کار جمعی و شبکه سازی را باور کنیم/  از فرد گرایی فاصله بگیریم

زمانی ارزش های شبکه نهاد‏های مدنی بیشتر مشخص می شود که توجه کنیم  موسسات خیریه معمولا توسط اهل بازار و بازرگانان و صاحبان کسب و کار ایجاد می شود. این اشخاص تجربه کار جمعی ندارند و معمولا در موضوع روش اداره موسسات خیریه فاقد مهارت لازم هستند.

به گزارش ایسکانیوز نبی الله عشقی ثانی، مشاور در موسسات خیریه و مدرس دانشگاه در یادداشتی می نویسد: دستگاه های مسئول هم جز در حوزه صدور پروانه و ضوابط تاسیس موسسات خیریه فعالیتی ندارند و برای مدیریت، سازماندهی و اداره موسسات خیریه آموزش لازم را ارائه نمی دهند و هدایتگر نیستند.

فرهیختگان موسسات خیریه برای جبران این نقیصه شبکه تشکیل می‏ دهند تا از طریق تعامل و هم اندیشی با اعضاء شبکه روش های مدیریتشان را ارتقاء دهند و از طریق آموزش های سازماندهی شده و عملی راهکار های مناسب خدمت‏ رسانی علمی و موثر در موسسات توسعه یابد.

از آنجا که امروزه با روش های فرد گرایانه سنتی نمی شود نهادهای مدنی را به شکل صحیح و موثر اداره کرد، نیازمند کار جمعی و مشارکت اجتماعی و مدنی هستیم و شبکه سازی یک نیاز واقعی است. البته تشکیل و اداره شبکه چالش های خود را دارد. شبکه نهادی است که در حوزه فرهیختگی است و جزء نیاز های سطح بالاست.

شبکه های اجتماعی از همکاران و همراهانی که می خواهند دست یک دیگر بفشارند و به هم یاری رسانند تا با هم به هدف مشترکشان که توانمند سازی اقشار آسیب پذیر اجتماع است دست یابند، برای تحقق این مقصد اعضاء شبکه می خواهند داشته هایشان را کم یا زیاد تقدیم یکدیگر کنند، یکدیگر را آموزش دهند، از تجاربشان بگویند و مسائل مشترکشان را بیاد آورند. کوچک یا بزرگ بودن موسسه مهم و تعیین کننده نیست زیرا میدان عمل موسسه های خیریه رقابت نیست، رفاقت و همراهی و همکاری است.

موسساتی که به لحاظ اندیشه در نیاز های اولیه خود باقی مانده اند تحمل شبکه را ندارند زیرا شبکه یک سرمایه گذاری بلند مدت است و مناسب کسانی است که به آینده فکر می کنند و برای دستیابی به فواید شبکه نیازمند بردباری و خویشتن داری، تمرین و انجام کار جمعی هستیم.

از سوی دیگر برخی موسسات ممکن است در تلاش باشند تا از اتوبوس شبکه جلو بزنند، این موسسات فقط خودشان را می ‏پایند در حالی که شبکه با هم طی مسیر کردن و همراهی است.

شبکه جای کسانی است که موفقیت دیگران را پیروزی خودشان می دانند زیرا به هدف مشترکشان می اندیشند و می خواهند بیاموزند، می خواهند تعامل و گفت و گو کنند، می خواهند با هم باشند تا بتوانند با ارتقاء توانمندی های یکدیگر در امر توانمند سازی اقشار آسیب پذیر مشارکت کنند و سهیم باشند و به کار جمعی و به نظرات دیگران بها دهند و احترام بگذارند.

امیدوارم دستگاه های مسئول نیز شبکه ها را رقیب خود تصور نکنند و باور کنند که شبکه نهاد‏های مدنی می‏ تواند بخش بزرگی از تکالیف آنان را کاهش دهد با خردمندی به تاثیر شبکه در کاهش آسیب های اجتماعی بیاندیشند، با شبکه ها تعامل و همکاری و همراهی نمایند تا از فواید آن اقشار آسیب پذیر و کشور بهره مند شوند.

700

کد خبر: 950285

وب گردی

وب گردی