند، مهم ترین رکن استقلال دانشگاه آن است که بتوانند آزادگی علمی و ثبات شغلی خود را توسعه دهند در چنین شرایطی می توان گفت که دانشگاه ها اقتصاد اقتصادی دارند.

وی ادامه داد: این بحث برای تمامی دانشگاه ها چه آزاد چه دولتی مطرح می شود همچنین مسائلی که پیش تر به آن اشاره شد در عرصه رقابت بین المللی نیز وجود دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم گفت: معمولا دانشگاه هایی موفق اند که توانسته باشند مدیریت دانش داشته باشند، در مدیریت دانش 3 زیر ساخت مدیریتی ، فناوری و فرهنگی حائز اهمیت است. به نظر من برخلاف مشکلات مالی و اقتصادی در دانشگاه ها وجود دارد، دانشگاه های آزاد اسلامی در بحث زیر ساخت فرهنگی برای داشتن روحیه کار گروهی و تیمی، کمی ضعیف عمل کرده است، به نظر من این مسئله چالشی است که باید در زمینه رفع آن راه حل هایی ارائه داد.

وی افزود: کیفیت بخشی به آموزش و بروزرسانی رشته ها بخش عمده ای از اقداماتی است که دانشگاه ها باید به آن توجه کنند،دکتر رهبر نیز در بسیاری از سخنرانی هایشان بر این مسئله تاکید کرده اند.همچنین برند سازی رشته ها و کیفیت بخشی آموزش نیز مسئله مهمی است که در این زمینه دکتر رهایی اقدامات خوبی را انجام داده است.

دکتر فضل اللهی بیان کرد: به نظرمن مهم ترین اتفاقاتی که در دانشگاه به وقوع می پیوندد و منجر به ایجاد تغییرات مثبت می شود، دانشجو است. باید اعتماد بخشی به جوانان در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گیرد هم چنین فضا سازی لازم در راستای بیان ایده ها و نظراتشان فراهم شود تا بتوانند در رقابت های علمی شرکت کنند به طور کلی آکادمیک شدن دانشگاه های آزاد اسلامی بحثی است که باید بیشتر به آن توجه شود.

وی اظهار داشت: الحمدالله دانشگاه آزاد اسلامی زیان ده نیست سعی کرده ایم مسائل را با چابک سازی مدیریت کنیم، در نیروهای انسانی تعادل داشته باشیم،بخش هزینه های مازاد را کاهش دهیم . از طرفی دیگر اقتصاد دانش بنیان را در دستور کار خود قرار داده ایم.ما تلاش می کنیم از همه فضاهایی که در اختیار داریم استفاده کنیم تا بتوانیم استقلال مالی و اقتصادی خود را تامین کنیم و فضایی ایجاد کنیم تا جوانان بتوانند در دانشگاه فعالیت بیشتری داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم گفت: در حال حاضر مهم ترین مشکل دانشگاه ها تامین منابع است، همچنین دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت بالایی برای جذب دانشجو دارد اما با توجه به شرایط جامعه و سیاست هایی که وزارت علوم دنبال کرده است، برخی از صندلی ها خالی هستند این مورد به نظر من چالشی است که می توان در راستای رفع آن گام برداشت.

وی اضافه کرد:نتایج ارزیابی ها بیانگر آن است که میزان مهاجرت در میان دانشجویان کاهش یافته است اما همچنان ادامه دارد. کیفیت آموزشی دانشگاه هایی که دانشجویان در خارج از کشور در آن ها به تحصیل می پردازند،بعضا از واحد های کوچک ما نیز پایین تر است و بار علمی دانشجو نیز افزایش چندانی نخواهد داشت،ضمن اینکه مهاجرت در این دانشگاه ها تفاوت های فرهنگی و اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

دکتر فضل اللهی اظهار داشت: به نظر من اگر فرآیند جذب و گزینش دانشجو تسهیل شود همچنین اختیاراتی به واحد های دانشگاهی داده شود تا دوره هایی برای شناسایی و تغییر کاستی هایی که در سواد اطلاعاتی دانشجوها وجود دارد، برگزار کنند بسیار مطلوب خواهد بود همچنین در صورتی که این افراد نیز از لحاظ مالی حمایت شوند،می توان از خروج نخبگان از کشور جلوگیری کرد.

وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر دانشجویی که در خارج تحصیل می کند، هزینه های بسیاری را متحمل می شود و مجبور است با شرایط اجتماعی و فرهنگی آن جا کنار بیاید، زمانی که باز می گردد بار علمی چندانی را برای کشور به ارمغان نمی آورد و تقاضا برای ورود به دانشگاه ها بالاست اما بسیاری از افراد از ترس کنکور، مصاحبه و مسائل این چنینی به مهاجرت رو می آورند.

201

کد خبر: 950278

وب گردی

وب گردی